"Автомагистрали" сключвало договорите с подизпълнителите на цена, която те поискат

Освен липса на обществени поръчки и авансови плащания на фирми за изпълнение на проекти, които още не са изготвени, държавното дружество "Автомагистрали" е сключвало и договори на цена, която компаниите са посочвали. Това обяви днес служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова, след като министерството е приключило проверки по договорите на фирмите. След няколко индивидуални изяви днес тя даде съвместно пресконференция с министъра на икономиката Кирил Петков.
Като проблем Комитова посочи и това, че договорите са за инженеринг, като една и съща фирма проектира и строи даден обект. Тя се обяви срещу този подход, като за нея правилният начин е да има отделни обществени поръчки за проектант, за надзор и за изпълнител.
Министърът смята, че в бъдеще поръчките трябва да се разделят между повече малки и средни фирми, вместо между няколко големи. Заради спорните поръчки министърът иска да смени ръководството на "Автомагистрали", но смяната се бави заради проблеми в Агенцията по вписванията. Комитова обаче се закани, че ще се стигне до раздяла с шефа на "Автомагистрали" и се надява това да стане по цивилизован начин.
7 компании получили 72% от поръчките за язовири
Министърът на икономиката Кирил Петков обобщи, че и в Държавната консолидационна компания се работило по същия начин, като 72% от ремонтите на 416 язовира са възложени на 7 компании. Крайният резултат е само 10 завършени проекта. През уикенда министърът съобщи, че и ДКК е платила авансово милиони на фирми, които не са направили нищо.
И при язовирите е минавано през договори за инженеринг. "За тези 416 поръчки е трябвало да има 416 поръчки за проект, 416 за надзор и те да са извършени от 416 компании. Така щяхме да имаме бизнес за 1200 компании, които можеха да кандидатстват за финансиране от Българската банка за развитие, каза министърът на икономиката.
Според Петров при реална конкурентна битка спечелилите компании е нямало как да получат договорите, при положение че са предлагали договори на цени 2 до 5 пъти по-високи от пазарните. За него големият проблем е, че при тази организация на работата фирмите не се конкурират с цени, а борбата е за влизане в списъка на любимите компании на властта.
Положителната новина за министъра е, че след осветляването на този начин на правене на бизнес, обществото вече няма да го приема. Според Петков следващата седмица Българската банка за развитие вече ще има работещ надзор, а ремонтираните язовири ще започнат да се пълнят.