Удълбочаването на варненското пристанище било стратегическо, а не в полза на Доган

В рамките на проекта за удълбочаване на плавателните канали във Варненското езеро, който държавата финансира с близо 400 млн. лв., не се предвиждат никакви дейности в района на частното пристанище "ТЕЦ Езерово". Това твърди в обширно становище, разпространено днес до медиите изпълнителният директор на Пристанище ТЕЦ Езерово и ТЕЦ Варна Данаил Папазов.
Текстът очевидно е провокиран от разследване на "Дневник", публикувано миналата събота - 17 юли, макар, че Папазов не го е цитирал изрично. В него е описана схемата, по която държавата е наела за дейностите по удълбочаването частни дружества без обществена поръчка. В същия текст е припомнен и фактът, че според публични данни от международната платформа Marine Traffic при старта на работата по удълбочаването през лятото на м.г. наетите драгажни кораби са работили единствено в отсечката от входа на Варненското езеро до пристанище "ТЕЦ Езерово", собственост на Ахмед Доган.
Как държавата бързо разчисти пътя към пристанището на Доган - тук.
В разпространеното днес становище Данаил Папазов твърди, че удълбочаването на канали 1 и 2 в Пристанище Варна е стратегически проект за България, чието обсъждане е започнало още през 2014 г., а три години по-късно - през 2017 г. е включен и в инвестиционната програма на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" за 2018 г. "Факт е, че пристанището "ТЕЦ Езерово" по това време е собственост на ЧЕЗ груп" твърди още Данаил Папазов.
Как държавата е отстъпила безвъзмездно на Доган пристанището на ТЕЦ "Варна" - тук.
Необходимостта от допълнителна дълбочина за "Пристанище Варна - запад" действително се обсъжда в продължение на години, но до 2019 г. това не доведе до никакъв резултат. Темата многократно бе поставяна на дневен ред от собствениците на девненската компания "Агрополихим", които настояваха до пристанище "Варна - запад" да бъде осигурен достъп на 50-60 хил. тонни кораби, а не само до 30 хил. т., както е и в момента.
Точно по тази причина предизвика подозрения внезапното решение на правителството да отдели пари за удълбочаване на водния път от Аспарухов мост през Варненското езеро до Пристанище "Варна Запад" точно в момента, в който Ахмед Доган започна реализацията на проекта си за ново пристанище в ТЕЦ "Варна".
"Главната цел е удълбочаването на каналите до (пристанище) "Варна Запад", което се намира на 11 км от ТЕЦ Езерово, и се учудвам от всички злонамерени публикации в медиите. Основно тезата, че цялото това удълбочаване се прави изключително в наша полза, се поддържа главно от медиите на г-н Прокопиев (Иво Прокопиев е съиздател на "Дневник" и "Капитал") и по политически подбуди от г-н Христо Иванов, който злонамерено ежедневно ни вменява вина", твърди в становището си Данаил Папазов.
По повод на тези твърдения "Дневник" потърси за коментар лидера на "Да България" Христо Иванов. "Това, което ни интересува е Министерството на транспорта да покаже официалните документи по проекта за удълбочаване на плавателните канали в Пристанище Варна. А не някакъв човек да се упражнява в белетристика. Имаме за цел държавните органи да започнат да си вършат работата и да започнат да отговарят на въпроси и да дават информация. Упражненията на г-н Папазов в публицистика не ме касаят".
Техническият проект за удълбочаване на плавателните канали във варненското пристанище, както и извършените до момента дейности по него са тайна, която Министерството на транспорта пази ревниво вече повече от година. Въпреки няколкото съдебни решения в полза на "Дневник" държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" и също 100% държавното еднолично акционерно дружество "Транспортно строителство и възстановяване" упорито отказват информация за това как, защо и за какво са похарчили без тръжни процедури 393 млн. лв. бюджетни средства.