Би Ти Ви предлага комитет да проверява данните за измерване на аудиторията

Би Ти Ви Медиа Груп (bTV Media Group) предлага конкретни решения и стъпки, които да сложат край на дискусиите за достоверността и прозрачността на пийпълметричните данни (системата за измерване на аудиторията), съобщи медиата. Тя разпространи становище към индустрията до всички телевизии, свързани асоциации, медиа агенции и рекламодатели в страната.
Преди няколко месеца, след години паралелно съществуване на две системи за измерване на аудиторията ("Нилсен Адмосфер" и ГАРБ), през май 2020 година пазарът премина към един доставчик на данни - ГАРБ. "Макар това развитие да е позитивно, ГАРБ никога не е била избирана или поставяна в условия на търг, а в момента не предоставя измерване на всички видове видеосъдържание на всякакви възможни канали и платформи, отбелязва Би Ти Ви. Затова и логично са последвали съмнения за обективността на данните, предоставяни от ГАРБ.
Няколко конкретни стъпки
Като първа стъпка в разрешаването на въпросите около настоящата система за измерване на аудиторията в становището си bTV Media Group предлага учредяването на Комитет на индустрията - Joint Industry Committee (JIC). Той ще е собственик на данните от системата и трябва да гарантира прозрачни взаимоотношения между доставчика и всички участници.
Сред членовете, които участват във финансирането на комитета и системата за измерване на аудиторията, следва да са всички релевантни телевизии и асоциации. Участниците, които предпочитат да не участват във финансирането, ще имат възможност да получават данните на лицензионен принцип и дори да имат консултантска/експертна функция в Техническата комисия - една от основните структури в Комитета на индустрията, се обяснява в становището. Начело на комитета следва да има Управителен съвет, а при потенциални спорове между участниците - да бъде прилаган механизъм за медиация на конфликти.
Втората необходима стъпка е системата за измерване на аудиторията да бъде подложена на търг за първи път в България - като най-добрата форма на закъснял одит. Търгът следва да се организира от Комитета на индустрията и ще удостовери дали методологията на ГАРБ съответства на най-добрите международните практики и насоки. Заданието за търга, което отговоря на настоящите нужди на пазара, ще покрива потреблението на всички форми на видеосъдържание (Total Video), всички канали на разпространение на съдържание (от телевизори до дигитални приложения) и всички типове платформи (включително социални мрежи).
Системата за измерване на аудиторията, избрана в търга, следва да бъде подлагана на регулярни проверки. Тя не може да остане статична и постоянно ще се адаптира към динамичните бизнес нужди на рекламния пазар. Развитието на системата в бъдеще ще бъде отговорност на Комитета на индустрията.
Според главния изпълнителен директор на bTV Media Group Флориан Скала настоящата система за измерване на аудиторията трябва да бъде подложена на цялостен тест, а не само на одит. По думите му регулярните търгове след 3-5 години са практика на всички пазари с утвърдена пийпълметрична система. "Вярвам, че нашето Становище към индустрията идва в добър момент, за да адресира всички съмнения и въпроси във връзка с необяснимите промени в гледаемостта през последната година, както и съответствието на сегашната система с новата дигитална реалност", коментира той.
Изкривена картина на данните
От представените от Би Ти Ви таблици с данни се виждат огромни промени в аудиторните дялове на bMG и "Нова Броудкастинг груп" (NBG). Според данните на ГАРБ аудиторията на bMG намалява от края на пролетта на 2019 г. (когато NBG стана собственост на Кирил Домусчиев), докато тази на NBG значително се увеличава в същия период, въпреки че няма значителни промени в програмните схеми. Тази тенденция продължава и до днес, пише Би Ти Ви. През пролетта на 2020 г. всички предавания на bTV отчитат по-слабо представяне в сравнение с пролетта на 2019 г., докато всички предавания на NOVA подобряват аудиторния си дял спрямо миналата година. Според поръчано от Би Ти Ви изследване, направено от "Маркет линкс", bTV надделява над NOVA и заема лидерската позиция през 2019 и 2020 г.