Краят на задръстванията е далеч: пътната агенция планира ремонти на три тунела и километри магистрали

Краят на задръстванията е далеч: пътната агенция планира ремонти на три тунела и километри магистрали

Краят на задръстванията е далеч: пътната агенция планира ремонти на три тунела и километри магистрали
Държавната агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) планира да ремонтира няколкостотин километра магистрални пътища през тази година, като текущи ремонти ще бъдат извършени на четири от петте магистрали, които се ползват частично в страната. Това сочат данни на агенцията, предоставени на "Дневник". Ремонтите не предполагат пълно затваряне на пътя и се очаква да се правят с въвеждане на временна организация на движението, при която или целият трафик се движи в едното платно, или в съответната посока се ползва само една от пътните ленти. Тръбите на определените за ремонт тунели пък ще се затварят изцяло. Съдейки от опита до момента , плановете на пътната агенция обещават още колони от автомобили, образуващи задръствания по основни пътни артерии.
Програмата за ремонти все още не е утвърдена окончателно, тъй като предстои в парламента да бъде гласуван държавният бюджет, част от който са средствата за пътната агенция.
Не е хубаво и не е готово
Преди да започне реализацията на тазгодишния план за ремонти по все така недовършената основна магистрала за Северна България - "Хемус", трябва да приключи забавилото се от 2021 г. рехабилитиране на
тунел "Ечемишка". На 27 май миналата година АПИ обяви, че затваря тръбата в посока София за ремонт, който трябваше да приключи за четири месеца, но срокът на два пъти бе удължен. От агенцията съобщават за "Дневник", че настоящият е до края на април 2022 г. Ремонтът на тунела предизвикваше километрични задръствания най-вече в натоварените летни уикенди, когато се засилваше и трафикът към и от морето, но дори извън тях продължително чакане в колона в неделния следобед е гарантирано. Алтернативата е преминаване през стария път, използван преди построяването на магистралата, който е двупосочен, но в добро състояние след основен ремонт.
"Целта е съоръжението да бъде приведено в съответствие с Директива 2004/54/EO относно минималните изисквания за безопасност за тунелите на трансевропейската пътна мрежа. Срокът за завършване на дейностите е удължен до края на април 2022 г. поради забавяне в производството и доставките на материали вследствие на епидемиологична обстановка в редица европейски държави заради COVID-19. Без доставката им не може да бъде завършен ремонтът и пуснат в експлоатация. При изпълнение на строително-монтажните работи в около 40-метров участък новоположеният бетон заедно с хидроизолацията и армировъчната стомана са били компрометирани, което е довело до свличането им. Назначена е независима експертна комисия, която да огледа участъка и да установи причините, довели до свличане на облицовката в тунелната тръба", съобщават от АПИ в отговор на въпроси на "Дневник".
Ремонтът бе предвиден като част от мерките, взети след смъртния случай в същата тръба през февруари 2017 г., когато лампа падна върху движещ се автомобил и уби пътуваща в него жена. След инцидента беше направена проверка и служебният кабинет на Огнян Герджиков констатира, че всички тунели по "Хемус" и "Тракия" имат нужда от основен ремонт. През есента на 2019 г. Европейската комисия изпрати уведомителни писма до няколко държави, сред които и България, които не спазват директивата за минимални мерки за безопасност в тунелите, дълги над 500 м. Досега за ремонта на двете тръби на тунела са изхарчени или предвидени общо около 30 млн. лв., а настоящият се извършва от държавната фирма "Автомагистрали".
В проекта на план-програмата на Агенция "Пътна инфраструктура" се предвижда през първото тримесечие на годината да бъдат открити обществени поръчки за избор на изпълнител на строително-монтажни работи и строителен надзор за изпълнението на ремонтно-възстановителните работи в тунелите "Топли дол" и "Правешки ханове" на магистрала "Хемус" (те са изградени съответно през 1985 г. и 1999 г. и не са ремонтирани - бел. авт.). Срокът за завършване на строително-монтажните работи е 18 месеца от датата на подписване на акта за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия. До започване на строителните дейности за основен ремонт на тунел "Правешки ханове" се предвижда укрепване на осветителните тела и скарите чрез привързване с перфорирана лента за повишаване безопасността на пътуващите и привеждането на електрическите системи на тунела в нормативна експлоатационна пригодност.
