Прилича на магистрала, но не е - неяснотите около фаталния участък на "Струма"

Частта от магистрала "Струма", на която стана катастрофата с автобуса от Северна Македония с 45 жертви, е един от първите от този аутобан. Означеният като Лот 0 участък обхваща трасето от кръговото движение при с. Драгичево до разклона за с. Долна Диканя.
Тази част на "Струма" е планирана още в годините на социализма, пусната е в експлоатация в началото на 2007 година, но близо 15 години по-късно така и няма статут на магистрала, а на високоскоростен път с ограничение на скоростта 120 км/ч. Причината е, че трасето не е актувано като магистрала, като издаването на акт 16 се бави заради неприключили отчужденията на частни терени. "Дневник" попита Министерството на регионалното развитие и благоустройството докъде са стигнали те, но отговор все още няма.
Историческо строителство
Иначе строителството започва през 2003 година по времето на правителството на Симеон Сакскобургготски. Първоначалните оценки са, че изграждането на 18-километровия участък ще струва почти 27 млн. лв. При прерязването на лентата в началото на 2007 година от тогавашния премиер Сергей Станишев и транспортния министър в неговия кабинет Петър Мутафчиев са похарчени със 71 млн. лв. повече.

Основната причина за оскъпяването е, че първоначално поръчката е за разширение на съществуващия път с по още една лента във всяка посока, а впоследствие е решено да се направи магистрала. Оказва се, че и заради по-голямо овлажняване на почвата от очакваното е нужно по-сериозно укрепване.
Изпълнител на строителните работи е фирма "Булстрой инженеринг", в която собственик на 45% от акциите е македонското дружество "Маврово". Останалата част от акциите са на "Бизнес мениджмънт" с мажоритарен собственик Благой Пишинов.
Кой отговаря за поддръжката
Що се отнася за поддръжката, тя е възложена на държавното дружество "Автомагистрали". Един от ангажиментите е всяка година да се прави обновяване на маркировката, обичайно през пролетта и лятото.

През април и май Агенция" "Пътна инфраструктура" е възложила на "Автомагистрали" това да бъде направено, като държавната компания отново е прибегнала до подизпълнител, който да свърши работата - фирма "Битулайт". През юни обаче всички текущи ремонти по магистрали и пътища са спрени от служебното правителство, тъй като предвидените за цялата година 380 млн. лв. за такива дейности са похарчени още през първите месеци на годината.
"Дневник" изпрати въпроси до Агенция "Пътна инфраструктура" за това кога за последно е правена инспекция на участъка и кога са правени освежавания на маркировката и пътната сигнализация, като отговор за момента няма. Повече яснота по тези въпроси ще даде и проверката на сформирана вчера комисия в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което е принципал на АПИ. Резултати от нея се чакат през следващата седмица.