Проверката на участъка, в който стана катастрофата с автобуса, не откри проблеми (обновена)

Проверката на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на състоянието на настилката, маркировката и знаците в отсечката на магистрала "Струма", на която стана катастрофата с автобуса от Северна Македония, не откри сериозни проблеми.
"Пътната настилка е в добро състояние като грапавост и съпротивление на хлъзгане. Средната линия е с допустими граници на видимост при суха настилка. Видимостта на знаците за ограничение на скоростта е над допустимото. Поставената мантинела през 2007 г е отговаряла на нормите", обобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова. Тя уточни, че едва през 2021 година са приети нови норми за мантинелите, които трябва да се тип "буфер".
Според първоначалните изводи на разследването именно мантинелата е направила катастрофата толкова тежка, тъй като автобусът буквално се е нанизал на нея, те е пробила резервоара, а откъснато парче, останало забито в превозното средство, влачещо се по асфалта, е предизвикало искрите, от които се е възпламенила нафтата.
Единствените проблеми, които проверката открива, са, че участъкът от кръговото кръстовище при Драгичево до с. Долна Диканя няма акт 16. "Строено е без да е извършено отчуждаване на земята и сега 20 години по-късно не е ясно как ще се даде", обясни арх. Влади Калинов, директор на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), която дава разрешение за експлоатация, акт 16. Участъкът има габарит като за път с ограничение 90 км/ч, в зоната на катастрофата тя е 120 км/ч. Максималната разрешена скорост е вдигната на 120 км/ч през 2013 година, или шест години и половина, след като движението по тази част на "Струма" е пуснато. "Скоростта е увеличена незнайно защо", коментира Комитова. Вече е направено предложение скоростта да бъде намалена, докато се направи детайлен анализ на пътя.
"На око пътят го виждаме като магистрала. Но наклоните и виражите не отговарят на изискванията за магистрала", каза министърът. Този участък е строен с разрешение за строеж за реконструкция на стария път Е 79, а не за нова автомагистрала, отбеляза Комитова.
При катастрофата с автобуса скоростта не е фактор, тъй като превозното средство е конструктивно ограничено да не развива повече от 100 км/ч, а и траекторията му в последните метри, говори, че се е движило вероятно с под тази скорост.
Беше съобщено още, че през април тази година АПИ е възложило с обществена поръчка обновяване на маркировката на държавната фирма "Автомагистрали", а доставчици на материалите и техниката са били две фирми - "Битулайт" ООД и "Сигнализация" ООД, които имат едно лице за представител - Антон Иванов Тасков. Проверката е установила, че е положена само осевата линия, но не и крайните линии, които са износени и с понижена видимост. Спрямо ноември има шестмесечно забавяне за цялото изпълнение на поръчката.
"Нямаме обяснение от фирмата защо не е поставена (маркировката)", каза инж. Ивайло Денчев, изпълнителен директор на АПИ.
Мантинелата на островчето, което отделя отбивката от главния път е тип "рибешка опашка", която вече не се прилага. От април т.г. са наложени нови стандарти като в случая при ремонта на местопроизшествието ще се прецени дали да се постави мантинела тип "буфер" или такава, която от двете страни се спуска надолу и се занулява спрямо настилката. "Вторият вариант също крие риск, защото коли се качват по нея и се обръщат", предупреди арх. Калинов за "Дневник".
Ще бъдат ли премахнати отбивката и островът с мантинелата четете тук.
Друга направена препоръка от МРРБ, след катастрофата, е поставяне на котешки очи на мантинелите. Сегашните са ръждясали или зацапани и не вършат никаква работа.
В средносрочен план се препоръчва подмяна на мантинелите от стар тип. Според сметките само за еластичните огради на този участък, който се води Лот 0 на АМ "Струма", където стана инцидента, това би струвало 30 млн. лв.