Никой не иска да наеме държавния ферибот "Героите на Севастопол"

Никой не иска да наеме държавния ферибот "Героите на Севастопол"

Никой не иска да наеме държавния ферибот "Героите на Севастопол"
Нито един кандидат не се е явил на търга за отдаване под наем на ферибота "Героите на Севастопол", чийто оператор до 26 август беше Параходство "Български морски флот" (БМФ) на братя Домусчиеви. Собственик на кораба е държавната компания БМКЦ ("Български морски квалификационен център"). Наддаването трябваше да се състои на 28 август, но интересът към него е бил нулев, съобщиха за "Дневник" източници от дружеството. Втори търг е насрочен за 28 септември.
Преди година корабната компания на Кирил и Георги Домусчиеви прекрати договора си за наем и на другия държавен ферибот - "Героите на Одеса", който е близнак на "Героите на Севастопол". След решение за приватизацията му, гласувано от Народното събрание, в момента той е в разпореждане на Агенцията за предприятията (Бившата Агенция на приватизация), но
процедура за продажба все още не е започнала.
Според източниците на "Дневник" след края на септември най-вероятно същата ще е и съдбата и на "Героите на Севастопол". Двата ферибота са морално стари и пределно амортизирани, поради което най-вероятно ще бъдат продадени за скрап.
Според текста на обявата срокът, за който БМКЦ сега прави опит да отдаде "Героите на Севастопол", е 730 дни, а
началната тръжна цена е 750 долара без ДДС
за календарен ден. Размерът на гаранцията за участие в наддаването е равна на наема за 180 дни и е предвидено тя да бъде задържана като обезпечение за изпълнение на задълженията по договора от страна на наемателя. Кандидат за участие в търга е можело да бъде всяко българско и чуждестранно физическо или юридическо лице.
Фериботите бяха отдадени под наем за пръв път през 2009 г. за около 1500 долара на ден за период от пет години. В началото на юли 2014 г. обаче при сключването на нов петгодишен договор с БМФ тази цена бе свалена наполовина, а обяснението за това беше липса на товари. Така ако за първия петгодишен период на наема държавата бе получила малко над 2.7 млн. долара, за втория приходите бяха два пъти по-малко, или около 1.37 млн. долара.
Фериботите "Героите на Севастопол" и "Героите на Одеса" са сред
легендите на българското корабоплаване.
Те са построени през 1978 г. в Норвегия, за да обслужват линията между Варна, грузинските Поти и Батуми и украинското Иличовск по силата на договора между България и някогашната СССР. Споразумението предвижда България и Украйна да назначат по два превозвача, които да оперират линията - железопътен и морски. От българска страна това са Български държавни железници и Параходство "Български морски флот", а от украинска Държавната администрация по железопътен транспорт на Украйна и корабоплавателната компания "Укрферри". Двата напълно идентични кораба на Украйна се наричаха "Героите на Шипка" и "Героите на Плевен". Принципът, на който действаше спогодбата, бе морските превозвачи да извършват по равен брой рейсове между различните пристанища през годината, като печалбата се дели в съответствие с извършените превози.
Поради стратегическото им предназначение - още при проектирането им
корабите са адаптирани за превозване на танкове и военна техника,
след приватизацията на БМФ "Героите на Одеса" и "Героите на Севастопол" бяха прехвърлени в активите на БМКЦ, който е 100% собственост на Министерството на транспорта. Заради спецификата на дейността - организиране на квалификационни курсове за морски специалисти, тя няма потенциала да експлоатира фериботите. Според международните договорености за обслужването на линиите до Украйна и Грузия обаче единственото българско дружество, което можеше да поеме експлоатацията на плавателните съдове, бе вече частното БМФ. Причината за това е, че името само на това дружество присъства в текста на международните документи като "одобрен оператор" на фериботите.
През 2009 г.
Украйна се отказа да поддържа железопътно-фериботната линия
между пристанищата Варна-Иличовск-Поти/Батуми, а държавната компания "Укрферри" замени "Героите на Шипка" и "Героите на Плевен" с нови, по-малки и по-модерни фериботи. Поради драстично намалелия обем от товари, пътуващи от България към Украйна и обратно, те не пътуват до Варна. Преди 2009 г. приходите за България от експлоатацията на линията бе около 20 млн. долара на година. По линията се превозваха основно метали, горива и хранителни стоки. В добрите финансови години обемът на превозваните стоки е бил около 3 млн. т. Още през 2009 г. обаче обемът им рязко намаля до 500 хил. т.