Янаки Стоилов: Промени в Закона за обществените поръчки ще спрат порочни процедури

Янаки Стоилов: Промени в Закона за обществените поръчки ще спрат порочни процедури

Служебният правосъден министър Янаки Стоилов обясни, че лошите практики при "ин хаус" процедурите преобладават пред добрите примери.
Служебният правосъден министър Янаки Стоилов обясни, че лошите практики при "ин хаус" процедурите преобладават пред добрите примери.
Лошите практики и заобикалянето на обществени поръчки с "ин хаус" процедури преобладават пред добрите и прозрачни решения по възлагане на дейности. Това обясни министърът на правосъдието Янаки Стоилов на съвместна пресконференция със зам.-министри на финансите и икономиката.
По думите на Стоилов с малки промени в Закона за обществените поръчки може да се избегне превратното използване на "ин хаус" процедурите, а подкрепата за нормативни промени в тази насока може да бъде "разделителна линия" за партиите, които ще влязат в следващия парламент и ще могат да покажат отношението си към разходването на публични средства.
Стоилов обясни, че "ин хаус" процедурите са добра практика, която обаче често се използва за заобикаляне на обществени поръчки и води до липса на прозрачност и негативи за сметка на държавата.
"Ин хаус" по същество представлява вътрешно възлагане. Когато дадено министерство, държавно ведомство или община правят вътрешно възлагане, те използват собствени структури, без да е необходимо да прилагат общия ред за обществените поръчки, когато се извършват дейности, възложени от публични институции. Самият "Ин хаус" е процедура, съвместима с европейските регулации, разбира се, при определени условия и ограничения", обясни Стоилов.
По думите му обаче широка практика през последните години е с тези процедури да се злоупотребява.
"Виждаме в областта на пътното строителство, икономиката, енергетиката, транспорта и други области превратно използване на "ин хаус" процедурите за избягване на обществени поръчки. В тези случаи държавния дружества се използват като посредник за превъзлагане на дейности без изпълнение на конкурентни условия и публичност. Има и обратни случаи, когато държавата е създала свои предприятия, но те не се използват пълноценно за дейностите, за които са предназначени - например в сектора на отбраната", даде примери Янаки Стоилов.
"Ин хаус" да ползва при не по-малко от 80% самостоятелно изпълнение по договора
Той смята, че с малки промени в чл. 14 от Закона за обществените поръчки тези порочни практики може да бъдат преустановени. По думите му едно от обмисляните предложения е "ин хаус" процедурите да се използват, когато юридическото лице разполага с необходимите човешки и технически ресурси, за да осигури самостоятелно изпълнение на не по-малко от 80% от дейностите по договора.
Зам.-министърът на правосъдието Иван Дерменджиев даде пример с договори, спечелени от дружеството "Автомагистрали", за които и възложителят, и изпълнителят са били наясно, че "Автомагистрали" няма капацитета да изпълни.
"Дружеството печели "ин хаус" договори, възлага му се строителство. Ползвайки института на възлагането "ин хаус", не превъзлага строителни работи, а наем а строителна техника, закупува материали, а техниката се наема заедно с персонала. Това е скрито превъзлагане на строителни работи. По този начин безпрецедентно грубо се заобикаля законът, защото ползите отриват в дружествата, които изпълняват тези работи", подчерта Дерменджиев.
Той каза, че тези дружества получават плащанията, без да участват в нормална, прозрачна и конкурентна процедура по обществена поръчка, а негативите остават за държавните компании, тъй като "Автомагистрали" отговаря и носи гаранционна отговорност за извършените работи от други лица.
"Това е конкретен пример, с който да се разбере колко са опасни този тип възлагания, без да са въведени ясни правила, по който да се случат", обобщи Дерменджиев.
Зам.-министърът на икономиката Красимир Киряков посочи като емблематичен пример случая с "Държавна консолидационна компания" и прокуратурата се е самосезирала, след като дружеството е сключило договори с "Монтажи", държавна строителна фирма, която също е под шапката на Министерството на икономиката (МИ) за ремонт на язовири. Договорите са на обща стойност над 630 млн. лева, които са били изплатени авансово, а "Монтажи" няма капацитет да извърши планираните дейности и без конкурс ги превъзлага на частни компании.