Държавно дружество отказва на принципала си информация за разход по проект за над 400 млн. лв.

Държавно дружество отказва на принципала си информация за разход по проект за над 400 млн. лв.

Пристанище Варна
Пристанище Варна
Държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ) отказва да предостави на принципала си - министъра на транспорта, информация за това как без обществена поръчка руската компания "Гидрострой" е станала подизпълнител по проект на стойност 418 млн. лв. с ДДС. Това показва информация, предоставена от Николай Събев в рамките на парламентарния контрол.
През пролетта на 2020 г. Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" възложи на 100% държавната търговска компания ТСВ удълбочаването на два плавателни канала в пристанище Варна. Стойността на поръчката е 418 млн. лв. с ДДС. Това стана по една от т.нар. инхаус процедури (без обществена поръчка). Разследване на "Дневник", което продължава и в момента, показа, че пак без обществена поръчка държавното дружество е наело подизпълнители, на които е платило 339 млн. лв. с ДДС. На трети етап като краен изпълнител на проекта, но вече
със секретен договор, е наета руската "Гидрострой"
В продължение на две години и независимо от смяната през това време на две редовни и две служебни правителства, договорите, сключени с подизпълнителите по проекта, са пазени в дълбока тайна въпреки неколкократни съдебни произнасяния в полза на публикуването им.
Кои са посредниците между ТСВ и "Гидрострой" - тук.
Според отговорите на поредното парламентарно питане по казуса, отправено от Антоанета Цонева ("Демократична България"), ТСВ няма сключен договор с компанията "Гидрострой" - нещо, което още преди време стана известно в хода на разследването на "Дневник". Поради невъзможността да изпълни поставената й задача по удълбочаването на плавателните канали във Варна ТСВ е наела като подизпълнител дружеството по Закона за задълженията и договорите "Ес билд". Министърът на транспорта Николай Събев твърди в отговорите си, че "изрично е настоял" документите по последвалите делови контакти между държавната ТСВ и веригата от подизпълнители по проекта да му бъдат предоставени.
Как изпълнител на проекта се оказа "Гидрострой" - тук.
"Информацията не беше предоставена с аргумента, че клаузи в договора между ДЗЗД "Ес Билд" и "Гидрострой" не позволяват
разкриването на ценови параметри от договора
пише в отговора на Николай Събев. Разчитам такава информация да бъде предоставена по повод на проверката, възложена от компетентните органи."
В края на януари т.г. в хода на две проверки по изпълнението на проекта за удълбочаване на плавателните канали във варненското пристанище бяха открити серия от нарушения, в това число и индикатори за измама. Проверките бяха извършени от строителния контрол и държавната финансова инспекция и констатираха очевидния и установен в разследванията на "Дневник" факт, че ТСВ е възложило на трето лице изпълнението на дейностите, които са му възложени от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", без това да е било предвидено в споразумението, подписано между тях.
Как държавата разчисти най-напред пътя към пристанището на Доган - тук и тук.
Проверките на строителния контрол и държавната финансова инспекция
откриха също, че изпълнението на строително-монтажните работи по време на удълбочаването е станало, без за това да е сключен договор с възложителя или изпълнителя, а актовете и протоколите, съставени по време на изпълнението на проекта, са били подписани от лице, което не е било участник в строителния процес. Същата проверка констатира, че "не е осъществен и контрол от страна на лицето, осигурило финансирането за изпълнение на строително-монтажните работи".
Според заключението, направено от Дирекцията за национален строителен контрол, в този случай става дума за измама, която се наказва със затвор от 1 до 6 години.
"След приключване на проверката (по която в момента работи МВР) и ако се потвърди нарушение, разчитам компетентните органи да потърсят отговорност от извършителите", пише в заключение на информацията, предоставена на Антоанета Цонева от транспортния министър.