За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
hunt
Рейтинг: 782 НеутралноВ Германия бакалаврите са 3 години и няма проблеми. Въпроса е обаче, че един куп преподаватели ще останат без работа ако е 3 години тук . А че трябва огромна реформа във висшето образование - трябва, но само пеминаването към 3 годишен бакалавриат няма да реши проблемите
Роси
Рейтинг: 5757 НеутралноМай в повечето държави бакалаврите са по 3 години.
Alan Blackmore
Рейтинг: 517 НеутралноЗа-кри-вай!
Dedo X-maas e paederas.Николов
Рейтинг: 1016 НеутралноДо коментар [#1] от "hunt":
Няма да реши всички проблеми, но е стъпка в правилната посока.
У нас бакалавърсакат степен е 4 години за да върви хорариум.
selqnin
Рейтинг: 859 РазстроеноЗа съжаление и таковаха майката на академичността!
Превърнаха университетите в прости търговски дружества които събират такси и печатат дипломи!
За това между най-добрите 1 000 университета в Европа няма нито един български!
Жалко но логично!
hunt
Рейтинг: 782 НеутралноДо коментар [#4] от "Николов":
Да, така е. Българскте университети искат само да има часове за преподавателите си. По тази причин аедин преопдавател води 6-7 дисциплини , което е несериозно. Трява да се забрани на преподавател да води повече от 2 дисциплини. несериозно е , цяла специалност 4 години да се води от 5-6 човека преподаватели.
Ама нали праите следват студента и се стига до какви ли не извращения само и амо да вземат парите.
3biri
Рейтинг: 237 НеутралноПреди много, много години, единственото място, където висшето образование се делеше на бакалавър, завършил блок Д (демек за даскъл) и магистър беше Матемятическия факултет на СУ. Когато се обвъждало бакалавърската степен да е 3 години, Ярослав Тагамлицки попитал " Това какво ще е - полувисше или висше полу?"
pet fire
Рейтинг: 3074 Неутрално"...предлага за бакалавър да се учи с година по-малко"
За да могат да се "вливат" по-рано в трудовия процес
log_on
Рейтинг: 2908 НеутралноБе то реално и в средното няма какво да учат не само в 12 клас, ами и в 11 клас,ама пусто трябва да има и хляб за даскали ,щото и деца няма вече...
etty1
Рейтинг: 561 ЛюбопитноИ две е добре.
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. BoorstinДве години, дистанционно и без входни и изходни изпити. Само така могат да оцелеят всички ненужни "университети". Ама работодателите ги знаят, така че, те ви лъжат, че учат, вие ги лъжете, че им давате нещо срещу таксите, накрая не стават за нищо.
3biri
Рейтинг: 237 НеутралноДо коментар [#5] от "selqnin":
Не е даже там проблемът! Проблемът е, че има и други дружества, които печатат дипломи и при това масрафа е по-малък.
ДАНС има достъп вече до базата данни на МОН, но не бърза да каже, колко процента от държавната администрация са с фалшиви дипломи. За сметка на ъова е явно, че точно тези кадри ще бъдат послушни и изпълнителни.
kvasimodo
Рейтинг: 187 НеутралноПри сегашното ниво на обучение и 2 години са много. Съвременното "висше" образование е конгломерат от измислени професори, измислени изпити и измислени студенти.
"Което беше порок стана обичай" - СенекаПринципът е да върви алъш-веришът, а не да се научат на нещо.
Няма да забравя как преди 10-12 години преглеждах един турски гражданин учещ във ВМИ варна. Български не знаеше бъкел. Като питах придружаващият го турски студент , който знаеше български как учат и си вземат изпитите той ми отговори на английски, че ги изпитват.
започнах да говоря с болният на английски и бях шашнат от нивото му на познаване на този език - почти никакво. Ясно е как си е вземал изпитите.
Веселин Дечев
Рейтинг: 232 ЛюбопитноЗамисълът е, че сега разлика между 4 и 5 годишно обучение няма, и хората си спестяват масово магосъратурите, които са на безбожни цени.
