Тръбата, която замърси Варненското езеро, се скъса отново (допълнена)

На живо
Заседанието на Народното събрание

Тръбата, която замърси Варненското езеро, се скъса отново (допълнена)

Скрийншот от видеото, което показва изтичането на 8.3 хил. куб. м. фекални води дневно във Варненското езеро.
Скрийншот от видеото, което показва изтичането на 8.3 хил. куб. м. фекални води дневно във Варненското езеро.
Канализационната тръба, която предизвика тежко замърсяване на Варненското езеро през м.г., отново е спукана. Това съобщи днес следобед пресцентърът на община Варна, без да уточнява какво е количеството на токсични фекални води, които отново са започнали да се изливат в езерото.
"Във връзка с получено уведомление от "ВиК - Варна" на 15.01.2021 г., в което се съобщава за констатирани "аномални показания в приборите, отчитащи налягане и дебит при работа на помпените агрегати на КПС Аспарухово", същия ден община Варна е разпоредила на фирма "Хидроремонт ИГ" ООД, която извършва ремонта на тръбопровода във Варненското езеро, да направи проверка на съоръжението", пише в съобщението на местната администрация.
Според неговия текст днес е било получено и потвърждение от дружеството "Хидроремонт ИГ" ООД, ремонтирало тръбата през лятото и есента на м.г., че при оглед са били констатирани
"пукнатина и частично изтичане на отпадни води".
В средата на миналата седмица (21 януари т.г.) или точно седем дни, след като е уведомил Община Варна за новата авария с тръбопровода, в разговор с журналисти директорът на ВиК - Варна Валентин Вълканов отрече да е получавал информация за нея. Съобщението, разпространено днес от Пресцентъра на местната администрация означава, че Вълканов е премълчал за новото изливане на фекални води в езерото, въпреки, че е знаел за него. От 15 януари до сега
за новата авария е мълчал и кметът на Варна Иван Портних.
Още в средата на миналата седмица "Дневник" получи информация от свои източници за новата авария. Веднага след това до общинския пресцентър бяха изпратени въпроси за състоянието на тръбата и евентуалния размер на ново замърсяване. От там обаче предпочетоха да отговорят едва днес и то с мейл до всички медии. Припомняме, че след аварията от лятото на 2019 г., след която в продължение на повече от година във Варненското езеро се изливаха по над 8 хил. куб. м. фекални води дневно, кметът на Варна Иван Портних
запази случилото се в тайна цели 10 месеца,
докато то не стана обществено достояние през публикации в медиите.
Всичко за замърсяването и причините, довели до него - тук.
Какви въпроси изплуваха от мътното дъно на Варненското езеро - тук.
На 14 януари т.г. зам. кметът на Варна Христо Иванов съобщи на специален брифинг (свикан между другото отново, след въпроси на "Дневник"), че ремонтът на скъсания канализационен тръбопровод е временно спрян.Според зам.- кмета на Варна след ремонта през лятото на м.г. прекъснатият тръбопровод е бил оставен открит и незащитен на езерното дъно, също както при полагането му. Причината за това била, че траншеята за заравянето му можела да бъде прокопана едва след удълбочаването на езерото, предприето от правителството с
бюджет от 350 млн. лв.
Проектът в момента също бил спрян, тъй като имало проблем със състава на земната маса на дъното, която не можело да бъде прокопана.
Брифингът на Иванов, беше провокиран от поредните медийни публикации за премълчаната авария с тръбата от 2019 г. Те направиха публичен фактът, че още през 2014 - 2015 г. в Община Варна са знаели, че канализационният колектор е "бомба със закъснител", но не са направили нищо, за да предотвратят мащабното замърсяване от лятото на 2019 г.
Канализационната тръба през Варненското езеро е изградена като част от по-голям проект за подобряване на водния цикъл на града на стойност 5 млн. евро без ДДС. Около 75% от тях са финансиране от Европейския съюз по програма ИСПА. Изпълнението започва през 2009 г. и след серия перипетии, закъснения и удължавания завършва през декември 2011 г. Според проектната документация тръбата е трябвало да бъде положена
най-малко на 3 метра под езерното дъно.
Но всички огледи, както и сонарните снимки от обследването му, направени през 2014 г. и след аварията през м.г. показаха, че това не е било направено. В документацията на строителния контрол, незаровената тръба е била описана като част от т.нар. "скрити дейности" на езерното дъно, чието изпълнение не можело да бъде проверено.
За "скритите работи" във Варненското езеро - тук.