Платеното паркиране в София излиза от централните квартали, зелената зона ще стига до "Красна поляна"

Платеното паркиране в София вече излиза от централните квартали. Общината планира да разшири по-евтината - зелена, зона и тя да обхване квартал "Зона Б-19" в район "Възраждане", стана известно от доклад на общински съветници от ГЕРБ, разгледан в комисията по транспорт. В пространството между булевардите "Александър Стамболийски" и бул. "Константин Величков" и улица "Инж. Иван Иванов" ще има 550 платени паркоместа. Обсъжда се разширяване и на синята зона, в която паркирането е по-скъпо.
Предложението за увеличаване на зелената зона е на кмета на район "Възраждане" Савина Савова (ГЕРБ). "То е на база сигнали на граждани, живеещи в "Зона Б-19", които искат зелена зона. Улиците са задръстени от коли, защото кварталът е граничен с бул. "Стамболийски", където паркирането е платено", обясниха от районната администрация за "Дневник". Предстои обществено обсъждане, а по процедура писмени становища ще се събират в продължение на 30 дни след него, но все още не е насрочена дата. Предложената нова зона реално достига до район "Красна поляна", като границата е бул. "Константин Величков".
В общинската комисия по транспорт са постъпили предложения за разширение на платеното паркиране и в кварталите "Редута", "Стрелбище" и "Гео Милев". Там също все още не са провеждани обществени обсъждания.
"Защо общината не строи паркинги"
Жители на квартала потвърждават, че проблем с паркирането там има, но са скептични, че решението е във въвеждането на платена зона.
"Наистина трудно се намират свободни места, но тук паркират живеещите в съседните квартали, които вече са зелена зона", обясни живеещ в "Зона Б-19" пред "Дневник". "Трябва да стане платено, друг изход вече няма", вдига рамене и негов съсед и обяснява, че почти всяко семейство вече има по две коли и местата, разбира се, не стигат. "Защо единственото решение е платеното паркиране, защо общината не построи подземни паркинги и така да се реши проблемът?", опонира обаче друг живеещ в квартала.
При разширяване на зелената зона само живеещите с постоянен адрес имат право на паркиране с годишен винетен стикер. Цената му е 100 лв., но при втора кола в едно домакинство се плаща двойно, а при трета - тройно.
Вълните от "външни" коли в периферните квартали
При всяко разширяване на зелената зона граничните квартали с безплатно паркиране се задръстват от коли. Обичайното обяснение на общинските власти е, че те са на приходящи - хора, които работят в квартала или идват до здравно заведение, магазин, до държавна или социална служба.
За квартали като "Зона Б-19", които са в периферията на големия център на града, тези обстоятелства не важат, защото няма нито болници, нито министерства, агенции и т.н., но въпреки това улиците и междублоковите пространства са препълнени с автомобили.
Стотиците "външни" за квартала коли най-често са на наемателите на жилища и офиси в съседните квартали, които вече са в зелената зона, обясняват жители на квартала. Тези хора нямат право да си купят годишен винетен стикер и да паркират с него, защото собственикът на жилището, което са наели, най-често не е обявил, че го дава под наем, за да не плаща данъци. Така те не могат да си направят адресна регистрация, която им е нужна за издаване на винетката.
Сега наематели от "Зона Б-19" - като научиха за предстоящото въвеждане на зелена зона - коментираха, че ще паркират в съседния кв. "Разсадника", където все още е безплатно, или за пореден път ще се решат да сменят квартирата.

Синята зона ще се разшири в район "Триадица"
Карето между бул. "Скобелев", бул. "Прага", бул."Пенчо Славейков" и бул. "Витоша", което сега е зелена зона и паркирането е 1.20 лв/ч, ще стане синя с цена 2 лв./ч. Предложението е на Центъра за градска мобилност и зам.-кмета по транспорта на Столичната община, обясниха от район "Триадица". "Нашето становище е, че трябва първо да се проведе обществено обсъждане и едва тогава да се прецени какво да се прави", добавиха от районната администрация. Засега от Столичната община не са им възложили провеждането му.
Ако се приложи по-скъпата синя зона в този квартал, автоматично ще се повиши цената на годишния винетен стикер от 100 на 150 лева. В доклада на общинските съветници от ГЕРБ Зафир Зарков, Ваня Тагарева и Християн Петров се предлага новата цена да стане 200 лв. за една кола, но предложението все още не е гласувано.
Докъде ще се разшири синята зона в цяла София
За цяла София проектът е синята зона да се разшири до следните граници: Бул. "Евлоги и Христо Георгиеви"- бул."Пенчо Славейков"- бул."Прага"- бул."Христо Ботев"- ул. "Позитано" - ул. "Марко Балабанов", - ул. "Добруджански край"- бул. "Тодор Александров"- ул."Опълченска"- бул."Сливница"- бул."Данаил Николаев"- ул. "Проф.Милко Бичев". Идеята е работното време да се увеличи до 20 ч., вместо сегашното до 19.30 ч.
Така паркоместата в синя зона ще се увеличат с още 7226 и прогнозата за годишните приходи от платеното паркиране в двете зони е в размер на 21.44 млн. лв., се посочва в доклада за промени в Наредбата за организацията на движението в Столичната община. Дискусията в комисията по транспорт приключи със становище приемането на доклада да бъде отложено за следващо заседание.