Миний аав адуучин хүнА сега разликата вече ще е съществена и всеки ще трябва да завърши и магистратура.
log_on
Рейтинг: 2908 НеутралноЗа да се вливат в трудовия процес измислиха средно на два етапа -втория 11 и 12 клас не са задължителни,т.е. получаш вече диплома за средно след завършен 10клас и хайде на работа. Дето и работа няма..
stedim
Рейтинг: 461 НеутралноЗа съжаление основното занимание на голяма част / не всички/ от обучаващите се е да усвояват чалгаджийската бакалаврия.
log_on
Рейтинг: 2908 НеутралноПреди години тригодишното обучение след средно го водеха полувисше. Толкоз за измислените изброени ''висши'' специалности по-горе. Вкл. и ИТ-тата.
Веселин Дечев
Рейтинг: 232 ЛюбопитноВ Русия и Израел как е?
Миний аав адуучин хүнНа 16 си в университет, на 21 си на трудовия пазар с магистратъра. Ако се направи бакалавъра 3г - на 19 е готов! Кво има да учи един продавач или сетвитьор до 25-6-7?
Karamfil Kalchev
Рейтинг: 452 НеутралноДо коментар [#4] от "Николов":
хал хабер си нямаш
навремето т.н. Магистри сега учихме с хорариум
4000 часа
сега бакалври 4 години учат с 2000 часа
Те часовете вече ги отрязоха
Karamfil Kalchev
Рейтинг: 452 ВеселоА да и според министерството 240 часа от тези трябва да са физическо
hifi hifi
Рейтинг: 229 НеутралноВ Европа бакалавърските степени са повечето 3 годишни и са напълно достатъчни зануждите на икономиката. Който иска да се развива на академично ниво и после да прави докторантура трябва да мине през магистър.
Също така магистърските програми за подходящи за допълнителна специализация в други области... Например завършил инженерство, прави МВА магистратура...3+2 години между тях може и да поработи 2 в реалната икономика
Варианта за приключване на основно след 10 клас е за производствени специалности, ако приключиш след 10 клас, не можеш да влезеш в университет..още там приключват нещата
magnas
Рейтинг: 174 ЛюбопитноИ премахване на безсмисленият 12-ти клас. Така едни млади хора ще могат бързо и доходно да навлязат в живота. За разлика от сега, дето само се моткат, правят глупости и после мрънкат, че заплатите са малки. Допълнително това осигурява над 50 000 работещи за икономиката и за себе си. Ще олекне и на родителите им.
clint_eastwood
Рейтинг: 881 НеутралноЕ, сетиха се, Болонският процес е на 20 години вече, но по-добре късно отколкото никога. Хората в Кеймбридж и Оксфорд завършват право за 3 години, което им отваря вратите към света, но тука не можем една психология да изкараме за по-малко от 4... смях.
Но как сега ще захлебят горките професори?
Изобщо, 2/3 от завършващите тия измислени бакалаври и без това си губят времето най-вече и в по-малка степен - и парите. Никой не работи по специалността си след това.
Славейко
Рейтинг: 8 ГневноМа какви са тия три години за един баклавар!
Сяда и слага орехите, пече и сипва сиропа!
Какви са тия три години !!!
Petio Petkov
Рейтинг: 8 НеутралноНаправо да им връчват дипломите. Системата парите следват ученика (студента) , а най-многото пари - рейтинговите училища гарантирано произвежда отличници. И всички на дистанционно обучение - от първи клас до защита на докторска. Даскалите свещи палят да се не връщат повече при диванетата в класните стаи.
Rocketman
Рейтинг: 0 Неутрално...."Рискът е да се влоши качеството на добилите специалност "бакалавър" и това да предизвика недоволство сред бизнеса..."
Какъвто бизнеса, такова и образнованието. Обратното също е вярно! Младите хора да не си губят годините в бг университети. Освен много говорене и хвалби, качеството на науката в университетите ни е под всякакъв минимум и ниво.
Остарели доктрини, още по остарели методи на преподаване, мухлясали преподаватели гледащи само собствените си фирми и интереси.
Изберете чужбина за образованието си и бъдещето си. Аналогия мога да направя с българкото черноморие - хубаво е само на думи.
