Как ще изглежда ул."Цар Шишман" след ремонта

Как ще изглежда ул."Цар Шишман" след ремонта

Без тротоари, но с автомобили ще е ул."Цар Иван Шишман". Уличните лампи по проекта са на стълбове, визуализация
район Средец
Без тротоари, но с автомобили ще е ул."Цар Иван Шишман". Уличните лампи по проекта са на стълбове, визуализация
Как ще изглежда ул. "Цар Иван Шишман" след ремонта, който започва на 10 май? Визуализации на проекта за обновяване показа кметът на район "Средец" Трайчо Трайков в социалната мрежа.
Улицата ще има автомобилно движение, но ще е без обособени тротоари. Настилката ще е от бетонови павета, като се предвижда и полагане на бетонови плочи със съответния растер, обяснява проектантът арх. Иво Пантелеев, ръководител на архитектурно бюро А.Д.А. По негова разработка бяха ремонтирани и ул. "Граф Игнатиев" и площадите "Славейков" и "Гарибалди".
Спор за уличното осветление
Първи критики към одобрения от Направление "Архитектура и градоустройство" проект за ул. "Цар Иван Шишман" отправи общинският съветник Борис Бонев от "Спаси София". Уличното осветление трябва да се окачи (на въжета) между сградите и да е над самата улица, а не както е предвидено - улични стълбове.
"При положение че се запазва автомобилното движение, е абсурдно осветлението да не е аксиално (окачено) на фасадите. И без това тесните тротоари ще се затормозяват допълнително със стълбове", отбеляза той.
Районният кмет Трайков веднага се съгласи, че това е по-адекватният вариант. Той вече е обсъдил с представители на гражданската инициатива "Ремонт "Шишман" как може това да стане. "На координационна среща с тях поехме ангажимент да осигурим необходимото по закон съгласие на етажните собствености на сградите, чиито фасади ще бъдат използвани", поясни той на страницата на район "Средец" във фейсбук.
Предлага се уличното осветление да е окачено между фасадите
Предлага се уличното осветление да е окачено между фасадите
Ако собствениците на жилища позволят да се окачат носещите конструкции на уличното осветление на фасадите им, остава НАГ да включи тази промяна в проекта на арх. Пантелеев. При ремонта на ул. "Граф Игнатиев" няколко пъти се променяха ограничителите по трамвайните релси, черната плоча с чешма на площад "Гарибалди" беше премахната, отпаднаха и част от металните перголи за книжния пазар на площад "Славейков".
"Потенциалът на ул. "Цар Шишман" за пешеходна улица е доказан не само от превърналата се в традиция инициатива "София диша". Участъкът от улицата в обхвата на Зона 2 се утвърди като едно от любимите места на софиянци с нарастваща концентрация на магазини, заведения за хранене и магазини за храна. Въпреки това, цялостното преустановяване на движение на коли към този момент не е рационално", преценява арх. Пантелеев. Затова той решава тя да бъде устроена като обединено пространство - съжителстване на пешеходци, автомобили и велосипедисти.
Автомобилите са едва 12% от движението по улицата
Проучване през февруари 2020 г. показа, че делът на пешеходците по улицата е 86.3% от движението по ул. "Цар Иван Шишман", докато автомобилите са 12.1%, а велосипедите - 1.6%. С тези данни "Спаси София" тогава предложи улицата да стане изцяло пешеходна.
Автомобилното движение се запазва, макар да се предвиждат десетки кашпи по улицата
район
Автомобилното движение се запазва, макар да се предвиждат десетки кашпи по улицата
През май 2020 г. кметът на "Средец" предложи същото на главния архитект на София Здравко Здравков с мотива, че живеещите на тясната търговска улица искат промяната. Идеята се лансира и в "План за действие" на датския арх. Ян Геел, поръчан от Фандъкова и единодушно приет от Столичния общински съвет през 2017 г. В него също се предвижда ул. "Цар Иван Шишман" да стане пешеходна зона.
Живеещите наоколо са против ресторантите
Бъдещото разполагане на ресторанти с маси на улицата за сметка на паркоместата бе посрещнато с остра реакция от живеещи на улицата. В петиция (повече - тук), подписана от граждани от ул. Цар Иван Шишман" и карето между улиците "Граф Игнатиев", "Георги Раковски", Цар Освободител" и "Васил Левски", се посочва:
"Промяната от паркоместа в места за ползване от заведенията с маси и столове би било начало на комерсиализация на улицата, аналогична на бул. "Витоша", който от невинно рекламирана пешеходна зона деградира до градски кошмар. Ул. "Цар Иван Шишман" е малка, кокетна резиденциална улица, с множество арт магазинчета. Места на улицата, принадлежни към заведения, са в интерес само на няколко заведения, засега."
Шумът от бъдещите изнесени навън заведения ще тероризира живеещите, защото улицата е тясна и ехото от насрещните фасади ще го усилва допълнително, се посочва в петицията на гражданите.