Никой не иска да наеме държавния ферибот "Героите на Севастопол"

Нито един кандидат не се е явил на търга за отдаване под наем на ферибота "Героите на Севастопол", чийто оператор до 26 август беше Параходство "Български морски флот" (БМФ) на братя Домусчиеви. Собственик на кораба е държавната компания БМКЦ ("Български морски квалификационен център"). Наддаването трябваше да се състои на 28 август, но интересът към него е бил нулев, съобщиха за "Дневник" източници от дружеството. Втори търг е насрочен за 28 септември.
Преди година корабната компания на Кирил и Георги Домусчиеви прекрати договора си за наем и на другия държавен ферибот - "Героите на Одеса", който е близнак на "Героите на Севастопол". След решение за приватизацията му, гласувано от Народното събрание, в момента той е в разпореждане на Агенцията за предприятията (Бившата Агенция на приватизация), но
процедура за продажба все още не е започнала.
Според източниците на "Дневник" след края на септември най-вероятно същата ще е и съдбата и на "Героите на Севастопол". Двата ферибота са морално стари и пределно амортизирани, поради което най-вероятно ще бъдат продадени за скрап.
Според текста на обявата срокът, за който БМКЦ сега прави опит да отдаде "Героите на Севастопол", е 730 дни, а
началната тръжна цена е 750 долара без ДДС
за календарен ден. Размерът на гаранцията за участие в наддаването е равна на наема за 180 дни и е предвидено тя да бъде задържана като обезпечение за изпълнение на задълженията по договора от страна на наемателя. Кандидат за участие в търга е можело да бъде всяко българско и чуждестранно физическо или юридическо лице.
Фериботите бяха отдадени под наем за пръв път през 2009 г. за около 1500 долара на ден за период от пет години. В началото на юли 2014 г. обаче при сключването на нов петгодишен договор с БМФ тази цена бе свалена наполовина, а обяснението за това беше липса на товари. Така ако за първия петгодишен период на наема държавата бе получила малко над 2.7 млн. долара, за втория приходите бяха два пъти по-малко, или около 1.37 млн. долара.
Фериботите "Героите на Севастопол" и "Героите на Одеса" са сред
легендите на българското корабоплаване.
Те са построени през 1978 г. в Норвегия, за да обслужват линията между Варна, грузинските Поти и Батуми и украинското Иличовск по силата на договора между България и някогашната СССР. Споразумението предвижда България и Украйна да назначат по два превозвача, които да оперират линията - железопътен и морски. От българска страна това са Български държавни железници и Параходство "Български морски флот", а от украинска Държавната администрация по железопътен транспорт на Украйна и корабоплавателната компания "Укрферри". Двата напълно идентични кораба на Украйна се наричаха "Героите на Шипка" и "Героите на Плевен". Принципът, на който действаше спогодбата, бе морските превозвачи да извършват по равен брой рейсове между различните пристанища през годината, като печалбата се дели в съответствие с извършените превози.
Поради стратегическото им предназначение - още при проектирането им
корабите са адаптирани за превозване на танкове и военна техника,
след приватизацията на БМФ "Героите на Одеса" и "Героите на Севастопол" бяха прехвърлени в активите на БМКЦ, който е 100% собственост на Министерството на транспорта. Заради спецификата на дейността - организиране на квалификационни курсове за морски специалисти, тя няма потенциала да експлоатира фериботите. Според международните договорености за обслужването на линиите до Украйна и Грузия обаче единственото българско дружество, което можеше да поеме експлоатацията на плавателните съдове, бе вече частното БМФ. Причината за това е, че името само на това дружество присъства в текста на международните документи като "одобрен оператор" на фериботите.
През 2009 г.
Украйна се отказа да поддържа железопътно-фериботната линия
между пристанищата Варна-Иличовск-Поти/Батуми, а държавната компания "Укрферри" замени "Героите на Шипка" и "Героите на Плевен" с нови, по-малки и по-модерни фериботи. Поради драстично намалелия обем от товари, пътуващи от България към Украйна и обратно, те не пътуват до Варна. Преди 2009 г. приходите за България от експлоатацията на линията бе около 20 млн. долара на година. По линията се превозваха основно метали, горива и хранителни стоки. В добрите финансови години обемът на превозваните стоки е бил около 3 млн. т. Още през 2009 г. обаче обемът им рязко намаля до 500 хил. т.