Неправителствени организации поискаха повече сигурност на Аспарухов мост

Неправителствената организация "Европейски център за транспортни политики" е поискала от Министерството на регионалното развитие, Агенция "Пътна инфраструктура" и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" да бъде извършена инспекция на Аспарухов мост във Варна. Причина за исканата проверка са тревожни данни за състоянието на предпазните огради и мантинелите на моста, публикувани преди седмица от "Клъстер Черноморска икономическа зона" - организация, която от години следи състоянието на съоръжението.
След като на 23 октомври т.г. тежкотоварен камион скъса предпазната ограда на Аспарухов мост и падна от 52 м височина, а шофьорът му загина на място, от организацията извършиха проверка, която показа, че от общо 950 колчета на предпазната мантинела край платното, на което е станала трагедията, едва 200 са били напълно изправни и със стабилна болтова връзка към мантинелата. Освен това 368 колчета са били с разхлабено скрепване, 382 са били без каквото и да е свързване към мантинелата, а 9 изобщо са липсвали.
Колко опасности дебнат преминаващите по Аспаруховия мост във Варна - тук.
Друга проверка по повод на тежкия пътен инцидент, извършена от "Европейски център за транспортни политики", е показала, че най-вероятно заради недостиг на средства за пътна безопасност еластичните огради на моста не са били подменени с по-висок клас или с по-нови, които евентуално биха намалили риска от подобна катастрофа като тази от 23 октомври. По тази причина от неправителствената организация са поискали през 2021 година от държавния бюджет целево за пътна безопасност да се отделят минимум 35 млн. лв.
"Сумата е едва около 1% от необходимите средства за изпълнение на всички мерки за превенция на риска, свързан в голяма степен със състоянието на пътната инфраструктура", са написали от неправителствената организация в страницата й във Фейсбук.
Според "Европейски център за транспортни политики" средствата от държавния бюджет в размер на минимум 35 млн. лв. трябва да се отпуснат целево на Агенция "Пътна инфраструктура" и на Министерството на транспорта и информационните технологии, за да се преодолеят дефицитите по пътищата в страната като тези на Аспарухов мост.
"В същото време сме убедени, че бюджетът на Агенция "Пътна инфраструктура" за текущ ремонт и поддръжка за 2021 година не трябва да бъде намаляван, а напротив - да бъде увеличен, като освен това на институции бъдат предоставени средства в размер на 30 млн. лв., които те да използват за мерки за подобряване на пътната безопасност в зоните на т. нар. черни точки", смятат експертите на центъра. От друга страна, според тях е необходимо на транспортното министерство да се предостави отделен бюджет в размер на минимум 5 млн. лв. за внедряване на иновации, насочени към подобряване на пътната безопасност в страната.
Аспарухов мост е единствената сухопътна връзка между Северното и Южното Черноморие. До неотдавна той беше известно като моста с най-голям отвор в страната - 160 m. След откриването на моста Видин - Калафат обаче той остана на второ място. Под моста във Варна преминават корабите, които трябва да достигнат от залива до пристанище Варна-запад. Той е официално открит на 8 септември 1976 година.