Варна ще финансира с 240 хил. лв. проучване за изграждане на "леко метро"

Варна ще финансира с 240 хил. лв. проучване за изграждане на "леко метро"

Фотоколаж, илюстриращ една от идеите за монорелсова железница успоредно на варненския бул. "Владислав Варненчик"
Фотоколаж, илюстриращ една от идеите за монорелсова железница успоредно на варненския бул. "Владислав Варненчик"
Общинският съвет във Варна одобри вчера финансиране в размер на 240 хил. лв. за проучване на възможността за изграждане на "леко метро" във Варна. Сумата ще бъде отпусната за изготвяне на техническо задание и определяне на терен за депо.
Според зам.-кмета на Варна Христо Иванов градската железница е заложена в Общия устройствен план на града. Нейното трасе трябва да преминава по градския бул. "Цар Освободител". "На базата на техническите и икономическите обосновки, които предстои да бъдат изготвени, ще бъде даден и отговор на въпроса дали това трасе трябва да бъде запазено, или то вече не е необходимо", каза Иванов.
"Основната функция на бъдещата градска железница ще бъде да свърже новата икономическа зона, която предстои да бъде обособена край Аксаково, с Варна, каза Христо Иванов. Тя ще е основно надземна, като само в отделни участъци ще минава под земята. Финансиране за изграждане на железницата ще се търси от фондове на Европейския съюз."
На 11 юни т.г. в поредно риалити, предавано на живо от джипа му, във Варна премиерът Бойко Борисов обяви в присъствието на кмета на града Варна Иван Портних, че "Брюксел иска да види освен метрото (в София) и в други големи градове градска железница". Според него по евентуален подобен проект Варна ще се конкурира с Бургас. "Много сме напреднали, така че ще сме първи с нашия проект", каза Портних.
Темата за изграждането на градска железница във Варна не е нова, но за последен път тя бе реанимирана в програмата, с която през 2013 г. Иван Портних пое недовършения мандат на подалия оставка бивш кмет на града Кирил Йорданов. В последвалите 7 години това не се случи, но през 2017 г. тогавашният главен архитект на Бургас Веселина Илиева спомена в разговор за местното електронно издание "Флагман", че градът има предимство, с което Варна трудно ще се справи.
"Проектът не е общински, а държавен и правителството ще реши дали да го финансира", каза тогава Илиева. Освен това данни на Националната компания "Железопътна инфраструктура" показват, че връзката до летището в кв. Сарафово е фаза от изграждането на националната жп мрежа - линията Пловдив - Бургас, която е определена като "приоритетна в националната железопътна система". Общата стойност на проекта е 425 млн. евро, а крайна дата за завършването на цялото съоръжение е 2023 г.
Според отговори на въпроси, изпратени от "Дневник" до местната администрация във Варна още в края на юни, проектантът на бъдещата железница ще бъде избран чрез открита процедура по Закона за обществените поръчки. Тя ще е за комплексен проект, включващ проектиране на разширение на бул. "Цар Освободител" и трасето на бъдещия електрически влак. След изработването на проекта ще бъдат определени както индикативната му стойност, така и на подвижния състав на електрическия влак. Очакванията за приключване на процедурата за избор на проектант е краят на октомври т.г.