Строителният контрол възложи техническа експертиза за събаряне на незаконния строеж на Алепу

Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) е възложила на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) да изготви техническа експертиза за премахване на незаконния строеж на Шофьорския плаж в местността "Алепу", съобщиха от дирекцията.
Допълва се, че ДНСК започва прилагане на Закона за устройство на територията за премахване на извършеното незаконно строителство в изпълнение на решението на Върховния административен съд от 16 ноември, с което съдът обяви за нищожно разрешението за строеж на курортен комплекс в Алепу.
Експертизата е първата стъпка за премахване на незаконното строителство на "Алепу". Уточнява се, че тя ще включва обследване на състоянието на конструктивните съоръжения, както и независим технически анализ на масива и на изградените съоръжения.
Експертите на УАСГ ще определят обема на строително-монтажните работи, които могат да бъдат премахнати без това да предизвика свличане на земна маса, аварии или щети. Понеже строежът има два етапа - укрепване на свлачището и изграждане на курортен комплекс, били необходими експертиза и анализ на специалисти със знания в областта на земното строителство, конструкции и безопасност, както и становища от "Геозащита" ЕООД.
Разходите по събарянето на незаконния строеж са изцяло за сметка на възложителя му, посочват от ДНСК.
Неотдавна министърът на околната среда и водите Борислав Сандов отбеляза по темата, че дали ще се събаря подпорната стена на Шофьорския плаж не било решено и предстоял анализ кое е най-добре за природата. Според него разумен вариант е районът да се рекултивира, като стената остане. Вариант е засипване на стената с пръст и засаждане на местни видове растителност.
За Сандов, след като склонът вече е разкопан, махането на изграденото подпорно съоръжение може да предизвика свличания. "Рекултивацията ще се плати от този, който е извършил закононарушението - инвеститора. Ако се окаже, че държавата е виновна и е подвела инвеститора - тя ще плати", посочи екоминистърът и уточни, че преди да се направи каквото и да било, трябва да приключат всички съдебни и административни процедури.
За първи път строежът на Шофьорския плаж влезе в новините в началото на 2020 г. Първите проверки там започнаха с появата на строителна техника, а според отразеното в протоколите след приключването им дружеството "Главболгарстрой" само укрепвало свлачище. Впоследствие прокуратурата откри различни нарушения около строежа.