Rocketman
Рейтинг: 0 НеутралноНуждата от реформи е посевместна. Във всеки сектор на икономиката са се настанили нафтанилени човечета с единвена цел да крепят статуквото иначе настъпили промяната, си отиват с нея.
Всяка година нови учебници и бележници, никаква визия за електронно обучение (при голяма нужда от няма накъде ползваме вайбър). Интереса е на разни професори и преподаватели да си продават боклуците срещу много пари.
gigabyte
Рейтинг: 395 НеутралноДобавена реалност, изкуствена реалност?! На кого са притрябвали в България? Хеерт Хофстеде описва много добре страни като нашата мила родина, където дипломата е необходимо условие, но най-важното е да имаш необходимите контакти - лично и най-вече чрез семейството. Това е положението, добавените и другите реалности са необходими на професорите, за да предлагат учебните дисциплини, на студентите им трябва друго. За справка: Софтуер на ума. Междукултурното сътрудничество и значението му за оцеляването. Хеерт Хофстеде. Българсдко издание от 2001 г., оригинал от 1991 г.
masterНиколов
Рейтинг: 1016 НеутралноИзмежду 1000-та университеат в света (не само в Европа) има 1 български.
За мен най-меродавната класация е тази дето я правят в Китай - гугълвай "ARWU top universities".
Което не значи, че у нас академичната система е добре. Но 4-те години за бакалавар (с 1 година повече отколкото в ред европейски страни) с нищо не помага.
Николов
Рейтинг: 1016 Неутрално"Парите следват студента" е последното бещо дето би трябвало да се критикува в нашата образователна система.
Проблемът не е в "парите следват студента" а, че това, че това дето го следва студента не са пари, а жълти стотинки. Немислимо е да имаме качествено висше образование ако държавата дава по 2-3 хиляди лева на година за студент държавна поръчка.
Реалната стойност на едно студентско място в Западна Европа е поне 10-тина хиляди евро годишно.
Имам предвид в специалности като информатика дето не са нужни скъпи консумативи.
А в специалности като биология, химия, медицина и пр. едно студентско място струва в пъти повече. Ние в Англия имахме докторант дето само за един семестър и трябваха 10-тина хиляди паунда за консумативи за експерименти. И ги получи. Отделно имаше бюджет за посещения на конференции, който беше от порядъка на 2 хиляди паунда годишно. Това извън разходите за преподаватели, за инфраструктура и пр.
Няма как у нас образованието хем да е десетки пъти по-слабо финансирано отколкото в Зап. Европа и да е на ниво.
Трябва рязко да се намали държавната поръчка (поне 5-6 пъти) и със спестените пари рязко да се увеличат (поне 5-6 пъти) парите дето следват един студент.
Николов
Рейтинг: 1016 НеутралноКолега, това е някаква градска легенда.
Тагамлицки отдавна не е измежду живите когато се обсъжда въвеждането на бакалаварската система.
А иначе бакалаварската система в Англия от памтивека е три години.
Николов
Рейтинг: 1016 НеутралноВ Англия бившият министър на образованието Джо Джонсън (брат на Борис) искаше точно това да направи - да въведе 2-годишни бакалаварски програми в които лятото се използва за допълнителен семестър.
Според мен беше смислена идея. Но той подаде оставка в знак на протест срещу Брекзит и иначе смислената му идея бе замразена.
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 538 НеутралноКакто матурата ще важи за приемен изпит, може да я признаят и за диплома за вишу.
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)TzZar
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#5] от "selqnin":
Тиква под наем.да не би английските университети да са безплатни, не е в това проблема а в манталитета.
miropenkov
Рейтинг: 229 НеутралноАбсолютно. Намаляването с една година няма да реши основните проблеми на ВУЗ-овете и обучението.
