Колко опасности дебнат преминаващите по Аспаруховия мост във Варна

Колко опасности дебнат преминаващите по Аспаруховия мост във Варна

Новите елементи на предпазния парапет на Аспарухов мост, поставени след тежката катастрофа от 22 октомври, не са закрепени към старата му част.
Новите елементи на предпазния парапет на Аспарухов мост, поставени след тежката катастрофа от 22 октомври, не са закрепени към старата му част.
След като преди седмица камион падна от 52 м. височина на варненския Аспарухов мост, а шофьорът му загина на място, извършеният ремонт на парапета, скъсан при тежкия инцидент, отново излага на риск сигурността на пешеходците и превозните средства, използващи съоръжението. Това показват детайлни снимки, публикувани във Фейсбук.
На тях ясно се вижда, че новите елементи, поставени при аварийния ремонт на парапета, не са свързани със старата му част. Освен това те са видимо некачествено закрепени с голям луфт към бетонната конструкция на моста. Това коментира в профила си в социалната мрежа Дойчин Ников. Той е председател на неправителствената организация "Клъстер Черноморска икономическа зона", която от години следи състоянието на "Аспарухов мост".
Старят парапет - в ляво на снимката и новата част, която е по-ниска и незакрепена
Старят парапет - в ляво на снимката и новата част, която е по-ниска и незакрепена
Според Ников още на 19 октомври т.г., или само три дни преди трагдията с падналия камион, сдружението, което представлява, е внесло в деловодството на Областното пътно управление във Варна писмо с искане за пълно обследване на състоянието на мантинелите, ограждащи платната на Аспарухов мост.
Пукнатини в бетонния ръб, на който е закрепен предпазния парапет, поставят под съмнение неговата устойчивост.
Пукнатини в бетонния ръб, на който е закрепен предпазния парапет, поставят под съмнение неговата устойчивост.
Искането е мотивирано с констатациите, направени след проверка на състоянието на мантинелите, извършена от експерти на "Клъстер Черноморска икономическа зона". Направеният оглед е показал, че от общо 950 колчета на предпазното съоръжение край платното и то само в едната посока, едва 200 са напълно изправни и със стабилна болтова връзка към мантинелата. (Видео в края на текста)
Скъсана връзка поради корозия на предпазното колче
Скъсана връзка поради корозия на предпазното колче
Освен това 368 колчета са с разхлабено скрепване, 382 са без каквото и да е свързване към мантинелата, а 9 колчета изобщо липсват. По тази причина огражденията са напълно компрометирани и не могат да гарантират задържането при удар дори на лек автомобил с тежест до 1500 кг., пише в коментара си към резултатите от огледа Дойчин Ников. Наличната в момента мантинела не съответства на изработените от Агенция "Пътна инфраструктура" технически правила за приложение на ограничителни системи по пътищата от републиканската пътна мрежа, които са в сила от 2010 г., пише още той.
Предпазно колче без закрепване към мантинелата
Предпазно колче без закрепване към мантинелата
Само минути, след трагичния инцидент от 22 октомври от Агенция "Пътна инфраструктура" разпространиха съобщение, в което се твърдеше, че "Аспаруховият мост във Варна е в добро общо състояние, а заключението е на независими пътни експерти от научноизследователската общност". В края на 2019 г. експерти от Института по пътища и мостове към агенцията също извършиха обследване на съоръжението и направиха заключението е, че конструкцията му е здрава, а движението по него - безопасно.
Скрийншот от видео, което показва, че части от предпазната мантинела на високият 52 м. Аспарухов мост не са закрепени за конструкцията му.
Скрийншот от видео, което показва, че части от предпазната мантинела на високият 52 м. Аспарухов мост не са закрепени за конструкцията му.
В края на септември друго видео, публикувано пак във Фейсбук от общинският съветник във Варна Мартин Златев (БСП) показа, че цялата носеща конструкция на Аспарухов мост е опасно компрометирана, бетонът е напукан и изронен, а арматурата е оголена и силно корозирала. Мостът е вече е на 44 години, а цялостен ремонт на съоръжението така и не е правен до момента.