Хиляди коли в София са набелязани за скрап след промяна в наредба

Хиляди коли в София са набелязани за скрап след промяна в наредба

Тази кола от близо година заема паркомясто на улица до пазара "Ситняково".
Тази кола от близо година заема паркомясто на улица до пазара "Ситняково".
Столичната община вече ще премахва по-бързо излезлите от употреба автомобили, паркирани на общински или държавен терен. Досега трябваше да минат две години след като е изтекла валидността на последния годишен технически преглед (ГТП), но от 8 януари с постановление на Министерския съвет този срок е скъсен на три месеца. С неговото влизане в действие броят на излезлите от употреба коли се увеличава значително.
Затова районни кметове зачестиха и с поставянето на предупредителни стикери на предното стъкло на такива коли. В тях се предписва на собственика доброволно да премести автомобила си в следващите три месеца. "Сега сме залепили стикери на коли, чиято процедура е започнала преди една година. Като изтече тримесечният срок, идва паякът и пред комисия колата се вдига и откарва за скрап", обясни процедурата Георги Илиев, кмет на "Слатина", където районната администрация вече е поставила стикери на 18 коли.
По стария срок в наредбата в София има 2838 коли за скрап
Изоставените коли са в зелени площи, в междублокови пространства или заемат паркоместа на улицата, които не достигат в цяла София. През 2020 г. Столичният инспекторат е получил данни от районните кметове за 2838 автомобила, излезли от употреба, съобщиха от общината за "Дневник", но не уточниха колко вече са преместени принудително за скрап.
Стикер, който се залепва на стъклото на кола, набелязана като "излязла от употреба".
район
Стикер, който се залепва на стъклото на кола, набелязана като "излязла от употреба".
Промяната е в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства и с нея срокът се свива от две години на три месеца от датата, посочена за следващ годишен технически преглед (ГТП), който не е извършен, потвърдиха от общината. В нея се посочва, че "излязло от употреба моторно превозно средство" се третира като отпадък по смисъла на параграф I, т.17 от Закона за управление на отпадъците.
Тя стана по инициатива на общинския съветник Борис Бонев от "Спаси София", който получи съдействие от МВР, Министерството на транспорта и информационните технологии и Министерството на околната среда и водите.
В Столичната община действа местна наредба, но сроковете в нея все още не са променени и са две години от ГТП, посочи кметът на "Триадица" Димитър Божилов. "За промените в нея още тече общественото обсъждане, което трябва да приключи на 19 февруари. Това значи, че промените все още не са в сила", посочи той. Все пак софийската ще трябва да отговаря на националната като подзаконов нормативен акт, съгласи се Божилов.
Районните кметове издават стикери-предписания за премахване
Отскоро районните кметове на "Овча купел", "Красна поляна", "Слатина" и др. започнаха по-често да издават стикери-предписания. "Сега всеки месец вдигаме принудително по 10-ина коли", каза Илиев.
Установяването на тези автомобили става след сигнали на граждани и при огледи от районните администрации и Столичния инспекторат. По тази причина е важно на стъклото на колата да е залепен стикера за преминат ГТП, ако още е валиден. Гражданите могат да подават сигнали за такива автомобили в Столичния инспекторат на тел. 02/987 55 55, както и в районните администрации, препоръчаха от общината.
Собственикът губи пари, ако сам не я даде за скрап
"По-добре е собствениците сами да си махнат колата. Ако я предадат за скрап, ще получат пари, но могат и да я преместят в частен терен", съветва кметът на "Слатина". От 18 залепени стикера с предписание само две коли се наложи да вдигнем принудително. Другите бяха доброволно преместени от собствениците им, обясни той.
Площадката за разкомплектоване е в кв. "Кремиковци" и принудително преместената кола остава там 14 дни, през които собственикът може да си я върне. Ако не я потърси, тя се рециклира, като парите от метала не се получават от собственика, а от фирмата - изпълнител на извозването и рециклирането. Това е "Макметал холдинг" АД, която има сключен договор с общината.
В момента за кола среден размер - напр. "Опел Астра", "Голф", "Рено Клио", дадена за скрап, фирми за вторични суровини плащат на собственика от 240 до 320 лева. Ако колата се премести принудително в център за разкомплектоване, собственикът губи тази сума.
Кметът на "Слатина": Да се удължи престоят на колата в депо
След като колата принудително се вдигне от улицата, тя да стои няколко месеца в депо, преди да бъде разкомплектована, предлага Илиев. Причините за изоставянето на всяка кола са различни - собственикът е в чужбина, болен е или е починал и наследниците му не знаят за колата и т.н., затова трябва да има повече време, ако иска да си я върне. Но тя не бива да заема паркомясто на общински терен, след като с години не се употребява.
Междублокови пространства са задръстени от изоставени коли.
Междублокови пространства са задръстени от изоставени коли.
"Има хора, които идват да си вземат обратно колата от депото, но плащат 60 лева за репатрирането. Изваждаме я пред входа и той сам си я откарва, но не трябва да я оставя на общински терен", обясни Васислав Стоилков от "Българска рециклираща компания".
Според Божилов скъсеният срок след ГТП за определяне на една кола за скрап също крие рискове. "Три месеца може да е житейски обоснован срок човек да е пропуснал да мине ГТП - дали след дълга отпуска, пътуване в чужбина, болест... Ние в "Триадица" ще подхождаме индивидуално, защото трябва да се внимава, когато срокът е толкова малък", уточни той.
Проблем с тези коли в зоните за платено паркиране няма. Там Центърът за градска мобилност веднага премества всеки автомобил, който няма разрешение за паркиране.
Ползват се за складове или за преспиване
В момента има изоставени коли, в които са се самонастанили бездомници. Такъв е случаят с миниван в парк "Гео Милев" в кв. "Редута". От район "Слатина" обясниха, че не могат да го преместят, защото прокуратурата държи да остане там и е наложила възбрана за всякакви действия с този автомобил. На други места "вечно паркирани" на улицата бусове се ползват като складове на близки магазини.
Изоставен миниван в парк "Гео Милев", в който спи бездомник.
Изоставен миниван в парк "Гео Милев", в който спи бездомник.