Ще си купите колело, ама догодина

"Най-радостното е че и българите "откриха" велосипеда и според мен тази тенденция е трайна и необратима".
Това каза пред "Дневник" основателят и изпълнителен директор на българската компания DRAG Драгомир Кузов в края на разговора ни за ефектите от пандемията върху производството и продажбите на колелета. А те са свързани с много трудности през миналата година, част от които продължават и през тази и засягат всички в сектора тук и по-света. За разлика от рекордните продажби (също през 2020г.) на играта шах, предизвикани от популярността на един сериал, търсенето на колелета дойде с усилията на хората да живеят и да се придвижват по-здравословно, а и защитено по време на коронакризата и дори като възможност да се измъкват от изолацията.
През 2020 първо бяха новините за скок в продажбите на велосипеди - с до 30 % в приходите на някои от големите производители в света. Последваха тези за забавяне на доставки и липса на наличности. Така бизнесът се подреди сред тези, които растат, но имат и много сериозни трудности. През октомври и ноември миналата година компаниите във Великобритания започнаха да предупреждават своите клиенти с кратки, но ясни съобщения: "Вашият велосипед няма да бъде доставен преди 2021-а година". В края на годината един от най-големите търговци на велосипеди в Австралия съобщи за наличности от едва 107 броя при обичайно намиращи се на склад между 10 и 18 хиляди.
Може да звучи парадоксално, но както миналата пролет изведнъж тоалетната хартия, дезинфектантите, брашното и пастата се превърнаха в дефицитни стоки, така в момента търсенето на велосипеди надхвърля наличностите.
В България търговците казват, че картината е същата - необичайно голям интерес, но и невъзможност да бъде задоволен изцяло и то веднага. Покупката на велосипед ще изисква повече търпение и през тази година, а нормализиране се очаква през 2022г.
Затруднено производство и по-скъп транспорт
"Европейският и американският пазар може да бележат бум, но глобалната индустрия ще пострада през следващия сезон", прогнозира сайтът ebike-mtb.com още през миналата пролет, когато Китай беше под пълна изолация и производството в страната спря.
Причината е, че заводите на всички големи компании са в Китай или Тайван и това се отрази в средносрочен и дългосрочен план. Добре заредените магазини и складове за велосипеди постепенно се изпразниха, а производството не беше възстановено достатъчно бързо, за да се навакса всичко. Съкращаването на персонал и невъзможността много чужденци, които обичайно работят в тези заводи, да се върнат, също са част от причините.

Компанията "Мерида", която е сред най-големите производители в света, обяснява, че в момента нейният завод работи при 80% от нивото на продукция.
"Основният проблем произлиза от забавените доставки от Азия, най-вече на големите производители на монтажи за велосипеди като Shimano и Sram. В момента техните срокове за доставка варират между 360 и 600 дни. Изключително трудно е да се направи планиране в тези условия. Нормално в този сезон нашите производствени мощности трябва да са запълнени на 100%, а ние работим с едва 30-50% от капацитета си", коментира Драгомир Кузов.
Друга много важна причина е скъпият транспорт. Големите товари от Азия към Европа обичайно пътуват в контейнери, превозвани с кораби. Пътуванията обаче остават затруднени, търсенето е голямо, а това увеличава многократно сумите за транспорт. Според експерти в бранша цената за един контейнер е скочила с между 300 и 400 процента. "Ако през миналото лято един контейнер струваше около 1500 долара, сега плащаме 10 хиляди", уточняват от DRAG.
Това се дължи и на факта, че повече товари пътуват от Азия към Европа, но не и обратно, а празните курсове трябва да се компенсират. В опит да изпълнят заявките си много производители вече прибягват към въздушния транспорт, който също е скъп.
Опашки и търпение - на пазара в България
Българският пазар също не е подминат както при първата вълна на кризата с коронавируса, така и сега. Една големите компании в страната DRAG срещна проблеми миналата година и досега не успява да възстанови производствените си мощности въпреки големия интерес.

"През март и в началото на април 2020 г. ние буквално спряхме производството и дори затворихме част от търговските си обекти. Организирахме ежеседмични срещи с колегите си от бранша да решаваме затрудненото положение. За пояснение в нашия сектор се изисква огромен финансов ресурс. За щастие през втората част на април пред магазините ни се извиха опашки за купуване на велосипеди", заяви Кузов.
"През 2020 година интересът и нуждата за различни видове природосъобразен градски транспорт скочиха, в това число и колоезденето. Дори извън стандартния сезон пролет-лято търсенето продължи през есента и зимата. Ако сравним ситуацията с предходни години, можем да кажем, че определено желанието за покупка е в пъти по-голямо", отговориха от веригата магазини за спортни стоки "Декатлон" на въпроси на "Дневник".

DRAG започва 21-ата си година на пазара, но за първи път се сблъсква с такава ситуация. "В края на лятото вече се появи сериозен недостиг на велосипеди както в Европа така и на българския пазар. Дори и на нас, макар че сме производители, ни се наложи да закупуваме велосипеди от чужбина за да заредим собствените си търговски обекти", добавя Кузов.
"Това което ни радва е, че ние обновихме много голяма част от колекцията си и имаме над 50% повече поръчани велосипеди основно в средния и високия сегмент за този сезон и то основно от държави с водещи традиции в продажбата на велосипеди", коментира още Кузов.
Пазарни ефекти - повишаване на цените
Крайната цена на велосипедите се повишава. В световен мащаб в момента се наблюдава увеличение с между 10 и 15 процента, като най-високият клас велосипеди може да поскъпне с около 2000 евро.
Обяснението на фирмите е, че производството на един велосипед е съвкупност от много процеси. Компаниите зависят от своите партньори и от двете страни на веригата. Първо в качеството си на клиент за получаване на части и монтажи, а след това и като доставчик, ако са такъв за професионален отбор.
"Факт е, че в момента търсенето наистина е огромно в световен мащаб и има сериозен проблем с компонентите за производство и сглобяване на велосипеди. Именно това високо търсене в комбинация с липсата на стока се отразяват и в покачването на цените. Годината ще бъде много предизвикателна за всички търговци в сферата", посочват от "Декатлон" и добавят, че целта им е да отговорят на нуждите на клиентите и в следпродажбените услуги - поправка и поддръжка на велосипеди.
Оптимистично за колелетата
Очакванията на специалистите в сектора са, че до края на 2021 г. пазарът няма да се възстанови, но компаниите вече започват да работят с поглед към 2022 г.
"Глобалната ситуация няма да се подобри мигновено, ще е нужно време и се очакват смущения в наличностите и доставките през цялата 2021-ва година. Всички ние от екипа на "Декатлон" проучваме множество възможности, за да отговорим на нуждите, но предвиждаме трайно стабилизиране на пазара в началото на следващата година", казват от веригата магазини.

При DRAG ситуацията е по-трудна, тъй като освен в продажба на масовия потребител, фирмата е ангажирана и с договори с пет професионални отбора от чужбина. "Ситуацията ще е много сложна, ние със сигурност няма да можем да доставим на пазара всички планирани велосипеди за сезон 2021 преди края на лятото. За съжаление тази ситуация ще се отрази и на професионалните отбори. Голяма част от отборите ще започнат сезона със старите си велосипеди и ще чакат в движение да си подменят материалната част", обясни Кузов.
"Искаме да спасим следващата година и преди две седмици представихме на дилърите си колекция за 2022 г., а вече затворихме и "прозореца" за събиране на поръчки за следващия сезон. Сега започнахме усилена работа по разработката на моделите ни за 2023 г.", добави той.