Gretel
Рейтинг: 272 НеутралноДо коментар [#10] от "etty1":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“ Две години, дистанционно и без входни и изходни изпити”
——
И накрая да им дават диплома за завършен ПУЦ, което си е вярно, де
А това там за “изследователски” университети е направо забавно! Била съм преди години на няколко конференции в България, да си оправдая пътуванията, и знам!, че наука по територията няма и не може да има... липсва не само критична маса, а просто мозък — сичко кадърно за засмуква систематично на запад... след 30 години вече и прашинки не са останали дори. (Това — в широката област на Приложната Математика... а то, другото си е мижи да та лажем по допускане, така или иначе;)
rincewind
Рейтинг: 450 НеутралноМа изобщо да не учат! Иначе има такива "науки", че в момента за 2-3 години магистър ще съм!
Лопе де Вега
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#21] от "magnas":
без подпис!Грешиш. 12 клас беше въведен за да се намали натискът върху пазара на труда. Тези няколко хиляди млади хора се размотават цяла година без да търсят работа, уж учат много. Ако възникне глад за работна ръка, само гледай колко бързо ще върнат единадесеткласното образование.
Judjuk
Рейтинг: 2429 НеутралноНаправо да продават дипломи на желаещите!
JudjukСофианец
Рейтинг: 174 НеутралноТази "Стратегия" е писано от чиновници за чиновници.
И още: "Университетите да се разделят на изследователски, образователни и професионални". Къде го има в ЕС?
(БАН става изследователски университет..., а Пуца в Горно Нанадолнище - професионален университет)
Оправиха средното, а сега и висшето (не че няма необходимост). Тъпи чиновници.
ban
Рейтинг: 340 ВеселоПоредната стратегия, да ловим маймуни с трици. На територията се получава. Както казваше един колега от икономическия, по важно е да правиш задния ляв стоп на мерцедеса, отколкото да направиш цяла кола, па била тя и трабант.
hunt
Рейтинг: 782 НеутралноДо коментар [#29] от "Николов":
Много мога да пиша по темата, но първо условие е да се махне "парите следват студента" и ще кажа защо. Да мизерни са тези пари, но са лесни. Университетите взимат едни пари и гледат да не късат студенти, защото с тях вървят едни пари. Отварят се безсмислени специалности, само и само да привличат клиенти (студенти). Един познат преподавател по медицина ми каза "Ами късаме ги, ама на поправките ги пускаме пак". Е как да отида на лекар, като се знам какъв съм инженер. И да, в университетите навън само консумативите за един преподавател са повече от годишната заплата на професор тук. Ама тук се чудим как да надхитрим системата. Държавата дава пари, лесно е стях, защо да се мъчим с изследвания, проекти и тн, като изпеем нещо от преди 30 години и ни дават заплата.
Колкото до Таги - той почина преди 40 години, а и освен с диференциално и интегрално смятане не мисля че може да бъде еталон за друго. Човек който втърди , че само веднъже оставал насаме с жена и не е очарован от случилото се не може да ми бъде ментор в живота. А и не мисля , че остави голяма школа в областта си, освен анекдотите за него.
monitor13720
Рейтинг: 669 НеутралноДо коментар [#30] от "Николов":
Не познавате нещата. Става дума за въвеждането тогава САМО в математиката на 4-блоково обучение. Въвежда го Сендов, а Тагамлицки е бил жив. Блоковете са А, 3 години (макар че тогава не се е наричало бакалавър). След блок А може да учиш в блок В, 2 години или блок Д , 1 година, за учител. След блок В може да се учи в блок С, 3 години, аспирантура.
monitor13720
Рейтинг: 669 НеутралноВ Англия бакалаврите са 3 години, НО по някои специалности в някои ВУЗ са 4. Например, в Оксфорд и Кембридж за математика и природните науки бакалаврите са 4 години. Така би трябвало да се постъпи и в Софийския у-т, където обучението по тези специалности е сериозно.
lz73
Рейтинг: 2020 Неутрално3 или 4 години...кое е същественото? Количеството или качеството?
subaru
Рейтинг: 396 НеутралноНаправо да се закрият университетите. Пуцове за бакалаври - осем месеца. Магистри за 12, а лекари за година и половина.
Олигофрения.
valerie pvi
Рейтинг: 27 НеутралноAбе те в Англата за 4г и лекари стават. И магистърска степен дават като бонус към бакалавърската в Кеймбрич. Образованието им е една огромна реклама и множго пари... от които печелят още повече. Но да рекламата привлича и богати спонсори и млади таланти .
