Замърсяването на Варненското езеро е спряно, съобщи регионалната екоинспекция

Замърсяването на Варненското езеро е спряно, съобщи регионалната екоинспекция

Снимка от дрон, на варненския залив (с поглед към плавателния канал и езерото). Тъмно оцветената вода е наситена с фитопланктон цъфнал заради замърсяването с фекални води.
Снимка от дрон, на варненския залив (с поглед към плавателния канал и езерото). Тъмно оцветената вода е наситена с фитопланктон цъфнал заради замърсяването с фекални води.
Замърсяването на Варненско езеро с отпадъчни води от мръсните канали на два квартала - "Аспарухово" и "Галата", както и на вилните зони около тях е преустановено. Това съобщиха днес от регионалната екоинспекция във Варна. След проверка, извършена днес по искане на ВиК - Варна, е било констатирано, че в канално-помпената станция "Аспарухово" е възстановен нормалният режим на работа и отпадъчните води се транспортират до пречиствателната станция в с. Тополи посредством тръбопровод през езерото.
Замърсяването продължи повече от година, като за това време във Варненското езеро са се излели повече от 3 млн. куб. м силно токсични фекални води. Серия от разследвания на "Дневник" по случая показа, че тръбата е била положена по дъното на езерото, без да е заровена в него. По тази причина най-вероятно през пролетта или лятото на м.г. преминаващи кораби са я прекъснали. Въпреки че е била информирана за аварията още на 21 август 2019 г., администрацията на варненския кмет Иван Портних съобщи за нея едва 10 месеца по-късно, и то едва след като проблемът стана публичен през публикации в медиите.
Съобщението на екоинспекцията във Варна дойде само ден, след като "Дневник" съобщи, че ремонтът на тръбопровода на стойност 1.3 млн. лв. не е изпълнен според предварително обявения план. След като не успя да се вмести в предварително обявения срок от месец и половина за приключване на ремонта, който започна на 21 май, местната администрация във Варна изненадващо съобщи за нова идея за справяне с кризата, но краен срок не бе обявен.
Според прессъобщението, разпространено вчера, подновените участъци на тръбата засега нямало да бъдат закопани в езерното дъно. Това бе предвидено в проекта за ремонта. Освен това тръбата щяла да бъде временно положена на 25 - 30 м встрани от предварително определеното трасе, докато бъде изкопана предвидената подводна траншея. Кога ще се случи това и каква е причината за внезапната промяна на плановете от съобщението не стана ясно. В него се уточняваше само, че полагането на тръбата е започнало след удълбочаването на фарватера и плавателния канал в езерото. Става дума за етап от проект за 350 млн. лв., който се изпълнява от държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване". Той е за удълбочаване на целия воден път - от каналите, свързващи морето с Варненското езеро, до пристанище "Варна - Запад" в Белославското езеро. Според подозрения, които до момента не са получили убедително опровержение обаче, проектът има за цел да проправи пътя до пристанището на Ахмед Доган в ТЕЦ "Варна".
Всичко за аварията и причините, довели до нея - тук.
Какви въпроси изплуваха от мътното дъно на Варненското езеро - тук.
За "скритите работи" във Варненското езеро - тук.