С концесия за велосипеди под наем София щедро раздава рекламни площи

Велосипеди под наем да се дават от 33 стоянки в центъра на София, реши общинската комисия по транспорт. Кметът Йорданка Фандъкова предложи общината да даде тази дейност на концесия, но заедно със 150 рекламни елементи (тип ситилайт) разположени по бул. "Витоша", по ул. "Солунска", бул. "Дондуков"... Срокът е за 8 години.
Концесията уж е за велосипеди под наем, а всъщност чрез нея се дават на безценница рекламни площи в центъра, негодуваха всички от опозицията в комисията.
Кой спечели концесията
Гражданското сдружение "София байкс" бе одобрено от Столичния общински съвет (СОС) като победител още през 2017 г. Зад него стои фирма "Моушън артс" ООД, която се занимава с рекламите в метрото. По-известна е с марката "Метрореклама" и нейният изпълнителен директор Зарина Генчева участва в Общинския експертен съвет по устройство на територията.
"София байкс" спечели концесията с оферта за инвестиции от 1.14 млн.лева, докато класираният на трето място е предлагал 11 милиона лева, отбеляза "Капитал".
Дали велосипедите не са смокинов лист за други желания
"Тази концесия е много повече за отдаване на места за реклама, отколкото за велосипеди под наем", посочи Владислав Панев, съпредседател на Зелено движение и на "Демократична България". Зад всички кандидати стоят рекламни агенции, а не фирми, които разбират от велосипеди, добави той.
С парите, получени от реклами в ситилайтовете "София байкс" ще си върне вложените средства само за година и половина, изчисли Борис Бонев от "Спаси София". Само по бул. "Витоша" се предвижда той да има 37 ситилайта. В същото време всичките 33 велостоянки ще са в центъра, а в кварталите няма да има нито една. Как тогава си представяте човек да наеме велосипед до "Люлин", попита той. Концесионната такса, която трябва "София байкс" да плати на общината за 8-те години е общо 720 хил.евро.
"Велосипедите са смокиновият лист за другите желания, но това очевидно не е начинът за развитие на велосипедния транспорт в София", заяви Калоян Паргов от БСП и зам.-председател на комисията по транспорт.
Първите 30 минути ще са безплатни
Общо 400 велосипеди ще се дават под наем в София като първите 30 минути ще бъдат безплатни. След това цената за един час ползване ще е 1.60 лева. Дневна карта за 6 пътувания ще струва 3 лева, седмична, за 42 пътувания - 7 лева, месечна - 20 лева, а тримесечна - 45 лева.
Практически с безплатните 30 минути човек може да стигне до повечето места в града, подчерта Цветан Стоевски, завеждащ "Обществени поръчки и концесии" на Столичната община. В повечето европейски гпадове именно рекламни агенции се занимавали с велосипеди под наем, за да получават приходите си от рекламите и да държат ниски цените на услугата, отбеляза той.
Това са обществени велосипеди и само чрез реклами ще може да се поемат разходите за тези 30 безплатни минути, потвърди и Зафир Зарков от ГЕРБ, зам.-председател на комисията по транспорт.
"Велоеволюция": Общината трябва да контролира как ще се развие дейността
Вместо общината първо да развие веломрежата и после - обществените велосипеди, става точно обратното, подчерта Светлозар Алексиев, експерт от "Спаси София".
Няма заложени изисквания към концесионера да развива велосипедната си дейност - да дава актуални данни колко велосипеди има на дадена стоянка, да отчита пред общината данните за ползването им, за качеството на услугата, както е в цяла Европа. Без това системата няма да работи, предупреди Радостина Петрова от "Велоеволюция".
Защо общината чрез Центъра за градска мобилност не развие тази дейност, а я дава на концесия, запита Калоян Паргов от БСП и зам.-председател на комисията. Така и рекламите и даването под наем на велосипедите ще се следи и отчита от общинските съветници. "Засега ЦГМ няма възможност да направи това", бе отговорът на Зарков.
С гласовете на ГЕРБ и ВМРО даването на концесията на "София байкс" бе одобрено от комисията и предстои да се гласува на сесия на СОС.