Министър Кирил Петков поощри акция на "Спаси София"

Над 1000 паркоместа в центъра на София се ползват незаконно и безплатно от министерства и агенции. Това обяви общинският съветник Борис Бонев от "Спаси София" на пресконференция пред входа на Министерството на икономиката (МИ) на ъгъла на ул."Раковски" и ул."Славянска". Мястото бе умишлено избрано, защото негова проверка в Центъра за градска мобилност (ЦГМ) установила, че МИ ползва 45 места, които не се водят на отчет.
"Министерството на транспорта пък има общо 6 паркоместа само на ул."Дякон Игнатий", но ползва още 18 на ул."Гурко"", посочи Бонев. Отсреща са финансовото министерство, правосъдното и на отбраната, които също са задръстили улиците със служебните си автомобили. Столичната община пък ползва 70 места на площад "Александър Невски", добави той. Чиновниците трябва да ползват градския транспорт, вместо да задръстват с коли центъра, призоваха активисти на "Спаси София"

"ЦГМ не контролира държавните институции, затваря си очите с цел да не разсърди някоя по-висша инстанция", смята общинският съветник. Той обяви, че е подготвил писма-призив до всички министри да се откажат от паркоместата. Така ще се осводи пространство за колите на живеещите в центъра и приходящите. Бонев обяви, че ще връчи днес писмото на министъра на икономиката Кирил Петков.
Министър Кирил Петков: Не ми харесва, че навсякъде има автомобили
Министър Петков обаче сам дойде при Бонев и взе писмото. "За мен законът е най-важното нещо. Градската среда - също, и на мен лично не ми харесва, че навсякъде има автомобили. София трябва да започне да прилича на европейски град", каза той и бе аплодиран от активистите на "Спаси София".
Служебният абонамент за едно паркомясто струва 600 лева месечно в синя зона и 450 лева - в зелена. Министерствата си спестяват тези пари, единствено екологичното плаща над 160 хил.лева годишно за 21 места, колкото реално ползва, обясни Бонев.
Бонев: Бездействието на общината струва 8 млн.лева годишно
По негови изчисления Столичната община губи всяка година по 8 млн.лева от неплатени паркоместа от държавни и общински институции. За същата сума сега е внесен доклад за актуализация на бюджета на общината, заради заемите, отпуснати на ЦГМ и на "Столичен автотранспорт". По тази причина пак няма да се изгради детска поликлиника в София, очерта Бонев последствията от безконтролното паркиране на служебни коли.

Негов доклад, внесен в общинския съвет през 2020 г. за реформа в паркирането, включително на служебния абонамент, бе отхвърлен от управляващите ГЕРБ и ВМРО.
"Сега служители на дадено ведомство, където има знак "Паркирането забранено", слагат табелка "Не важи за автомобили на МВР ила на съдилища, на прокуратурата" и превръщат цели улици в свои паркинги, а те са общинска собственост", негодува Бонев. Този хаос пречи не само на автомобилното движение, но и на общината да превърне в пешеходни повече улици, "просто защото няма какво да обещае на живеещите там къде другаде могат да си паркират колите".
На 13 май Бонев е внесъл ново предложение в СОС за налагане на ред в отдаването на паркоместа на държавните институции. Налагане на квоти за служебни паркоместа, с които да се ограничи превземането на цели улици от държавните и общински ведомства са част от мерките на Бонев.