Медиите - такива, каквито могат да бъдат: Другата карта на журналистиката в България

От Свиленград до Севлиево, от Пловдив до Русе - това са накратко размерите на картата с примери на български медии и журналисти, които въпреки неблагоприятната среда, създават иновативни продукти и правят журналистика в обществен интерес.
Историите - 34 на брой - са събрани от Асоциaцията на европейските журналисти (АЕЖ в проекта "Смисълът е в истинските истории". "Ние вярваме, че с необходимата обществена подкрепа, те могат да разгърнат потенциала на българската журналистика да се изкачи отново по стълбицата, а защо не и да подобри позициите си.
Събраните разкази под мотото "Смисълът е в истинските истории" не претендират за изчерпателност. Напротив, убедени сме, че числото 34 е само началото и историите, които заслужават да бъдат разказани, са много повече. Затова можете да ни пишете на [email protected], за да ни помогнете да попълним картата на истинската журналистика в България", пишат от организацията. Историите са разказани от журналистите Весислава Антонова, Петър Георгиев и Мария Черешева. Кампанията "Смисълът е в истинските истории" е създадена в партньорство с агенция B+RED. АЕЖ-България се присъединява към инициативата #ОтНасЗависи на сдружение Равни.бг - обединение на 30 граждански организации от цялата страна. "Дневник" ще публикува в следващите дни някои от историите, а по-долу може да видите историята на врачанския вестник "Зов нюс".
За силата да водиш постоянни битки
Врачанският вестник "Зов Нюз" съществува от 2006 г. Освен онлайн на zovnews.com, медията излиза и на хартия и се разпространява във Враца, Видин и Монтана - до 2015 г., когато заради проблеми с разпространението на печатни медии, които засегнаха целия пазар, екипът на "Зов Нюз" решава да спре печатното издание.
"Когато собствениците на "Булгартабак" започнаха да разпространяват вестниците в региона, цената за печат и разпространение се вдигна многократно, засягайки сериозно работата на "Зов Нюз". Нещо повече, целият тираж на вестника се връщаше неразпечатан като брак", спомня си управителката и главна редакторка на "Зов Нюз" Мария Димитрова.
След спирането на хартиеното издание се налага екипът да бъде намален. Приходите спадат, спада и броят на рекламодателите. Както повечето медийни издания в този период, и "Зов Нюз" се издържа основно от реклама. През последните години медията успява да разгърне пълния си потенциал и да проведе разследвания от голям обществен интерес по теми, свързани с корупция, рекет, трафик на хора и наркотици и други.
Мария Димитрова признава, че критичният тон на журналистите от изданието към местната власт често е за сметка на стабилни източници на финансиране на медията. Тези предизвикателства обаче не стават причина екипът да промени стила си на работа. Журналистите следят изкъсо дейността на общината, локалния бизнес и врачанските депутати, като не пропускат и темите, които вълнуват най-много местната общност - а именно как функционират общинската болница и образователните институции в региона.
В сайта zovnews.com в момента работят трима репортери. Управителката на медията с усмивка разказва, че самата тя покрива няколко длъжности - на главен редактор, репортер, фотограф и дори шофьор, когато се налага. Тя е в журналистическата професия от 24 години и започва да работи още когато е във втори курс студентка. "Понякога се уморявам от постоянните битки, но винаги продължавам напред и не губя желание да пиша", казва Димитрова.
Регионалната медия стана популярна на национално ниво в началото на 2015 г., когато Комисията за финансов надзор санкционираврачанското дружество "Алпико Пъблишинг", издател на регионалния вестник "Зов нюз" и на още четири сайта, със 100 хил. лв. по обвинение за пазарна манипулация. Към днешна дата глобата е отменена от Софийски районен съд.
Всички истории - тук