Vasil Petkov
Рейтинг: 8 НеутралноДруга причина, да се уеднаквят годините с Германия и Англия, е възможността да се кара магистратура от завършили 3 годишно обучение на Запад. В момента те намират лесно добре платена работа в големи мултинационални компании, но не могат да запишат магистратура в България поради недостатъчни кредити.
v.petkovНиколов
Рейтинг: 1016 НеутралноРазделението го има навсякъде.
Изследователски университети в САЩ се водят, че са около 700. От общо над 4000. Останалите са образователни и професионални. Подобно разделение има и в Западна Европа. Просто няма как наука да се прави във всички университети.
В БГ на хартия маса университети са изследователски. На практика май е само един (СУ). Допускам, че и в някои от медицинските има някаква наука, но не съм сигурен. В останалите наука де факто няма.
БАН не е университет най-малкото защото там бакалавърски степени не се дават.
Разделението между последните 2 групи университети (образователни и професионални) е малко условно.
В САЩ за професионални университети се водят тези дето дават само медицински дипломи, правни или пък такива по бизнес администрация. Наричат ги професионални защото много от тези дисциплини си имат професионални изпити, които трябва да се издържат за да се получи правоспособност. Напр. за адвокат в САЩ се държи изпит извън университета. За медик си има задължителен стаж и квалификация в професионална среда (обикновено болница). За счетоводители и някои др. икономически специалности има също подобни професионални квалификации.
В БГ за професионални университети могат да минат икономическите и медицинските.
Образователните университети на английски се водят "teaching universities". Това са дето нито правят наука, нито подготвят за някои от тези професионални квалификации.
Николов
Рейтинг: 1016 НеутралноТова си го измукахте от пръстите.
ВСИЧКИ бакалаварски специалности в Кеймбридж и Оксфорд са 3 годишни. И така е от време оно.
Всъщност, поне за Кеймбридж знам, че като минат няколко години от бакалаварската степен автоматично се дава магистърска степен, ама това е някакъв анахронизъм останал от незнам кой век. Де факто, никой не ги приема насериозно тези магистратури "по възраст" и не знам някой да си ги пише в автобиографията.
А иначе повечето магистърски програми в ЮК са едно-годишни. Т.е. с общо 4 години следване се излиза с магистърска степен.
Нашите дипломи за висше образование едно време се приемаха за еквивалент на магистърски. После през 90-те се въведоха "бакалаварски" степени в БГ и изведнъж 4-годишното следване беше "понижено" в длъжност.
Сега с тази реформа един вид ще се възстанови статуквото отпреди - с 4 години следване ставаш магистър. Разбира се, това е ако магистратурите ги направят едно-годишни както е в ЮК.
Николов
Рейтинг: 1016 Неутрално"Парите следват студента" е принцип, който у нас го преписаха от Запад. Ама го преписаха калпазански. Просто у нас цялата идея се обезсмисля заради жалките суми дето следват студента.
У нас държавната поръчка гони количество, а не качество. Има държавна поръчка в огромен размер така, че почти всеки със средно образование да може да стане студент. Това е безумие.
Решението е да се замени количество за качество. Съкращава се 5-кратко или 10-кратно бройката на държавната поръчка и се увеличава 5-кратно или 10-кратно сумата дето следва студентите.
Така за държавната поръчка ще има конкуренция и ще я получават кадърни студенти дето няма да се налага да ги късат.
А останалите ще трябва да си плащат. Което автоматично силно ще намали бройката студенти в не особено смислени специалности щото като трябва да си плащаш следването от джоба много кандидат-студенти ще се замислят дали да следват, примерно, "културология". Нека това не се разбира като критика към културологията - просто трудно се намира работа по тази специалност (ако изобщо).
Другото е, че трябва да има някакви минимални изисквания за съотношение преподаватели - студенти, както и да има по-сериозни изисквания за качеството на преподавателите. Но те нещата са свързани - не може да се иска качество от преподавателите ако не им се даде адекватно възнаграждение и възможности за професионално развитие. В БГ преподавателите водят по 10-тина курса годишно (че и повече) за да вземат някой лев. Това е свръх-бреме. В добрите западни университети един преподавател води макс. 2-3 курса годишно. Останалото време е за научна работа.
