Депутатите възложиха одит на договорите за създаването на тол системата

Народното събрание възложи на Сметната палата да извърши одит за съответствие при сключването и изпълнението на договорите за обществени поръчки на Агенцията "Пътна инфраструктура" във връзка с проектирането, изграждането и експлоатацията на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа. Предвижда се проверката да обхване периода от началото на проектиране на системата до края на 2020 г., предава БТА.
Решението беше взето с 97 гласа "за", без "против" и четирима въздържали се, по предложение на БСП в рамките на разискванията по питане на депутати от левицата към министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова относно реформа в политиката за пътните такси.
Георги Свиленски от "БСП за България" мотивира предложението, като изтъкна, че милиардите от тол таксите са се оказали мираж. "Министър-председателят и неговите министри ни убеждаваха, че с електронната система за събиране на пътни такси ще се въведе справедливият принцип - който разрушава и мърси повече пътищата, ще заплаща и повече", посочи той. "Равносметката от първата година на тол системата показва, че водачите на леки автомобили са платили двойно повече от тези на автобуси и камиони. Факт е, че печатницата за пари, както я нарече преди време Бойко Борисов, не успява дори да покрие направените инвестиции за изграждането на електронната система", коментира още Свиленски.
Той отбеляза, че от януари до декември тази година са събрани два пъти и половина повече приходи от електронни винетки, отколкото от тол такси. Приходите от винетки възлизат на 258 млн. лв., а от тол такси - на 103 млн. лв., за периода 1 януари - 8 декември 2020 г., оповести Свиленски. По думите му заложените в бюджет 2020 г. приходи от тол такси са били 450 млн. лв., което означава че неизпълнението ще е над три пъти. Свиленски отбеляза като друг парадокс, че първоначално по договора системата е трябвало да бъде собственост на българската държава. В действителност се оказа, че това ще се случи евентуално след пет години и то срещу нови 141 млн. лв. освен вече платените 180 млн. лв. за изграждането на системата.
Отговорът на Петя Аврамова
По време на разискванията министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова съобщи, че въпреки пандемията приходите от тол такси имат ръст от 6% спрямо миналата година от електронни винетки за превозните средства над 3,5 тона. Увеличението е въпреки намаляването на превозите и превозните разстояния и реалното таксуване. По думите й българската система е една от най-ефективните в съотношение цена - качество, тъй като таксува едновременно тежкотоварния трафик на база изминато разстояние и леките автомобили на база време, докато обичайно в другите държави двата метода се въвеждат и поддържат независимо.
Тя добави, че още 10 800 километра републикански пътища са подготвени да преминат в обхвата на тол системата. "Това ще стане в подходящия момент. "Не вярвам, че има някой, който да смята, че сега е моментът и времето, в което трябва да предизвикваме трусове", каза Аврамова.