Спестеният мост при ремонта на Западния парк ще се строи, но доста по-скъпо

Спестеният мост при ремонта на Западния парк ще се строи, но доста по-скъпо

Строежът на пешеходен мост над река Суходолска започва от бул. "Петър Дертлиев".
Строежът на пешеходен мост над река Суходолска започва от бул. "Петър Дертлиев".
"Невъзможен за изпълнение"
Това е мотивът, с който Столичната община е поискала от Управляващия орган на ОП "Региони в растеж" (ОПРР) пешеходният мост, който трябваше да бъде построен като част от ремонта на Западния парк да отпадне от проекта. По тази причина от бюджета в размер на 11 млн.лева са приспаднати 63 654 лева с ДДС. На толкова е било оценено най-сложното за изграждане съоръжение в проекта за ремонт на парка. Останалите средства са изразходвани за смяна на настилката и осветлението на централните алеи, за нова детска площадка и алпинеум.
Все пак ще се строи, но на близо 5 пъти по-висока цена
Сега се налага мостът все пак да се построи над река Суходолска, защото няма достъп от жк "Люлин 10" до обновения парк. Той обаче ще струва около 300 000 лева според кмета на район "Люлин" Милко Младенов.
Това е по-реалната цена за 30-метров мост от приспаднатата от проекта, коментираха проектанти. В проекти със сложни съоръжения някои фирми-изпълнители умишлено залагат в общия бюджет ниски цени за тях. Презумпцията им е, че ако не ги изпълнят, загубата от удържаната сума няма да е голяма, обясниха те "хватки", практикувани при калкулирането на строителните дейности при ремонтите.
Кога се разбра, че мостът е "невъзможен"
В одобрения проект "Възстановяване на Западен парк - представителна част" мостовото съоръжение над река Суходолска било в близост до електрически стълбове с напрежение от 110 киловолта. По тази причина се налагало да бъде спрян токът на част от жк "Люлин", докато машините работят под стълбовете, обясниха от общината.
Искането на Столичната община мостът да отпадне от проекта за Западния парк е подадено в УО на ОПРР на 23 февруари 2021 г., което само една седмица преди крайния срок на ремонта на парка. Той се проточи близо три години - от юни 2018 г. до 3 март 2021 г. и през цялото време нито възложителят - Столична община, нито фирмата изпълнител "Галчев инженеринг" са установили, че строежът на моста е "невъзможен".
Крайният срок беше отлаган три пъти - първият беше през юни 2019 г., но не бе спазен. На фирмата-изпълнител бяха признати 134 дни "неработни" заради студ и дъжд и следващият краен срок стана 10 декември 2019 г. той също не бе спазен, защото проектът в частта за арката на входа от бул. "Сливница" бил сгрешен. Без официален коментар остава въпросът дали пред риска да не бъде спазен и третият срок, Столичната община в последния момент не е поиска да отпадне строежът на моста?
Столичната община сега поръча изработването на нов проект за мост над река Суходолска като вход от жк "Люлин 10". "Ние ще го финансираме и проектът ще е различен, за да не се спира за дълго време тока на почти целия жк "Люлин". Ще е само за часове, а не за дни", обещават от общината.
Размерите на бъдещия мост са около 30 м дължина и 4 м ширина в най-широката част. На заседание на комисията по околна среда на общинския съвет бе поставен въпросът откъде ще мине строителната техника за изграждането на моста. Алеите на Западния парк вече са обновени със свръхскъпи настилки и е реален рискът багерите да ги съсипят. Наложи се общинските съветници да одобрят изсичането на 18 дървета като още 13 са посочени като застрашени при строителството на моста.