Градският транспорт на София ще оцелява с два заема за 10 млн.лева

Столичната община ще отпусне два заема - на Центъра за градска мобилност и на "Столичен автотранспорт, на обща стойност 10.246 млн.лева. С тези пари ще се погасят просрочени задължения на двете общински дружества, тъй като рязко са намалели приходите им от продажба на билети и карти след началото на пандемията. С 50% се е свил броят на пътниците в градския транспорт през 2020 г. спрямо предходната.
Месечните загуби на ЦГМ са 500 хил.лева заради мярката да не се продават единични билети за пътуване, се посочва от вносителите на предложението за заема Карлос Контрера от ВМРО и Георги Георгиев от ГЕРБ.
Двете общински дружества не могат да плащат основни дейности като консумативи, резервни части, гориво. "Това говори за тежък финансов проблем в тези транспортни оператори. Очевидно е, че трябва да се намерят средства, за да се облекчи тази ситуация", посочи Борис Бонев от "Спаси София". Той обаче поиска да се изиска по-гъвкаво управление на двете дружества, за да се привличат повече пътници.. Столична община просто дава пари без да иска в замяна повишаване на ефективността, посочи той.
Кметът Фандъкова ще си признае ли грешката с обявяването за безплатни на синя и зелена зона за два месеца, от което ЦГМ претърпя сериозни загуби, попита Бонев. "Ако ГЕРБ беше въвело разширение на синята зона, както предложих, сега приходите на общината щяха да са с 10 млн.лева повече и нямаше да обсъждаме тези доклади за отпускане на заеми", припомни той.
"Това е наливане на средства в черна дупка. Тези пари по този заем няма да бъдат върнати", прогнозира Методи Лалов от "Демократична България". Заемите се отпускат със срок за връщане 5 години при лихва 1.1% на годишна база.
Липсата на реформи в управлението на градския транспорт и трафика в града ще доведат до още по-сериозни проблеми и те ще се стоварят за решаване върху следващото мнозинство в общинския съвет, добави Бонев.
Всички големи европейски градове заради пандемията подпомагат градския си транспорт, но паралелно увеличават нискоемисионните зони, изграждат велоалеи. "Така е в Лондон, но и в Централна и Източна Европа, а тук просто се наливат милиони левове на софиянци без да се правят усилия за намиране на ефикасни мерки за привличането на пътници", продължи да критикува Бонев. Въпреки това СОС одобри двата доклада с гласовете на ГЕРБ, БСП и ВМРО. На ЦГМ се отпускат 4.877 млн.лева, а на "Столичния автотранспорт" - 5.369 млн.лева.
Оказва се, че "Столичен електротранспорт" ЕАД не може да плати резервни части за 2.2 млн.лева, както и над 3 млн.лева за дизелово гориво. Отделно има задължение от 589 хил.лева към охраната на депата, други 332 хил.лева към "Топлофикация-София".