Караджов: Тол таксата обхваща едва 15% от пътната мрежа, това трябва да се промени

Тежкотоварният трафик плаща за едва 15% от републиканската пътна мрежа, а ползва всички 20 000 км, които се стопанисват и поддържат с пари от бюджета и това трябва да се промени, заяви вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов, цитиран от Би Ти Ви, на дискусия с малките и средни превозвачи за бъдещето на тол системата. Той съобщи, че ще назначи детайлна ревизия и одит на тол звеното от създаването му до 31 декември миналата година.
Тол системата е въведена за плащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра, допълни Караджов. През 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси, каза министърът, цитиран от БТА. По думите му основната причина за отчитаните в България резултати е взетото още на старта на тол система решение за намаляване на тарифните ставки и въвеждането на нулева ставка за пътищата от втори клас. Той напомни, че това е била временна мярка заради пандемията, като смята, че разговорът по темата трябва да бъде продължен.
Всички автобуси, преминали през страната миналата година, са генерирали 1.6 млн. лева, каза министърът и посочи, че текущата тарифа в България е 12 стотинки на километър или три-четири пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа.
Според Караджов е несправедливо шофьорите на леки автомобили да палащат за винетка, а ключови отсечки от републиканска пътна мрежа да остават извън обхвата на тол системата. За тези отсечки тежкотоварният трафик не заплаща почти нищо, а сметката накрая отивала при българския данъкоплатец.
На 7 януари той съобщи пред БНТ, че натрупаните неплатени глоби в тол системата са се увеличили от 70 млн. на 100 млн. лева, като уточни, че по-голяма част от тези глоби са от претоварени камиони. Особено много били установените нарушения през лятото, когато се пренасяло зърното. Караджов добави, че не е изследвал причината защо глобите се трупат, но е създал организация да се съберат възможно най-бързо. Събирането им започва през февруари, като целта е в кратък срок тези пари да влязат в хазната.
Според Караджов актуалният обхват на системата за тол такси създава прекомерно голямо натоварване на републиканската пътна мрежа, която остава извън обхвата от тол таксуването, защото икономически е много изгодно да се заобикалят маршрутите с платена тол такса и да се преминава по второкласните пътища, за които не се плаща. Караджов напомни, че тази мрежа никога не е била проектирана и не може да издържи на толкова интензивен и тежък трафик.
"Както ми пишат част от гражданите, по определени маршрути пътищата станаха на юфка", каза вицепремиерът. Той изброи подобни пътни участъци, като изтъкна, че има и претоварени третокласни пътища.
Превозвачите от своя страна поискаха да има тол такса и за лекия, и за тежкотоварния трафик, като трябва да се знае интензитета му, за да се получи баланс.
"Ясно е, че във вашите очи камионите плащат ниски цени, но кой събира парите за държавата - частна фирма ли е, или държавна и защо не сте помислили преди срещата, която е, да бъде направено така, че да има прозрачност при събирането на парите", заяви Петко Ангелов от Камарата на автомобилните превозвачи.