Западният парк след ремонта: "Хубаво е", но отзад остава кал и джунгла

След близо три години ремонт Западният парк е отворен от началото на март. От новата арка на входа на бул. "Сливница" започва централната алея, застлана с изрядно подредени малки павета и плочи. Пейките се редуват с безброй каменни кошчета за смет, с осветителни стълбове и видеокамери. По красивата алея след 500 м се стига до детска площадка в ярки жълто-червени цветове. Меката настилка е в розово, пързалките и люлките са обезопасени.
Асфалтова алея, успоредна на централната, води към старите детски площадки и масите за тенис. Въпреки ремонта всичко си стои там - ръждясалата ракета и разкривените пързалки, локвите. Приличат на обособен музеен кът "Западният парк през соца".
"Старите катерушки са си, но идваме тук, защото ни е по-близо", казва майка с дете. Живеят в блок в жк "Западен парк" и се налага да пресичат релсите на жп линията София - Перник, за да влязат в парка. "Опасно е, но има подлез чак под моста на Захарна фабрика", обяснява жената.
ДНСК: Няма никакви забележки по ремонта
Край централната алея стърчат жици и съоръжения на кабелни оператори и купчини от старата настилка на алеите. Според възложителя, Столичната община, ремонтът на Западния парк вече изцяло е приключен и е "въведен в експлоатация, може би с някои малки забележки, поставени от Държавната приемателна комисия".

Комисията се назначава от началника на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) и в нея участват представители на възложителя Столичната община, на Регионалната здравна инспекция, на регионалната инспекция по опазване на околната среда и водите и др.
От ДНСК за разлика от общината обаче твърдят, че "от всички членове на приемателната комисия са представени положителни писмени становища без особени мнения, с предложение за въвеждане на строежа в експлоатация". От отговора до "Дневник" се разбира, че няма никакви забележки по изпълнението на ремонта.
Той започна на 10 май 2018 г. и трябваше да приключи точно след година, но заради лоши метеорологични условия крайният срок бе отложен за декември 2019 г. След като и той не бе спазен, третата последна дата, дадена от възложителя - Столичната община, бе 3 март 2021 г.

Другото лице на парка
След новата детска площадка още стотина метра нагоре централната алея стига до втора сива бетонна арка. Тя се намира над тунела на "Люлин". Като граничен пункт отбелязва изхода от обновената част от парка.
След нея пак е Западният парк, но пейзажът рязко се променя. Гората е обрасла, прогнили дървета са паднали, по калните пътеки с локви тук-там са поставени нови кошчета за смет, но пейките са изпочупени, няма осветление. Приключилият ремонт обхвана само представителната част от парка, която е 500 дка, а общата му площ е 2000 дка.

Някогашната сграда на парковите служители, наричана Лесничейството, е в пълна разруха. "Тук навремето се разхождаха патици и като деца гледахме в захлас", сочи към двора на къщата самотен бегач. Той влиза в парка, като пресича жп линията.

"Фандъкова даде 11 милиона лева за ремонт (стойността е 10.6 млн. лева - бел. ред.), ама само за долната част на парка. И за какво - да падат бордюрите и водата да тече по пътеките. Трябва да има канавки и водата да се оттича, а не навсякъде да е кал и локви", твърди бегачът.
"Хубаво ще е и тук да се ремонтира и да стане като долу", добронамерено пожелава друг мъж. Той живее в "Люлин 3" и казва, че идва в парка с кола, която паркира "чак при тунела".
Подходи от "Люлин" към парка просто няма
Западният парк е единствената зелена площ в близост до най-големия район на София - 120-хилядния "Люлин" (по официални данни към 2001 г.). Поне 3 км е контактната зона между парка и жилищните блокове, но подходите пеша или с велосипед са само... един. Нова асфалтова алея зад бензиностанция ОМV при тунела води към представителната част от парка.
Централният вход с арката при бул. "Сливница" е удобен за живеещите в кв. "Захарна фабрика" и за идващите с автобус или с кола - наблизо има 30 паркоместа. Но той е доста далече за идване пеша от "Люлин".

От Шести микрорайон все още тръгва стара пътека, която се провира между автосервизи и частни дворове и през две мостчета над реките Стубела и Суходолска стига до парка. От източната му страна е жк "Западен парк", но влизането оттам е само през жп линията, защото единственият подлез е при моста на Захарна фабрика и е отдалечен на километър от представителната част на парка, а от изоставената - още повече.
Изграждането на нови подходи не е било предмет на този ремонт. Той е за възстановяване на парка, обясниха от "Галчев инженеринг".
За тази цел е необходимо да се измени подробният устройствен план, да се проектират надлези или подлези по жп линията и по обиколния на "Люлин" бул. "Петър Дертлиев". Тази задача трябва да се включи в заданието на следваща обществена поръчка за обновяване на останалата част от парка, която е с площ 1500 дка.
Снимките са правени на 19 март 2021 г.

