Строителството на "Хемус" можело да продължи само след приемане на специален закон

Строителството на "Хемус" можело да продължи само след приемане на специален закон

Строителството на "Хемус" можело да продължи само след приемане на специален закон
За да продължи строителството на магистрала "Хемус", е необходимо приемането на специален закон, с който да се узакони незаконното строителство на отделни участъци от магистралата, се разбра днес от изказване на новия министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов пред ресорната парламентарна комисия. Той изброи няколко проблема - възлагането на строителството на магистрала "Хемус" от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) чрез инхаус поръчка на държавната компания "Автомагистрали" и незаконното строителство на аутобана от 139-и до 190-и километър (лотове 4 и 5).
"В тези участъци на практика магистралата е строена на честна дума", каза Гроздан Караджов. Той допълни, че за тях не е направена оценка за въздействието на околната среда, не са приключили и отчуждителните процедури и няма издадени разрешения за строеж.
Това налагало и приемането на специален закон, който на практика да узакони незаконното строителство. Караджов уточни, че не е поддръжник на идеята за узаконяване на незаконни строежи, но в случая с "Хемус" и ремонтите на язовирите, в които са инвестирани милиони, трябва да бъде намерено решение от парламента. "Ако парламентът прецени, че трябва да разрушим построеното, ще го разрушим", каза Гроздан Караджов.
В отговор на въпрос от страна на Георги Георгиев, депутат от "Има такъв народ" и заместник-председател на комисията, Караджов очерта сроковете за довършване на различните лотове от трасето. По думите на министъра се очаква отсечката на магистралата между Боаза и пътен възел Дерманци да бъде довършена до края на април тази година. Следващата отсечка, която стига до пътен възел "Каленик", трябва да бъде довършена в рамките на тази есен. Според Караджов обаче този участък би бил нефункционален до юни 2023 година, когато се очаква да бъде завършен и лот 3 от магистралата, който се пресича с републикански път II-35, свързващ Ловеч и Плевен. В случай че и предходните части на "Хемус" бъдат завършени в срок, до лятото на следващата година тези два града ще имат чувствително подобрена транспортна свързаност със западната част на страната.
null
www.magistralahemus.bg
null
Освен незаконното строителство около "Хемус" върви и друг паралелен сюжет, свързан с източването на милиони левове, отпуснати в аванс на близки до предишните управляващи фирми. Той стана повод за остър конфликт между прокуратурата и ръководството на МВР в лицето на министър Бойко Рашков. Според Рашков прокуратурата прави всичко възможно да спре работата по случая, за да не се разбере, че поне 30% от парите са отишли в ГЕРБ. Държавното обвинение пък го повика на разпит, за да разкаже какво знае по случая. Казусът доведе и до повдигане на обвинение за натиск върху прокурори срещу директора на Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" комисар Калин Стоянов.
Малко след изявлението на Рашков ГЕРБ реагира със статус в страницата си в социалната мрежа фейсбук, като го заплаши със съд. "За пореден път Бойко Рашков лъже и хвърля в общественото пространство обвинения, без да посочи доказателства за тях! Ето защо ГЕРБ ще даде на съд Бойко Рашков. Нека докаже твърденията си в съда или да понесе отговорност за лъжите си", пише в статуса.