Тикет системата в София няма да заработи напълно и през май

Тикет системата в София няма да заработи напълно и през май

Електронната система за плащане на пътуването в градския транспорт на София се въвежда от днес, обяви Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Тикет системата, както е наричана, трябваше да заработи през декември, но бе отложена с пет месеца с оправданието, че трябва да се синхронизира софтуера с третата метролиния.
"Всички карти за пътуване вече могат да бъдат зареждани през уебпортала на ЦГМ и ще започне безконтактното разплащане с кредитни или дебитни карти в наземния транспорт", обяви Дилчев. Досега можеха да се купуват еднодневни карти през приложението MPASS на адрес sofia.mpass.bg. При изтичане на валидността на сегашните "пластики" те ще бъдат заменяни безплатно с нови, които могат да се зареждат през интернет.
Новите пластики на картите за пътуване могат да се зареждат през интернет.
Новите пластики на картите за пътуване могат да се зареждат през интернет.
Всъщност плащането с банкови карти засега ще е възможно само в наземния транспорт. "Бързахме със стартирането на тази услуга в наземния транспорт заради пандемичната ситуация и заради факта, че водачите спряха да продават билети", уточни Дилчев. В метрото обаче, където е най-големият брой пътуващи в София, това улеснение се отлага.
Какво ще заработи от тикет системата
Валидаторите в наземния градски транспорт ще заработят от 11 май. Те са монтирани на всяка врата в автобуса, трамвая и тролея и разполагат с QR-четец. Сега чрез тях и видеонаблюдението се събират данни за пътникопотока и натовареността на отделните линии.
Активвен ще бъде и уеб порталът, през който ще се купуват онлайн всички превозни документи, както и варианта за плащане Pay-as-you-go. С него няма нужда от купуване на билет, а при качване само с доближаване до валидатора на безконтактна банкова карта или друго смарт устройство ще се плати 1.60 лева за пътуването.
Това е идеята и смисълът на цялата тикет система - да бъде удобно за гражданите, а не да търсят различни устройства. Наземният транспорт със сигурност ще е с валидатори от средата на май, но в метрото въвеждането им ще е по-късно.
Същите валидатори, които сега чекират картите за градски транспорт, могат да разчитат и банковите карти, увериха от ЦГМ. Те обаче не знаеха чия разработка са тези четци. Това знаел само изпълнителят на проекта - консорциумът "Си Ен Ес-София тикетинг систем" .
Чие производство са валидаторите-четци на банкови карти
"В нашия отдел "Контрол и реализация на приходите" няма яснота какво точно се разработва, тъй като ние не сме страна по този договор", казаха от "Метрополитен" за "Дневник". Те нямали пряк контакт с изпълнителя - консорциума "Си Ен Ес-София тикетинг систем", а се свързвали с тях чрез пиар агенция, но не посочиха телефоните й.
Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ.
Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ.
На въпрос на "Дневник" чие производство са валидаторите-четци на банковите карти на пътуващите директорът на ЦГМ обясни, че "са турско производство и това е част от консорциума, спечелил обществената поръчка". Тя е на стойност 83 млн. лева и е с възложител Столичната община. В консорциума участва турската фирма "Асис електроник ве билишим системлери".
Руска медия съобщи, че валидаторите в София са руско производство
Руският сайт PRnews.ru обаче съобщи на 20 април, че на турникетите в софийското метро са поставени 500 валидатора руско производство - Vendotek T. Над 20 000 такива апарати вече работят в Русия, в Беларус, Узбекистан, Азербайджан, Армения и Казахстан, а сега и в България, изтъква производителят им пред руския сайт. Устройствата са разработени и произведени от групата компании "Терминальные технологии" със седалище в Зеленоград край Москва. Те са сертифицирани да разчитат Mastercard, Visa, EMVCo, China union pay и МИР.
Руснаците показаха осведоменост и кога в софийското метро ще се влиза с банкови карти. "След няколко месеца, във втория етап на проекта, ще бъде реализиран и вариантът за влизане с безконтактни банкови карти Visa и Mastercard", съобщава сайтът на 20 април.
Същото обяви вчера директорът на ЦГМ: "Тази услуга (плащането с банкови карти) след месеци ще бъде достъпна и в метрото."
Кой е изпълнителят на тикет системата
Консорциумът "Си Ен Ес-София тикетинг систем" обединява компаниите "Компютърнет сървисиз" ООД, "Асис електроник ве билишим системлери" и "Тикси" АД. Подизпълнител е "Макстел" ООД. Възложител на поръчката е Столичната община като тя е спечелена с най-ниската предложена цена - 73.2 млн. лева без ДДС. Кандидатите, класирани на второ и трето място са предложили 76.4 млн. лева и 77.9 млн. лева. Впоследствие цената се повиши и сега е 83 млн. лева. По договор този консорциум от фирми ще поддържа тикет системата в София до 2028 г.