Идеята за "леко метро" във Варна трябва да придобие предпроектни очертания до края на март

До края на март т.г. трябва да бъде изготвено предпроектното проучване за трасето на т.нар. леко метро във Варна. Договорът за това е сключен в началото на декември м.г. с дружеството "Спато", а цената за изготвяне на проучването е 200 хил. лв. Проектантът на бъдещата железница е избран в открита процедура за възлагане на обществена поръчка за комплексен проект, включващ проектиране на разширение на градския бул. "Цар Освободител" и
трасето на електрическия влак.
Според техническото задание трасето на градската железница трябва за започва от Летище Варна и да достига до железопътната гара в града с предвидени отклонения до индустриалната зона в Аксаково и към курортните комплекси "Св. св. Константин и Елена" и Златни пясъци.
След мотивите за проектирането на железницата са "ниската скорост на съществуващия в момента градски транспорт във Варна, значителен брой пресичания, прекъсвания в централната част на града и преминаване през тесни улици с ниска пропускателна способност".
Техническото задание за предпроектното проучване
предвижда евентуалното трасе на "лекото метро" да бъде разделено на три участъка - от Летище Варна до бул. "Васил Левски", до бул. "Приморски", а оттам и до железопътната гара във Варна.
Очевидно най-критичен от трите е именно последният участък поради навлизането в историческата част на Варна и невъзможния за разширение бул. "Приморски". В цялата дължина на трасето си той граничи с Морската градина на Варна и интензивно застроена градска част, наситена със сгради - паметници на културата.
Сред предложените решения в този участък от трасето на градската железница са въвеждане на еднопосочно автомобилно движение по част от булеварда, разширяване или движение на масовия градски автомобилен транспорт в една лента.
Заданието изисква и предложения за връзка от автомагистрала "Хемус", по която железницата трябва да се движи от летище Варна до града в бул. "Цар Освободител", по който ще преминава основната част от трасето й.
Идеята за строеж на градска железница,
или "леко метро", във Варна беше реанимирана на 11 юни м.г. в едно от предаванията на живо от джипа на премиера Бойко Борисов. При посещението си във Варна тогава премиерът обяви в присъствието на кмета на града Иван Портних, че "Брюксел иска да види освен метрото (в София) и в други големи градове градска железница". Според него по евентуален подобен проект Варна ще се конкурира с Бургас. "Много сме напреднали, така че ще сме първи с нашия проект", каза Портних.
Какъв напредък е имал предвид кметът на Варна
не става ясно, особено след новината за начало на предпроектни проучвания, които са започнали едва в края на миналата година.
Как премиерът вкара кметовете на Варна и Бургас в нова надпревара - тук.
Темата за изграждането на градска железница във Варна не е нова, но за последен път се появи в програмата, с която през 2013 г. Иван Портних пое недовършения мандат на злополучния си предшественик Кирил Йорданов. В последвалите 7 години проектът си остана само предизборно обещание, но през 2017 г. тогавашният главен архитект на Бургас Веселина Илиева спомена в разговор за местното електронно издание "Флагман", че градът има
предимство, с което Варна трудно ще се справи.
"Проектът не е общински, а държавен и правителството ще реши дали да го финансира", каза тогава Илиева. Освен това данни на Националната компания "Железопътна инфраструктура" показват, че връзката до летището в кв. Сарафово е фаза от изграждането на националната жп мрежа - линията Пловдив - Бургас, която е определена като "приоритетна в националната железопътна система". Общата стойност на проекта е 425 млн. евро, а крайна дата за завършването на цялото съоръжение е 2023 г.
Според общинската администрация във Варна индикативната стойност на трасето на електрическия влак, както и тази на подвижния му състав ще станат ясни едва след изработването на проекта.