Общината притиска "Витоша ски" да възстанови Драгалевския лифт

Общината притиска "Витоша ски" да възстанови Драгалевския лифт

Началната станция на Драгалевския лифт, който не работи от 15 август 2017 г.
Началната станция на Драгалевския лифт, който не работи от 15 август 2017 г.
Да бъде възстановен Драгалевския лифт е заключението на общинското дружество "Софинвест", което извърши конструктивно обследване на съоръжението. Изпратен е констативен протокол на собственика му - "Витоша ски" АД, който е направил възражение и ще бъде изслушан на 10 декември.
На база заключенията от обследването главният архитект на София Здравко Здравков е издал указания на район "Витоша" да предприеме действия към собственика на лифта по реда на чл.155 и чл.156 от ЗУТ. Те дават право на кмета на общината да издаде заповед за премахване на опасни съоръжения, които застрашават здравето и живота на гражданите, както и срокове за възстановяването им.
Частната фирма "Витоша ски" притежава и трите лифта на Витоша - Драгалевския, Княжевския и Симеоновския, от които само последният работи. Тя ги купи от Столичната община през 2007 г. като седалковият от Драгалевци до Голи връх беше спрян през август 2017 г. (кабинковият от Княжево до Копитото не работи от 1991 г.)
Собственикът вече е получил констативния протокол от обследването. "В него не се казва нищо", заяви Петър Петров от борда на директорите на "Витоша ски" пред "Дневник". "Ние отговорихме, че сега изработваме проект за реконструкция на Драгалевския лифт. При изготвянето му открихме малък проблем - трасето във втората си част е леко изкривено. Това изключително много ни затруднява да нагласим проекта в старото трасе", обясни той.
Касата за билети на седалковия лифт до Голи връх.
Касата за билети на седалковия лифт до Голи връх.
Фандъкова: Ще го възстановим
Собственикът: Ще го реконструираме
Кметът Йорданка Фандъкова даде предизборно обещание, че ще възстанови Драгалевския лифт, както и Княжевския. Това означава да се ремонтира съоръжението без да се променя сегашното трасе и параметри. Тя заяви, че се е срещала с новия собственик на "Витоша ски" - италианеца Ерик Гумерер.
"Информирахме го, че Столичната община ще предприеме всички възможни действия за възстановяване на лифтовете и осигуряване на достъп до планината", обяви кметът пред Столичния общински съвет след питане на Тома Белев от "Демократична България".
Не възстановяване, а цялостна реконструкция предвижда подготвяният проект на "Витоша ски", посочи Петров. Някои от стълбовете били опасно изгнили и не трябвало да се подменят в този вид. Броят им щял да се намали, тъй като старите били сложени много на гъсто. "Всичко ще бъде подменено - пак ще е седалка, в същите габарити и в същото трасе", добави Петров.
В парка не могат да бъдат изграждани нови трасета, припомни главният архитект на София Здравко Здравков. "Природен парк "Витоша" със своя специфичен статут на защитена територия има доста рестриктивни и ограничителни условия, които са въведени с цялостния план за управление на Парка от 2005 г. Този план е действащ и в него категорично се забранява изграждането на нови трасета, както и промяна на предназначението на земята", каза той пред БНР.
Така изглежда входът на началната станция на лифта.
Така изглежда входът на началната станция на лифта.
Драгалевският лифт е построен през 1956 г. и е най-старият на Витоша, а вероятно и в цялата страна. Той е изцяло българско производство, дело на конструкторите на тогавашното Трамвайно депо, което е зад сградата на район "Сердика" на бул. "Мария Луиза".
Вече 64 години на лифта не е правен основен ремонт, а само годишните текущи прегледи на осите, подмяната им, смазване и смяна на повредени детайли. Това заяви инж. Кирил Иванов, бивш изпълнителен директор на общинското "Въжени линии", което управляваше и трите лифта на Витоша преди да ги купи "Витоша ски".
Основният ремонт е задължителен, но кой ще го направи
"По европейските изисквания и стандарти на всеки лифт трябва да се прави основен ремонт през 15 години. Това значи проверка на абсолютно всичко по т.нар. "безразрушителен контрол" - всички заварки, оси, стълбове, хващачи... За Драгалевския ремонтът ще струва между 300 хил. лева и 500 хил.лева, ако трябва да се възстанови в същия вид", изчислява инж. Иванов. Той смята, че фирмата-собственик няма кадрови потенциал да извърши този ремонт, "затова чужденецът (Ерик Гумерер) говори, че не може да се пусне в същия вид Драгалевския лифт".
Броят на стълбовете по трасето ще бъде намален, според проекта на фирмата-собственик.
Броят на стълбовете по трасето ще бъде намален, според проекта на фирмата-собственик.
Производителите на лифтове "Лайтнер" и "Допелмайер" сега разработвали проекта за реконструкция на Драгалевския лифт, поясни Петров от "Витоша ски". Той не е наясно кога ще бъде готов и кога ще започне обновяването. Техният проект за реконструкция на другия спрян лифт - Княжевския, е изпратен на главния архитект на София през февруари, "но още нямаме отговор", каза Петров.
На последната сесия на Столичния общински съвет Тома Белев призова кмета Фандъкова да организира кръгла маса с всички заинтересовани страни и да се намери общо решение на проблема с неработещите лифтове на Витоша. Тя обеща да обмисли предложението. Петър Петров също приветства този подход.
Общината притиска "Витоша ски" да възстанови Драгалевския лифт