Краят на задръстванията е далеч: пътната агенция планира ремонти на три тунела и километри магистрали
Останалите предвидени ремонти по аутобана пътната агенция определя като текущи. Те ще са по настилката в лявото и дясното платно в участъка от 52-ия километър от началото на магистралата (разклона за Правец и Етрополе) до 78-и километър (отбивка за път Е83 в близост до Ябланица) с дължина 26 км.
Краят на задръстванията е далеч: пътната агенция планира ремонти на три тунела и километри магистрали
Скрийншот Google Maps
Текущ ремонт на настилката в ляво платно е необходим в отсечки в близост до Варна - между км 416+048 (така се обозначава съответният километър от началото на магистралата по протежение запад-изток) и км 422+600, с дължина 6.5 км, както и настилката в двете платна за движение в участъка между км 422+600 и км 425+500, с дължина 2.9 км.
На "Хемус" е предвидена и подмяна на ограничителни системи (мантинели) в участък в близост до изхода от София - от км 8+520 и км 18+770, както и от км 36+920 (преди тунел "Топли дол") до км 57+120.
Предстоящите ремонти по пътя за Южното Черноморие
По натоварената магистрала "Тракия" се предвижда текущ ремонт на настилката в дясното платно от км 11+000 до км 55+627 (след тунел Траянови врата), с обща дължина 44.6 км, както и текущ ремонт на настилката в лявото платно от км 22+000 до км 55+627 , с дължина 33.6 км.
Краят на задръстванията е далеч: пътната агенция планира ремонти на три тунела и километри магистрали
Скрийншот/ Google Maps
В проекта на програмата на Агенция "Пътна инфраструктура" е планирано през първото тримесечие на годината да бъде открита процедура за обществена поръчка за ремонт и на тунел "Траянови врата".
Какво се предвижда за останалите магистрали
На магистрала "Струма" е необходима подмяна на мантинели в участъка от км 10+430 до км 42+567, с дължина 32 км. Участъкът обхваща и мястото, където на 23 ноември 2021 г. при катастрофа на автобус и възникнал пожар загинаха 45 македонски граждани. Зам.-главният прокурор на няколко пъти посочи мантинелата на острова за почивка като проблемна, въпреки че разследването определи шофьора като виновен за инцидента. Спомената мантинела вече е подменена, като от АПИ вече съобщиха, че предстои допълнителен ремонт и на останалата мантинела в участъка.
Необходим е и текущ ремонт на настилката и принадлежности на пътен възел "Даскалово".
На магистрала "Марица" е необходим текущ ремонт на настилката в двете платна в участъка от км 0+000 до км 3+000, с дължина 3 км, както и в отсечката от км 92+000 до км 94+000, с дължина 2 км.
Граждани изпращат сигнали за републиканската пътна мрежа
В интервю пред "24 часа", публикувано на 12 януари, министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов съобщи, че през тази година правителството залага ремонт на 3 хил. км пътища, като очаква в рамките на целия мандат 60% от пътната мрежа да е ремонтирана. За целта за 2022 г. се очаква да се заделят 2.8 млрд. лв. за пътна поддръжка, като 2 млрд. лв. ще се искат от бюджета, а останалите от приходите от тол такси и несъбраните глоби от 100 млн. лв.
На следващия ден на работна среща с Караджов от Агенция "Пътна инфраструктура" представиха по области участъците от републиканската пътна мрежа, които са определени за спешен ремонт през 2022 г. На нея стана известно, че до 28 януари вкл. се приемат предложения от граждани кои пътища да бъдат включени в новата програма за ремонт на републиканската пътна мрежа за 2022 г. Гражданите могат изпращат предложения и сигнали, включително снимки и видеоматериали, на имейл адрес: [email protected]. Кои са определените до този момент участъци можете да видите тук.