"Спаси София": Заниженият контрол срещу гратисчиите се плаща от всички софиянци

"Спаси София": Заниженият контрол срещу гратисчиите се плаща от всички софиянци

"Спаси София": Заниженият контрол срещу гратисчиите се плаща от всички софиянци
Заради слабия контрол в градския транспорт всички софиянци с данъците си плащат загубите на Центъра за градска мобилност от пътуването гратис. За това сигнализира във фейсбук гражданското сдружение "Спаси София". Активистите са поискали данни от ЦГМ за 2019 г. (преди пандемията) и се оказало, че за заплати на контрольорите са дадени 2.4 млн.лева, а те са наложили глоби за 0.9 млн.лева.
"Загубата е 1,5 млн. лв. Това е пълен провал на контрола в градския транспорт! 207 контрольори са съставили едва 20 368 акта за годината - по половин акт на работен ден. Събраните глоби са по 18 лв. на работен ден на контрольор", посочват от "Спаси София".
Оказва се, че поставените дневни норми на един контрольор са да провери 100 карти. "Това се постига само с проверяването на един-единствен трамвай или автобус. Това означава, че всички софиянци, без разлика на това дали ползваме градския транспорт или не, субсидираме гратисчиите. Всички знаем, че има линии където билет просто не се купува, а по редица други, гратисът е редовна практика", негодуват от гражданското сдружение.
ЦГМ: Заплатата на контрольорите не се определя от глобите
Фонд "Работна заплата" на контрольорите не се определя от броя и размера на глобите, обясниха от ЦГМ за "Дневник".
"Рязкото намаляване на броя на глобите с всяка година е защото хората вече масово пътуват с карти. Целта на контрольорите е превенция, а общата ни политика е за намаляване на гратиса", добавиха от ЦГМ. От 2015 г. има устойчиво увеличение на приходите от продадени абонаментни карти по редовна тарифа. Тогава са купени карти за 37 млн.лева, а през 2019 г. вече са дадени 65.1 млн.лева, посочиха от ЦГМ.
През 2015 г. са купени превозни документи за 78.2 млн.лева, през 2016 г. - за 89 млн.лева, 2017 - за 97 млн.лева, 2018 - за 100 млн.лева, 2019 - за 103 млн.лева, а през 2020 г. - за 80.6 млн.лева. Тази тенденция засега няма да доведе до намаляване на броя на контрольорите в градския транспорт, които са общо 240 души, твърдят от ЦГМ.
Минималната заплата на контрольар в столичния градски транспорт е 650 лева. Към нея се добавят различни бонуси като пари за храна, както и стимули за добра работа. Така средното месечно възнаграждение на контрольор е около 1200 лева.
"Скоро ще представим пакет мерки и промени, които сериозно да засилят контрола в градския транспорт на София. Не само защото така е справедливо, а повече приходи означава повече средства за инвестиции и подобрения в градския транспорт", обещават от "Спаси София".