За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
danielv
Рейтинг: 919 Неутрално+++++
7777
Рейтинг: 2212 НеутралноДействително, "не само с хляб ще живее човек." Честит празник! Радвам се, че в България има хора, отдадени на изкуството.
A man without faith is like a fish without a bicycle.hodounski
Рейтинг: 2241 НеутралноАко с нещо хибаво сме известни в света , това са певците и музикантите. Те са на световните сцени.
KRAFTWERK
Рейтинг: 1439 НеутралноЧестит празник на Музикалната академия !
pet fire
Рейтинг: 3007 НеутралноДо коментар [#3] от "hodounski":
++++++++++++++++++++++++++
Alexander97
Рейтинг: 924 НеутралноЧестит празник!
Бодрите слова на г-н Ректора са всъщност епитафия за Музикалната академия, която бавно и сигурно загива, поради липсата на студенти. Похвалите се отнасят за отдавна отминали години и постижения на педагозите-предшественици. Тогава кандидатстваха поне по двама или трима за едно място, а сега!? Китайските студенти не могат да се класират за нито едно западно висше училище, и затова са тук!
Кой ще иска да учи музика, като заплащането на класическите музиканти е обидно ниско? Какво стана със заплатите на Радиооркестъра?
Кой от нашите известни музиканти, завършили Академията, би се върнал да работи в България? За постоянно. Не само за концерт или два.
Съсипа се над 100 годишна музикална дейност. Ентусиазмът на Петко Наумов, основателят на първото музикално училище, е изтлял.
sin mi
Рейтинг: 755 НеутралноПредлагам на тези хора да се повери БФС !
Alexander97
Рейтинг: 924 НеутралноИмаш предвид ректорчето, което се дуе с постиженията на баща и дядо ли?
Ще погребат какъвто искаш съюз, ама и наличните не са без погребален талант!
bryghtlyght
Рейтинг: 279 НеутралноДо коментар [#6] от "Alexander97":
Преди две години, когато за последен път бях в София, слушах радиооркестъра на няколко пъти. Изключителен оркестър. На световно ниво. Млади, ентусиазирани, талантливи. Нямам думи. Слушах и филхармонията, но чиновническото у тях се лееше на талази. Не че не бяха добри, да не бъда разбран погрешно, но радиооркестърът беше просто превъзходен. Да добявя, чух и някои неща от събитието “Нова българска музика”, които също ме впечатлиха много. Изобщо, който е музикант и артист в кръвта, си го носи през всякакви сътресения и политическа посредственост. Изобщо не се притеснявам за музикалния талант на България. Изпревариха ни и ни задминаха далеч, далеч. Говорихме си за това с колеги музиканти. Ами, казват, вече светът се отвори и изкуството се просмука през континентите и държавите, световната педагогика проникна и у нас, докато ние бяхме затворени в затвора и каквото можахме направихме. Просто няма място за сравнение.
Alexander97
Рейтинг: 924 НеутралноВиждам, Вас ви вълнува същото, което и мен.
Преди да ни заключат, в България са се появили музиканти на световно ниво, а и педагози също.
Недялка Симеонова е родена в Хасково в началото на 20 век, Васко Абаджиев – в София.
Недялка е учила първо в Европа, Германия, после е прекосила океана със стипендия от министерството на културата или просвещението /не съм съвсем сигурен/, а Васко А. – първо в България, после в Белгия. И двамата са абсолютни изключения в световния музикален елит!! Давам тези примери за това, че страната ни е раждала таланти, които са се шлифовали в контакт със света. Големите ни клавирни педагози също са продукт кой на френска, кой на германска клавирна школа.
Вие сте чули последните "продукти" на музикалното образование у нас.
Нещата погледнати в перспектива отиват към абсолютно затваряне на този дял в "класическото" образование в музиката.
Младият Владигеров също е научил "занаята" в Германия, а той беше учител на следващите големи имена, известни по света.
Тези, които трябва да разберат проблема в дълбочина и да поставят музикантите на подобаващото им материално място (колкото и грозно да звучи това), са с образование получено в кръчмите, тоест ЧАЛГАТА. Натискайки стола в Народното събрание, хоризонтът им стига до "чалга-дивите". Другото е невнятно за тях!
Кой родител ще насочи детето си към "класиката", та да го осъди на мизерия, която никоя друга професия на обещава в този размер след дълги години труд на обучение?
Другото съм споменал в предния пост.
Nelumbo
Рейтинг: 716 НеутралноДо коментар [#6] от "Alexander97":
Засягате болезнени теми от музикалното битие. Когато Петко Наумов, с още шепа ентусиасти, е създал първото Българско народно музикално училище през 1904, едва ли е мислел, че повече от 100 години след това ще обсъждаме с тъжен привкус миналите успехи.
През 1912 Фердинанд подписва указ и на мястото на частното училище учредява Държавно музикално училище с три отдела: вокален, инструментален и композиторски. Редовните учители се назначават с 3.600лв. заплата, която на всеки четири години се повишава с 360 лв. годишно. Само да вметна, че такава заплата получава чак през 1933 една редова учителка -
https://narod.bg/2021/04/08/заплата-3500-лв-пенсията-1800-пържола-по-2-лв-а/
Имало е и извънредни (днес лектори) учители, на които се ,,плаща от 5-10 лв. възнаграждение".
Учениците (редовните) са заплащали такси от 10 лв. на година, а извънредните - по 150 лв. ,,Бедните, но прилежни и способни ученици, се освобождават по решение на учителския съвет от такава такса"
Днес Музикална академия има добри щатни заплати, но плаща 4-8 лева лекторски, студентите заплащат 1300-1500 лв. такси (няма стипендии за успех!?, те са обвързани с доход на семейството, а за освобождаване от такса и дума не може да става) и нямат хоризонт за професионалната си реализация в България, след реформите в оркестри и училища (това пък е друга болезнена тема - съсипването на средното музикално образование)
Какво бъдеще да очаква класическата музика?
,,Музикант къща не храни"!!!
tacheaux
Рейтинг: 2392 НеутралноМузикалната академия на създава , а реализира таланти. Талантите се раждат.
Nelumbo
Рейтинг: 716 НеутралноДо коментар [#12] от "tacheaux":
Прав сте, талантите се раждат, а образователните институции могат да развият или да съсипят таланта. Талантливите деца никак не са малко. Те, обичайно са доста крехки, и имат нужда от подкрепа. Малко са тези, които са непукисти, и могат да преодолеят калъфа на системата без последствия. Затова, като наблюдавам какви оценки се пишат на приемни изпити в софийското музикално училище - изумявам. На ранна възраст оценката трябва да бъде - ,,да'', ,,не'', а не 2.30, 2.78, 3.27 и т.н. Как се оценява 7- годишно или 11-годишно дете с такива оценки? какви са тези критерии, които предопределят с една оценка развитието на детето? И отсичат - ти не ставаш!
Тази година там завършват 2-ма (да, двама!) цигулари. И те ще тръгнат по света, защото са наясно какво ги чака тук.