Тикет системата в София няма да заработи напълно и през май
Електронната система за плащане на пътуването в градския транспорт на София се въвежда от днес, обяви Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Тикет системата, както е наричана, трябваше да заработи през декември, но бе отложена с пет месеца с оправданието, че трябва да се синхронизира софтуера с третата метролиния.
"Всички карти за пътуване вече могат да бъдат зареждани през уебпортала на ЦГМ и ще започне безконтактното разплащане с кредитни или дебитни карти в наземния транспорт", обяви Дилчев. Досега можеха да се купуват еднодневни карти през приложението MPASS на адрес sofia.mpass.bg. При изтичане на валидността на сегашните "пластики" те ще бъдат заменяни безплатно с нови, които могат да се зареждат през интернет.

Всъщност плащането с банкови карти засега ще е възможно само в наземния транспорт. "Бързахме със стартирането на тази услуга в наземния транспорт заради пандемичната ситуация и заради факта, че водачите спряха да продават билети", уточни Дилчев. В метрото обаче, където е най-големият брой пътуващи в София, това улеснение се отлага.
Какво ще заработи от тикет системата
Валидаторите в наземния градски транспорт ще заработят от 11 май. Те са монтирани на всяка врата в автобуса, трамвая и тролея и разполагат с QR-четец. Сега чрез тях и видеонаблюдението се събират данни за пътникопотока и натовареността на отделните линии.
Активвен ще бъде и уеб порталът, през който ще се купуват онлайн всички превозни документи, както и варианта за плащане Pay-as-you-go. С него няма нужда от купуване на билет, а при качване само с доближаване до валидатора на безконтактна банкова карта или друго смарт устройство ще се плати 1.60 лева за пътуването.
Това е идеята и смисълът на цялата тикет система - да бъде удобно за гражданите, а не да търсят различни устройства. Наземният транспорт със сигурност ще е с валидатори от средата на май, но в метрото въвеждането им ще е по-късно.
Същите валидатори, които сега чекират картите за градски транспорт, могат да разчитат и банковите карти, увериха от ЦГМ. Те обаче не знаеха чия разработка са тези четци. Това знаел само изпълнителят на проекта - консорциумът "Си Ен Ес-София тикетинг систем" .
Чие производство са валидаторите-четци на банкови карти
"В нашия отдел "Контрол и реализация на приходите" няма яснота какво точно се разработва, тъй като ние не сме страна по този договор", казаха от "Метрополитен" за "Дневник". Те нямали пряк контакт с изпълнителя - консорциума "Си Ен Ес-София тикетинг систем", а се свързвали с тях чрез пиар агенция, но не посочиха телефоните й.

На въпрос на "Дневник" чие производство са валидаторите-четци на банковите карти на пътуващите директорът на ЦГМ обясни, че "са турско производство и това е част от консорциума, спечелил обществената поръчка". Тя е на стойност 83 млн. лева и е с възложител Столичната община. В консорциума участва турската фирма "Асис електроник ве билишим системлери".
Руска медия съобщи, че валидаторите в София са руско производство
Руският сайт PRnews.ru обаче съобщи на 20 април, че на турникетите в софийското метро са поставени 500 валидатора руско производство - Vendotek T. Над 20 000 такива апарати вече работят в Русия, в Беларус, Узбекистан, Азербайджан, Армения и Казахстан, а сега и в България, изтъква производителят им пред руския сайт. Устройствата са разработени и произведени от групата компании "Терминальные технологии" със седалище в Зеленоград край Москва. Те са сертифицирани да разчитат Mastercard, Visa, EMVCo, China union pay и МИР.
Руснаците показаха осведоменост и кога в софийското метро ще се влиза с банкови карти. "След няколко месеца, във втория етап на проекта, ще бъде реализиран и вариантът за влизане с безконтактни банкови карти Visa и Mastercard", съобщава сайтът на 20 април.
Същото обяви вчера директорът на ЦГМ: "Тази услуга (плащането с банкови карти) след месеци ще бъде достъпна и в метрото."
Кой е изпълнителят на тикет системата
Консорциумът "Си Ен Ес-София тикетинг систем" обединява компаниите "Компютърнет сървисиз" ООД, "Асис електроник ве билишим системлери" и "Тикси" АД. Подизпълнител е "Макстел" ООД. Възложител на поръчката е Столичната община като тя е спечелена с най-ниската предложена цена - 73.2 млн. лева без ДДС. Кандидатите, класирани на второ и трето място са предложили 76.4 млн. лева и 77.9 млн. лева. Впоследствие цената се повиши и сега е 83 млн. лева. По договор този консорциум от фирми ще поддържа тикет системата в София до 2028 г.