ГЕРБ отложи превръщането на площад "Александър Невски" в пешеходна зона

Да се забрани изцяло движението на автомобили на площад "Александър Невски" и там да е пешеходна зона. Борис Бонев от "Спаси София" мотивира идеята си с факта, че катедралният храм реално е символът на града и е най-посещаваното място. По този начин ще се премахне окончателно и паркингът на депутатите, който задръства площада със 105 места.
Предложението на Бонев сега не получи одобрение от ГЕРБ и "Обединени патриоти" в комисията по архитектура и градоустройство. Тяхното мнозинство в общинския съвет бе инициатор да се прекрати през юни м.г. договора с Народното събрание за този паркинг. Парламентът тогава не прие това решение и депутатите продължиха да паркират до катедралния храм. Новият председател Никола Минчев обяви на 5 януари, че Народното събрание на драго сърце ще се откаже от паркоместата, ако площадът се превърне в пешеходна зона.
Сега ГЕРБ призова отлагане на пешеходната зона, за да се направи първо транспортен анализ за транзитността на площада. "Град за хората не значи само за пешеходците", подчерта Борислав Бориславов от ГЕРБ. С този мотив точката беше отложена като против бяха Бонев, "Демократична България" и Николай Николов от БСП.
Опозицията се чудеше какво се очаква да докаже поисканият транспортен анализ. Ясно е, че при пешеходна зона ще се намали достъпът на автомобили, но това не е лошо, отбеляза арх. Борислав Игнатов от "Демократична България". София сериозно изостава в налагането на пешеходни зони и придвижването с велосипеди и тротинетки. С тях в центъра би могло да се диша по-чист въздух, а и тази политика постепенно трябва да се разраства и към периферията на града, добави той.
Главният архитект на София Здравко Здравков подсказа, че площад "Александър Невски" може лесно да се превърне в пешеходна зона, защото не е нужно да се изменя подробния устройствен план. "Промяната може да стане само с проект за организация на движението на база транспортно-комуникационно проучване", посочи Здравков.
Цялото пространство на площада и прилежащите улици предстои да се ремонтира - настилки, тротоари. Проектът е от 2014 г. и e на стойност 21.5 млн.лева, като предвижда пешеходна зона, но е оставен трафикът от ул. "Оборище" през площада към бул. "Цар Освободител".