Автомобилни инструктори от цялата страна блокираха площада пред бившия царски дворец в София около 13 часа днес. Това доведе до сериозно задръстване по бул. "Цар Освободител" между ул. "Георги Раковски" и бул. "Васил Левски".
Инструкторите протестират срещу проект за наредба, засягащ подготовката на водачи. Документът е подготвен от Министерство на транспорта и е публикуван за обществено обсъждане. Новите текстове предвиждат всички инструктори да работят на трудов договор към фирмите за обучение, учебните коли да са собственост на школите, или взети на лизинг, а цялата документация да е в електронен вид, качена в информационна система.
Юлия Лазарова
Според инструкторите това ще доведе до допълнителни разходи и неудобства за тях. Смятат още, че има възможност за корупционни практики. Техните искани са за незабавно сваляне на наредбата от портала за обществени консултации, среща с премиера Бойко Борисов и оставка на зам.-министъра на транспорта Ангел Попов.
Наредбата е непълна, всеки може да я тълкува както иска, е мнението на инструкторите. Според тях решението е по-малка държавна намеса в тяхната дейност. "Ако не подготвяме курсистите добре, както се твърди, защо изпитващите ти пускат и им дават книжки", аргументира се те. Според организаторите на площада и около него има около 1100 автомобила, а 250 са паркирани по околните улици, тъй като няма място за тях.
След като отказаха среща с ръководителя на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Бойко Рановски, защото настояваха за разговор с министъра на транспорта, протестиращите отидоха пред Министерския съвет, като блокираха и движението по бул. "Дондуков". Те настояват за среща с премиера Бойко Борисов. Протестиращите обявиха, че ако исканията им не бъдат изпълнени, ще преминат към гражданско неподчинение. За 22 октомври е насрочен нов протест в София, като този път ще има и блокади на основни пътни артерии.
Георги Пауновски
Властта: явно не искат диалог
От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която контролира работата на автошколите, не са съгласни с критиките. Според тях основната причина за съпротивата е желанието на държавата да извади на светло този бизнес.
Пред журналисти Бойко Рановски коментира, че явно диалог не се търси. "Наредбата е на етап за обсъждане. Чакаме техните обосновани искания и ще ги обсъдим", коментира той. Според Рановски предложения на инструкторите дори са залегнали в проекта за наредба.
Георги Пауновски
Пред сградата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" беше поставен ковчег, символизиращ погребването на бранша.
Обвиненията, че промените се правят, за да бъде облагодетелствана една фирма, която ще направи информационната система, той контрира с думите, че изработването на всички подобни системи в държавата се възлага от "Информационно обслужване" и агенцията няма никаква роля в процедурата. Рановски поясни, че целта на въвеждането на електронната документация е да може лесно да се проверява кой курсист колко часове и взимал, къде е карал и т.н.
Настояването всички инструктори да са на трудов договор аргументира с това, че така цялата дейност на фирмите ще е на светло. Освен това за него подобна отговорна дейност трябва да се извършва от хора, които се занимават само с това, а не както сега, да дават уроци между другото.
Попитан колко трябва да бъде цената на един курс за любителска книжка, Рановски изрази мнение, че суми по 500-600 лева не са нормални.