Новата система за таксуване в градския транспорт ще заработи още в края на януари

Новата система за таксуване в градския транспорт ще заработи още в края на януари

Новата система за таксуване в градския транспорт ще заработи още в края на януари
Новата електронна система за таксуване реално ще заработи още в края на януари, а не през май. Това стана ясно от представянето й от директора на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев на извънредно заседание на общинската комисия по транспорт.
"Валидаторите в наземния градски транспорт се предвижда да заработят до края на месеца. Те са монтирани на всяка врата (на превозното средство) и разполагат с QR-четец. Те ще разчитат както картите, издадени при старата система, така и новите пластики.
Новите валидатори вече работят в метрото
В метрото валидаторите от новата тикет система вече работят, те са 407 броя. Предстои касите на метростанциите да се оборудват с апаратура, чрез която гражданите да могат да плащат и зареждат новите варианти на превозни документи.
Мобилното приложение MPASS, с което ще се купуват карти и билети, вече е внедрено в метрото, но засега с него могат да се вземат само еднодневни карти от 4 лева. От средата на февруари чрез него ще се купуват и билети, заяви Дилчев.
Кои нови начини за плащане ще важат от месец май
Предстои през месец май да се включи в новата тикет система и вариантът за плащане Pay-as-you-go. Това е възможност с кредитна или дебитна безконтактна карта да се доближи до валидатора в превозното средство и пътуването се регистрира в системата, т.е. отчита се плащане от 1.60 лева.
Апарат за плащане с банкова карта. Засега са монтирани само по третата метролиния и ще заработят от месец май
Апарат за плащане с банкова карта. Засега са монтирани само по третата метролиния и ще заработят от месец май
Ако се пътува няколко пъти през деня по този начин, накрая софтуерът таксува общо 4 лева, колкото струва еднодневната карта, а няма автоматично да умножи примерно пет пътувания по 1.60 лева, което прави 8 лева.
Плащането на пътуването чрез безконтактните банкови карти, както и предвидените от новата тикет система карти и плащане и валидация с мобилен телефон и други интелигентни устройства като часовници, които съдържат платежни инструменти, ще започне през май, защото се налага всички документи на тикет системата да бъдат сертифицирани от Националната агенция по приходите, уточни Дилчев.
Над 100 млн. лева струва тикет системата
Тикет системата трябваше да заработи от началото на януари, но се отложи за май с мотива, че трябва време за включване и на третата метролиния. По тази причина на 11 ноември м.г. е подписан анекс към договора на Столичната община с фирмата - изпълнител на цялата поръчка, която е за близо 100 млн. лева с ДДС. С него общата сума става 102 млн. лева, отбеляза общинският съветник Борис Бонев от "Спаси София".
Анексът е със срок за изпълнение от 4 месеца - до 11 април, и остава още един месец след това за тестване на системата. "Затова тя ще бъде изцяло пусната на 11 май", посочи Дилчев.
Още не е ясно билетът за време ли ще важи или за разстояние
Основната цел на внедряването на новата система за таксуване е да се приложи справедлив принцип на тарифиране на пътуването - дали билетът да важи за определено време - 30, 40, 60 или 90 минути, без значение колко прекачвания се извършват, или да е за определено разстояние. При втория вариант София ще се раздели на зони, като за по-отдалечените цената на билета ще е по-висока.
ЦГМ не представи анализ за натовареността на линиите
Защо ЦГМ не е събирал данни досега и не е изготвил анализ за натовареността на линиите на градския транспорт и на тази база Столичният общински съвет да избере най-подходящата тарифна политика? Този въпрос отправиха Симеон Ставрев от "Демократична България" и Борис Бонев.
"Имаме данни от миналата година, но пътникопотокът е намалял седем пъти и не си струва върху тези данни да се взимат бъдещи решения за тарифите", оправда се директорът на ЦГМ.
Сега ще трябва да минат месеци, за да се съберат точни данни за натоварването на линиите чрез новите валидатори и видеонаблюдението, което е монтирано във всички превозни средства на градския транспорт. Едва тогава общинските съветници ще направят информиран избор на тарифната концепция.