Линеен парк ще успокои движението между Руски паметник и площад "Македония" в София

Линеен парк ще успокои движението между Руски паметник и площад "Македония" в София

Строежът на линейния парк вече започна.
Строежът на линейния парк вече започна.
Строително-ремонтните дейности по релсовия път от площад "Руски паметник" до обръщалото на трамвай №5 зад Съдебната палата започнаха. Платеното косо паркиране в участъка от "Руски паметник" до площад "Македония" остава в историята, защото проектът предвижда увеличаване на зелените пространства.
"Увеличаваме озеленяването на цялата зона - 467 дървета и 3720 кв.м зелени площи", обеща кметът Йорданка Фандъкова след среща преди време с проектантския екип на българката арх. Борина Андрийо и ландш.арх. Франсоа Невийо от френското студио "Вилмот архитекти".
Арх. Борина Андрийо (вдясно) е родена в София, но от години живее във Франция. До нея е ланш.арх. Франсоа Невийо на среща с Фандъкова и главния архитект на София Здравко Здравков (вляво).
Йоданка Фандъкова, Фейсбук
Арх. Борина Андрийо (вдясно) е родена в София, но от години живее във Франция. До нея е ланш.арх. Франсоа Невийо на среща с Фандъкова и главния архитект на София Здравко Здравков (вляво).
По този начин ще се върне първоначалния облик на булеварда с пешеходна зона, а трамвайните релси ще са затревени. Като част от проекта се подготвя и градско обзавеждане с характерни мебели, които да пазят духа на стара София, очерта облика на бъдещия линеен градски парк Фандъкова.
Проектът предвижда трамваят пак да минава в средата на булеварда. Вляво е площад "Руски паметник".
Йорданка Фандъкова, Фейсбук
Проектът предвижда трамваят пак да минава в средата на булеварда. Вляво е площад "Руски паметник".
Вариантът с подземен паркинг е забравен
Преди десетина години се обсъждаше първо да се изгради подземен паркинг между Руски паметник и площад "Македония". Този вариант отпадна заради високи подпочвени води в района и общината не защити този проект. Сега вече това е невъзможно да се реализира според общинския съветник Борис Бонев от "Спаси София". "Идейният проект за линеен градски парк е наш. Ние предвиждахме повече зелени площи, докато "Вилмот архитекти" са оставили още една, трета редица места за паркиране и локалните платна за автомобилите са широки 4.50 м, а можеха да са 3.50 м и да има повече зеленина", обясни Бонев. Проектът на "Вилмот" в голяма степен повтаря този на "Спаси София", изготвен през 2016 г.
Паркоместата в тази зона ще бъдат намалени с 30%, като гражданите с платен годишен винетен стикер ще имат право да ползват съседните зони. Паркирането вече няма да е косо, а успоредно в двете локални платна на бул. "Македония" и общият капацитет на зоната ще е за 163 коли.
Велоалея и детски площадки в линейния парк
Предвижда се продължаване на велоалеята от бул. "Цар Борис III". В средата на булеварда трамвайните релси ще бъдат затревени до бул. "Христо Ботев". От двете страни на "зеления трамвай" ще се редуват места за отдих с детски площадки и алеи за разходки. Пресечките - ул. "20-ти април" и ул. "Ивайло", ще минават през линейния парк само с пешеходни алеи.
Не е ясно засега дали паветата по бул. Македония" ще се върнат в двете локални платна.
Не е ясно засега дали паветата по бул. Македония" ще се върнат в двете локални платна.
За да се осигури проходимост на автомобилния трафик в този централен участък, по бул. "Македония" в момента е затворено само южното локално платно, а северното (от страната на IV градска болница) е отворено за коли.
Ремонтът на релсовия път от Съдебната палата до Княжево, който включва и линейния парк, се финансира с европейски средства по ОП "Региони в растеж" 2014-2020 г. и е за 40.5 млн. лева без ДДС.