Борис Бонев: Общината зарежда електробуси с дизелов генератор

Борис Бонев: Общината зарежда електробуси с дизелов генератор

Зарядната станция в "Овча купел" се зарежда от преносим генератор на дизелово гориво.
Спаси София
Зарядната станция в "Овча купел" се зарежда от преносим генератор на дизелово гориво.
Новите електробуси, купени от Столичната община като екологични, се захранват от дизелов генератор. Абсурдната ситуация се разиграва в кв."Овча купел", където зарядните станции не работят заради липса на капацитет в електропреносната мрежа, съобщи Борис Бонев от "Спаси София". "Затова от общината са поставили преносим дизелов генератор за ток, който да захранва електробусите.
Проблемът няма как да бъде решен скоро, тъй като електропреносната мрежа в района няма достатъчен капацитет и зарядната станция не може да бъде включена. "Как Столичната община е похарчила десетки милиони за скъпи електробуси без да направи проучване за този фундаментален въпрос? Едва ли може по-ясно да бъде демонстрирано, че това управление е безнадеждно, откъснато от реалността и напълно безотговорно", заяви Бонев.
Новите електробуси в София са скъпи, но пътуват студени заради липсата на базово планиране на линиите и зарядните станции. Софиянци нямат никакви ползи от тях, тъй като не постигат основните си цели, а струват двойно повече от подобни автобуси на газ. "Многократно настоявахме търговете да бъдат прекратени, тъй като имаше множество съмнения, че са нагласени в полза на турски и китайски компании чрез приближени до ГЕРБ посредници. Сега става ясно, че златните електробуси ги зареждаме с дизел", споделя Андрей Зографски от транспортния екип на "Спаси София".
Ръководството на "Столичен електротранспорт" наредило генераторът да бъде изключен и отнесен от мястото веднага, след като от "Спаси София" разкрили фактите. Всъщност, електробусите се зареждат с генератор с най-замърсяващото гориво и то в средата на жилищен квартал", обясни Бонев.
Електробусите бяха купени от Столичната община със средства по европейски проект. "Ще сезираме компетентните институции и управляващия орган на Европейския съюз за този провал. Трябва да прекратим безотговорността, станала типична за управлението на Фандъкова, която не изисква никакви резултати от назначените от нея хора. Единствената им грижа е да се усвояват европейските пари, независимо какви са резултатите", смята Бонев.
През 2020 г. Столичната община купи китайски електробуси, марка "Хайгър", на цена 450 000 евро за един. Пробегът им с едно зареждане е 40 км. Търг за купуване на други 52 електробуса на стойност 27.6 млн.лева беше спрян през юни м.г. от Върховния административен съд с мотива за "необосновано ограничаване на участието на стопански субекти в обществената поръчка".