Просветното министерство ще работи за изпълнението на новите европейски програми за образование

Просветното министерство ще работи за изпълнението на новите европейски програми за образование

Просветното министерство ще работи за изпълнението на новите европейски програми за образование
Продължаване на присъственото обучение, подготовка за изпълнението на новите европейски програми и подготовка на бюджета за образование и наука за 2022 г. - тези три приоритета обяви служебният екип в Министерството на образованието и науката (МОН) за новия мандат. Те са равностойни помежду си и по тях ще се работи едновременно, отбеляза министър Николай Денков пред журналисти днес.
"Успешното начало на учебната година с присъствено обучение трябва да бъде продължено, като се вземат всички мерки за минимизиране на риска от епидемична вълна и с грижа за здравето на учениците и учителите", каза той, като посочи заместник-министър Мария Гайдарова, която ще носи отговорност за този първи приоритет на МОН.
Ведомството изготви подробен анализ на ефекта от обучението от разстояние в електронна среда и подготви всичко необходимо, за да осигури максимално продължителни присъствени и безопасни за здравето занятия. Насоките за работа на образователната система в епидемична обстановка са ясно разписани и вече се спазват.
"Интегрирането на информационните системи на МОН и Министерството на здравеопазването осигурява всекидневен достъп до актуални анонимни данни за броя карантинирани учители и ученици, което позволява да се взимат гъвкави решения за присъствено или онлайн обучение на ниво училище и детска градина. Статистическата информация за броя ваксинирани и преболедували преподаватели и ученици пък дава възможност за по-дългосрочна оценка на риска от разпространение на заразата в образователните институции", обясни Денков. Той припомни и започналите от 16 септември обиколки на междуведомствени екипи по домовете на неявили се или незаписани в училище деца.
В следващите месеци ще започне и подготовката за изпълнението на новите европейски програми и проекти за образование и наука. Само в Националния план за възстановяване и устойчивост и в програма "Образование" са предвидени общо повече от 3.3 млрд. лв. за двете сфери. За да бъдат използвани тези пари ефективно, има много предварителна работа - разработване на насоки за кандидатстване, документи, оценителни процедури и т.н. Необходима е и разяснителна кампания сред потенциалните бенефициенти - средните и висшите училища, научните организации. "Това ще изисква месеци работа. Ние ще я започнем, а следващото редовно правителство ще я завърши най-вероятно през пролетта на следващата година", каза министърът.
Дейностите по този изключително важен приоритет на МОН ще се управляват от нов заместник-министър - Ваня Стойнева, която е експерт по европейски фондове и програми с три мандата като служебен заместник-министър по тези въпроси. В изпълнението на този приоритет ще участват активно също досегашният заместник-министър за висше образование проф. Генка Петрова и новият заместник-министър за наука чл.-кор. проф. Константин Хаджииванов, който идва от БАН.
Служебният екип в МОН ще започне също подготовка на бюджета за образование и наука за 2022 г. и на актуализираната бюджетна рамка в тези сфери за следващите три години.
Денков отбеляза още три важни резултата от работата на екипа в предишния служебен мандат в МОН: приетата Национална карта на висшето образование в България, подготвените промени в Закона за висшето образование за съвместно обучение на студенти и въвеждането на статута на проектните докторанти, а така също разработването на методика за определяне на статут на изследователски университети.