Ремонт на ремонта се наложи по новото трасе на трамвай 5

Ремонт на ремонта се наложи по новото трасе на трамвай 5

Автобуси по временната линия Тм5 заместват трамвая до края на ремонта през 2023 г.
Автобуси по временната линия Тм5 заместват трамвая до края на ремонта през 2023 г.
Почти готов участък от трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III" бе съборен и строителството започна отначало, заради положен "неподходящ материал". Работата между спирките "Иван Гешов", "Лагера" и "Хиподрума" бе спряна и изградените основи на стоманобетонния релсов път премахнати. Започнал е ремонт на ремонта, наречен "предизвикана корекция" в обяснение на сектор "Обществено строителство" на Столичната община.
На 10 април м.г. започна обновяването на трасето и в този участък първо е положено покритие от геотекстил, а отгоре са изсипани стотици тонове баластра. Тя е трамбована и валирана с валяци няколко пъти и тогава строителният надзор установява, че не е трябвало да се положи точно този геотекстил. Строителството в участъка е спряно за шест месеца според общинския съветник Калоян Паргов от БСП - "почти цялото лято и есента" на миналата година. През ноември багери започват отново да копаят, за да изгребат трамбованата баластра заедно с грешната подложка. После всичко започва от нулата.
Релсовото трасе след корекцията на ремонта - с правилна подложка под стоманобетонната основа
Релсовото трасе след корекцията на ремонта - с правилна подложка под стоманобетонната основа
Паргов, който е зам.-председател на комисията по транспорт на общинския съвет, отправя писмено питане към кмета Йорданка Фандъкова на 29 ноември - какво е предизвикало унищожаването на новото строителство и "тази корекция колко струва и кой ще я плати". Отговорът е даден на 9 февруари. "Корекцията е предизвикана от грешка на фирмата-изпълнител като е вложен неподходящ материал (геотекстил). Указано е да се отстрани и да се замени с необходимия такъв", обясняват от екипа на Фандъкова.
Не става ясно защо надзорът не е видял грешния геотекстил преди отгоре му да се изсипят стотици тонове баластра и тя да се трамбова многократно. Цялата корекция струвала 18 900 лева, твърдят от Столичната община, и щяла да е за сметка на изпълнителя. Обществената поръчка е на стойност 40.5 млн.лева и е за цялостна подмяна на релсите от Съдебната палата до Княжево с дължина 16 км. Поръчката беше спечелена от "ВДХ" АД, което е новото име на свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98".
По този договор обновяването на 1 км излиза 2.53 млн.лева. Коригираният участък между спирките "Иван Гешов", "Лагера" и "Хиподрума" е около 1 км. Целият ремонт трябва да приключи за две години - на 10 април 2023 г., като дейностите са разделени на два етапа: първият обхваща частта от Съдебната палата до жк "Бъкстон", а вторият е продължението до Княжево и е планирано да започне тази пролет.
Старият релсов път на "петицата" беше в окаяно състояние.
Старият релсов път на "петицата" беше в окаяно състояние.
Дали "корекцията" на ремонта ще забави договорения пусков срок? През август миналата година, когато строителството в посочения участък беше замряло, зам.-кметът инж.Ангел Джоргов призна за изоставане в графика, "заради дъждовете през май и юни", но обеща то да бъде наваксано. Тогава от "Спаси София" сигнализираха, че само за първите 90 работни дни графикът изостава с 40 дни. На какъв етап е сега строителството може да се види тук от видеото, заснето в началото на февруари.