"Венецианската комисия казва със становището си, че с проекта на нова конституция не се решава нито един съществен въпрос и проблем на съдебната власт, нито по отношение на политическата квота във Висшия съдебен съвет, нито по отношение на отговорността на главния прокурор т.е. цялото усилие, което правителството и мнозинството направи, за да убеди обществото, че това е отговор на обществените очаквания - нищо подобно".
Това коментира пред "Дневник" доц. д-р Атанас Славов, преподавател по конституционно право в Софийския университет "Свети Климент Охридски". Той припомни, че това мнение е на експерти на най-високо ниво с призната компетентност в рамките на Съвета на Европа. По думите му, от становището се разбира и че както парламентарните назначения в съдебната част на ВСС остават незадоволителни от гледна точка на европейския стандарт т.е. съдиите, избрани от съдии продължават да нямат мнозинство, какъвто е европейският стандарт, така и главният прокурор остава безотговорен в предложения нов модел.
"Дори нещо повече, казват от Венецианската комисия - предложените текстове за създаване на самостоятелен прокурорски съвет, отделен от съдийския, всъщност означават бетониране на главния прокурор. Много ясно се посочва, че членовете, които се избират от парламентарната квота, не трябва да са бивши или бъдещи прокурори, а трябва да са напълно независими от прокуратурата, за да се гарантира поне някаква форма на отчетност. Това проектът не го гарантира", подчерта доц. д-р Славов.
Той е убеден, че промяна в Конституцията е наложителна, но тя трябва да е фокусирана, целенасочена и може да се извърши от обикновено Народно събрание по реда на Глава девета.
"Цялото усилие да бъдем хвърлени в един непредсказуем конституционен процес с един "изцяло нов" проект за Конституция, който в 90% повтаря текстовете на действащата Конституция, е безсмислено от гледна точка на европейските стандарти, ние не постигаме и прилагаме с този нов проект", смята Славов.
Според него очевидно се преследва политическа и конюнктурна цел. "Венецианската комисия подчертава, че начинът, по който е представен проектът - без никакъв обществен дебат, без консултиране с институции и заинтересовани страни, също нарушава определени стандарти на Съвета на Европа. Конституциите трябва да се изработват с участие на всички възможни страни. Венецианската комисия дава пример с проекта на исландската комисия, който беше изработен на практика от гражданите. Нашият проект на Конституция е точно обратното - на тъмно, писан от незнайно кого, незащитаващо европейски стандарти и постигащо някакви цели", подчерта още Славов.
Предстои произнасяне на Конституционния съд, който разглежда въпроса с легитимността на временната парламентарна комисия по въпросите за Конституцията. "Ако Конституционният съд излезе с решение, че създаването на комисията е противоконституционно, то парламентът би могъл да се произнесе по проекта на Конституция, но по този проект вече не могат да се правят промени", обясни Славов. Той изрази съмнение, че на този етап ще има нов основен закон.
"Мисля, че президентът ще предложи текстове в частта, свързани със съдебната власт и правата на гражданите. Надявам се тези текстове да бъдат обявени по-скоро, за да има обсъждане. Не мисля, че ще има реалните мнозинства на този етап, които биха могли да се съберат зад инициатива за нови текстове на Конституцията", каза още Славов.
По думите му, разпределянето на професионална и парламентарна квота в съдийската колегия могат да се решат буквално с един текст и този проблем да се реши в рамките на обикновено Народно събрание. Възможно е и без промени в Конституцията обикновено Народно събрание да създаде процедура за импийчмънт на главния прокурор и процедура по предсрочното му освобождаване, за да може срещу него да започне разследване по наказателно производство. "Такова е и предложението на Венецианската комисия. Те дори казват, че са готови съвместно с българските власти да изготвят модела за това", добави Славов.
"Надявам се в следващия мандат да има мнозинство за такива промени, които се очакват от българските граждани, от европейските институции, от Съвета на Европа. Всеки български съдия е съдия по правото на ЕС и ако някой си мисли, че може да премахне правовата държава в България, означава да блокира целия ЕС по този начин", коментира още той.