Прокуратурата е намекнала на военното министерство засега да не проверява катастрофата с МиГ-29

Служебна проверка за инцидента, при който в нощта срещу 9 юни при учение със самолет МиГ-29 загина майор Валентин Терзиев (посмъртно повишен в чин подполковник), не е назначена. Министърът на отбраната Георги Панайотов заяви, че му е било намекнато такава да не започва, докато военна прокуратура работи по случая. Той добави, че проверката няма давност и той ще търси виновни след като прокуратурата си свърши работата.
Това се случи по време на пресконференция с участието на жената на Терзиев - Димитрина Попова. Министърът обясни, че при нейни медийни участия истината не е била изяснена докрай, а това е рефлектирало върху хилядите български военнослужещи. Съдържанието на събраните документите за случая е класифицирана информация, но ще ги предостави на Попова при разрешение от прокуратурата.
Пресконференцията започна с половинчасово закъснение, като на нея присъстваха и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров, директорът на Служба "Военна полиция" бригаден генерал Ивайло Сотиров. Форматът на срещата бе с отправяне на редица въпроси към тях от страна на Димитрина Попова, като по-рядко с такива се включваха и присъстващите журналисти.
Военният министър съобщи, че ведомството е приключило всички дейности, които по закон трябва и може да извърши във връзка с проверката на фактите и обстоятелствата около катастрофата. Последното действие е разчитане на данните на черната кутия, направено със съдействието на руския производител в присъствието на наши представители. Полк. Петко Василев, началник на отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти с военни въздухоплавателни средства" в Министерството на отбраната е присъствал във всеки един момент и е ръководител на екипа, изготвил доклада. Черната кутия се намира в неговата каса, като той поясни, че в Русия са снети данните, не е правен анализа. Снемането е осъществено там, тъй като руската страна има софтуер за разчитане, който България няма.
Василев обясни, че не са открити нарушения, които пряко да са допринесли за възникването на произшествието. Съпътстващите причини са неправилна преценка на групата на наземно ръководство, неправилно разпределение на вниманието на пилота при излизане от атака и особеностите на полет нощем над море. |
Що се отнася до неправилното разпределение на вниманието от пилота се има предвид, че след поразяването на целта и преместването на погледа в кабината би трябвало пилотът да проконтролира положението на самолета спрямо авиохоризонта. Според данните от черната кутия няма момент в който самолетът е в хоризонтално положение. Възникнала е зрителна илюзия у пилота, че е в хоризонтален полет. Бе обяснено, че тя се получава поради психо-физичните условия на организма.
"Самолетът може да промени пространственото си положение, но пилотът не се ориентира за това. Смятаме, че до последната секунда пилотът не е осъзнал в каква ситуация се намира и не предприел действия. В края той започва стандартен доклад. Ако е осъзнавал, че се намира в аварийна ситуация, не е щял да предприеме това действие", обясни Василев. Настойчиво бе обяснено, че това не може да се класифицира като човешка грешка.
Не само самият полет е бил обект на разследването. а също така организацията на летателната дейност, състоянието на техниката и състоянието на пилота.
Попова настойчиво попита присъстващите за проведената подготовка на Терзиев за конкретното учение, както и защо му е позволено да осъществи стрелба, при положение че се намирал на височина под минимално допустимата от 2000 метра.
Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров обясни, че план-графикът за летателна подготовка е утвърден предишната година. Подготовка за учението е провеждана от началото на настоящата. "Целенасочена подготовка за стрелбите започва около месец преди началото на учението. В подготовката не се извършва стрелба. Стрелби нощно време са се извършвали преди години регулярно. Не може да каже кога за последно е извършена точно такава стрелба", обясни неясно Петров.
В този момент спасително се включи адмирал Емил Ефтимов като каза, че информацията за стрелбите е класифицирана. "Не са правени много стрелби в българската армия в последните години", каза той, като след това изтъкна, че през последните години са подновени стрелби, които не са се провеждали от 15 или 20 години.
Министър Панайотов добави, че Терзиев е правил нощни стрелби с ракета, но не по мишена. И неговите командири, и той самият, са смятали, че е подготвен.
Директорът на Служба "Военна полиция" Ивайло Сотиров отговори, че Терзиев лети на МиГ-29 от 2015 г., като оттогава е изстрелял пет ракети. Между 2016 и 2018 г. е стрелял веднъж по мишена, като това се е случило денем. Избран е да стреля защото е минал през всички етапи на подготовка.
Димитър Петров обясни, че Терзиев не е докладвал, че се снижава под 2000 метра. Министърът не каза кой е бил ръководител на полет, защото законът не му позволява и предупреди медиите да не питат повече за конкретни имена.
Панайотов информира, че пилоти са прекратявали изпълнение на задача, преди да са я изпълнили, и ако се аргументират, не им се налагат наказания.
Министърът каза, че по принцип нальотът е недостатъчен, но за Терзиев тази година е щял да бъде между 50 и 60 часа, много повече отколкото е летял миналата и по-миналата година. Посочи, че Българската армия има нужда от превъоръжаване, като информира, че ще внесе в Министерски съвет проект за инвестиционен разход за триизмерни радари.