Строителните фирми и шефът на "Автомагистрали" могат да спрат изграждането на "Хемус", обяви Комитова

След като в последните дни лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, както и кандидати за депутати от партията, нееднократно обявиха, че с идването на служебното правителство е спрял строежът на магистрала "Хемус", днес регионалният министър Виолета Комитова съобщи пред "Нова телевизия", че това не е вярно и посочи по кои участъци продължава изграждането на аутобана. Същата теза като Борисов изрази и държавното дружество "Автомагистрали", което отговаря за строежа. В писмо до медиите в началото на седмицата от компанията се оплакаха, че блокирането на сметките на дружеството от страна на Комитова пречи на изпълнението на задълженията на фирмата и по този начин се спира строежът на "Хемус".
Регионалният министър обясни, че изграждането на магистралата между Ябланица и Шумен е разделено на 9 етапа. По първите три вече са дадени авансово парите и няма как там да бъде спряно изграждането на аутобана. Освен това в тези участъци се работи по изготвени чертежи, докато за останалите все още няма. Точно заради това там не се извършват и никакви дейности. Тя уточни, че до месеци тази част от "Хемус" трябва да е готова.
"Никой не спира строителство, което не е започнало. Но нека обясним кой може да го спре. Това са строителните фирми, които могат да кажат на работниците си, че нямат пари да им платят заплати за този месец, което ще е лъжа. Фирмите имат пари. Друг, който може да спре строителството, е Беличев (Стоян Беличев - бел. ред.), защото управлява "Автомагистрали". Аз нямам власт над него", добави Комитова.
Тя поиска да смени ръководството на "Автомагистрали", след като проверка откри, че държавната фирма е платила авансово над 180 млн. лева на външни фирми за проекти за обезопасяване на свлачища и срутища, а шест месеца преди крайния срок почти нищо от възложените дейности не е свършено. Заради тези договори Комитова смени цялото ръководство на Агенция "Пътна инфраструктура". Софийският градски съд обаче спря производството по вписването на ново ръководство на "Автомагистрали". Основният аргумент за решението е, че служебният министър не е провела конкурс за постовете. Съдът постанови, че вписването на новото ръководство и заличаването на старото може да стане, след като се реши по същество спорът между страните.
Комитова каза още, че няма по-скъпо нещо от незавършеното строителство и заради това настоя "Хемус" да бъде завършена "без значение каква е цената". "Ако остане незавършена, ще ни излезе 5 пъти по-скъпа", добави министърът.
По думите ѝ има случаи, в които фирми получават авансови пари, след като преценяват на око колко ще са им нужни за дадена работа. Като пример тя даде едно свлачище.
"Някой отива на мястото на свлачището и на око казва, че ще струва 16 млн. укрепването му. Стиска си ръцете с Беличев и готово. Може да са малко или много тези пари, но как може да се каже, след като няма дори чертежи", добави Комитова.