Полковник за европейско развитие на България
Рейтинг: 1384 НеутралноЦелта на "реформата" е университетите да станат тотални гербажийски кочинки, на пряко подчинение на министъра, за трудоустройване на всевъзможни калинки и суджуци.
Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.Полковник за европейско развитие на България
Рейтинг: 1384 НеутралноЯ дай един пример с нашенски "изследвания" и "проекти".
Само не се занасяй със скопусите, че ако идеш да провериш някой саудитски професор
Ибн Абдал Ал Масур ... ще му намериш само за един месец 50 статии и 2000 цитирания.
Ама това не е наука, а скопус шизофрения.
Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
historama
Рейтинг: 671 НеутралноИма ли нещо, което при 10 години на ГЕРБ да не изпростя? И висшето образование, и професорите. Да не говорим за полуобразованите министри.
hunt
Рейтинг: 782 НеутралноДо коментар [#52] от "Полковник за европейско развитие на България":
Днес чета коментара ви. Има проекти и то немалко. За съжаление не са толкова колкото трябва. В Скопус не са проекти, там отчитат други неща. Но ако отворите Хоризонт 2020 то има проекти с българско участие. Има и образователни по Еразъм+. За съжаление почти няма проекти финансирани от българския бизнес, ама това е понеже и университетите и бизнеса ни са такива. Така че има някоя бяла лястовичка (проект), ама тя пролет не прави.
hunt
Рейтинг: 782 НеутралноДо коментар [#50] от "Николов":
С закъснение -прав сте. Но пак казвам, дори и 10-кратно да увеличат парите за студент, университетите пак ще се изтарикатят и ще измислят как да ги вземат, без да се развиват. Просто всеки университет е окупиран от старци които не искат да си ходят в пенсия, а те държат властта. Пак ще крепят студентите 3-4 години, щото вървят пари с тях. Не знам какво да се направи и как. По скоро пак да дават пари но еднократно на приет студент и след това дали е продължил или не да не се дават всяка година. Да има вътрешна конкуренция, не само на входа. В Германия, която все даваме за пример, приемат лесно, но завършват трудно. При нас заради парите следват студента и приемат и завършват лесно и това не зависи от сумата за студент, а от университета. Но е абсурдно да има за университети повече места от колкото завършващи средно образование и при това университетите да взимат всичко и да го крепат докрай за пари.
Колкото до брой преподаватели - то и сега има някакви изисквания, ама и те не работят. Просто 1 преподавател - 1- макс2 дисциплини.
Николов
Рейтинг: 1016 НеутралноДо коментар [#55] от "hunt":
Това имах предвид като казах, че трябва да има критерии за качество на преподавателския състав.
"Парите следват студента" не е лош принцип. Просто не трябва да е единственият източник на средства.
Аналогичен принцип "парите следват преподавателите" може да се използва за да се отпуснат грантове за срочни преподавателски договори (примерно до 5г с възможност за продължаване) при стриктни изисквания за качество на кандидатите - примерно определен брой публикации или цитати за последните 5 или 10г.
И тези грантове да следват преподавателите така както парите за студенти следват студентите. Ако един преподавател в определен университет не бива подкрепян да може да се дигне и да се премести в друг университет заедно със финансирането си. На Запад има такива грантове.
Така университетите ще се принудят да се конкурират както за студенти, така и за преподаватели.
И веднъж щом се получи някакво насищане с качествени преподаватели (при добро финансиране това може да стане за няколко години) то в един момент държавата може да въведе изискване за минимален процент "действащи учени" всред общия преподавателски състав както и да въведе таван - примерно макс. брой студенти на "действащ учен". Също може да въведе изискване и за шефове на катедри - примерно брой публикации като първи автор.
На кратко, стига да има политическа воля и адекватно финансиране ситуацията може да се промени радикално. И това няма нищо общо с принципа "парите следват студента".