Елизавета Глибченко, изследовател: Исках да видя как разбирането ми, че съм украинка, се променя заради войната

Елизавета Глибченко, изследовател: Исках да видя как разбирането ми, че съм украинка, се променя заради войната

Елизавета Глибченко, изследовател: Исках да видя как разбирането ми, че съм украинка, се променя заради войната
Yelyzaveta Glybchenko
В досега с войната едни избират да отговорят с още война, други - с дългия път към мира. На второто се спира и Елизавета Глибченко, която днес помага на Украйна като докторант от Финландия, осем години след като съдбата на страната ѝ я тласка към изучаването на идентичност и миротворчество в България.
Интересът ѝ към конфликтите и мира я праща на събития в Кения, на стаж в Южна Африка, по-късно за магистърска и докторска степен във втория финландски град Тампере. Помага на украинци и други по света да изразят визията си за мир с изкуство. Този процес започва в Американския университет в Благоевград (АУБ), но подтикът идва от родината - с войната, която страната (по думите на президента Володимир Зеленски) води не от 24 февруари тази, а от март 2014 г. Тогава Русия първо анексира украинския полуостров Крим, а след това подкрепяни от нея сепаратисти обявиха създаване на независими "републики" в части от Донецка и Луганска област.
"Бях на 18 години - в последната година на гимназията, разказва Глибченко за "Дневник". Все още не бях много сигурна какво да запиша." Анексирането на Крим променя всичко: "Реших, че искам да уча нещо, което ще ми помогне да преобразя ситуацията." За това в АУБ и помага и възможността сама да изгради основната си специалност - тя дори е сред първите, избрали този подход. В обсъждания с преподаватели се спира на "Идентичност и миротворчество" предвид ставащото в страната ѝ. Помагат ѝ курсовете по антропология, важна част от които е темата за конфликтите и идентичността. "Реших, че искам сама да натрупам опит и да видя как разбирането ми, че съм украинка, се променя заради войната. Исках да изследвам това повече за себе си и други хора и се надявах, че това познание ще помогне на страната ми." Със същата нагласа записва и завършва магистратура в Тампере - мир, медиация и изследване на конфликти.
"Да преодолея конфликта в себе си"
Завършилата АУБ преди почти 4 години Глибченко действително се надява да впрегне познанията си в услуга на родината: след докторантурата, която прави в момента в Тампере (Визуални технологии на мира) и която трябва да завърши през 2025 г., тя би започнала пътя си в украинските институции, загатнат и от стаж, който кара във външното министерство в Киев. Засега смята, че наученото в университета ѝ е помогнало да разбере събитията в Украйна по-добре "както вътрешно, така и външно - успях да преодолея конфликта в себе си".
И в университета организира работилници за интересуващите се от връзките между мира и визуалните изкуства. Единият от проектите призовава хората да изпращат изображения какво е мирът за тях. Друг, Art and Peace Handbook, цели да покаже правено от украинци и в Украйна изкуство в годините след анексията на Крим и събитията в Донбас.
Материали от проекта за наръчник "Изкуство за мир". Корицата е на Елизавета Глибченко.
Материали от проекта за наръчник "Изкуство за мир". Корицата е на Елизавета Глибченко.
В момента, от началото на тази година, се е посветила на още една инициатива: доброволец е към технологичния акселератор 50:50 startups, организация, която по собственото си определение е "инкубатор за създаване на равноправни партньорства между съоснователи евреи и араби". Има задачата да обяснява процесите в тези усилия и да изпълнява задачи, свързани с подкрепата им. Друга връзка с Близкия изток: учи арабски (към който проявява интерес от години) и иврит. Езиците са важен интерес за нея: отвъд украинския, руския и английския, работи с български и френски, има познания по немски и начални по китайски.
Книжка за оцветяване от проекта Colour Up Peace и торбичка от плат с дизайн на Елизавета Глибченко, изготвена за събитието "Младежки мирни преговори" с участници от цяла Украйна.
Книжка за оцветяване от проекта Colour Up Peace и торбичка от плат с дизайн на Елизавета Глибченко, изготвена за събитието "Младежки мирни преговори" с участници от цяла Украйна.
Да помагаш на Украйна от Тампере
Елизавета Глибченко е от Житомир - град в голяма област в Северозападна Украйна, граничеща с Беларус, който силно пострада от руската атака от 24 февруари насам. Това е кулминацията на процес, белязал живота ѝ на възрастен - агресията на Русия към Украйна, конфликт на две държави, свързани от историята. "Да, имаше исторически връзки, но и много злоупотреби с украинците, разказва тя. Боли ме да видя как се злоупотребява с исторически факти и се тълкуват погрешно за нещо толкова ужасно и не мисля, че има оправдание."
Още от 24 февруари - когато руски войски навлязоха в Украйна - смята, че трябва да направи нещо, но ѝ е трудно: смята, че се намира твърде далеч. Тогава попада на украинстата общност в Тампере и се оказва, че разстоянието не е непременно фактор. Организират мирни протести, разказват за събитията, координират събирането на хуманитарни помощи от жителите на Тампере. Глибченко дарява художествените си произведения на проект, набиращ средства за деца, засегнати от войната. Сблъсква се и с тролове, които се опитват да омаловажат и работата ѝ, и шанса за мир.
Наскоро самият Зеленски даде да се разбере, че вижда изхода от войната в компромиси с Русия, които ще бъдат утвърдени на референдум. Как би гласувала самата тя, ако има такова допитване: например за специален статут на Крим или Донбас? "Не мога да си представя Украйна да се лиши от територия и не бих гласувала "за" това на референдум," казва и не вижда за момента възможни отстъпки. Теми като договореностите за сигурността на Украйна обаче могат да се обсъдят във формати заедно със западни държави, смята тя.
Все пак е оптимист - смята, че войната може да приключи до месец. "Мисля, че Украйна печели, но се опасявам колко военни престъпления са извършили руснаците и колко цивилна инфраструктура е станала мишена в Украйна, колко варварско е насилието на руската страна. Надявам се хората да могат да започнат да се връщат в Украйна."
Разговорът с Елизавета Глибченко е част от специалния проект "Уроци за успех" по повод 30 години от създаването на Американския университет в България (АУБ). В него ви срещаме с хора, променили "правилата на играта". Те са изявени лидери със социална ангажираност, които се изправят смело срещу предизвикателствата на днешния свят. Общото между тях е, че започват своя път от Американския университет в България и разказват за своите стъпки към успеха, за трудностите, с които са се сблъскали, и за уроците, които са научили.
На всеки един от тях задаваме и по 10 въпроса:
1. По какъв начин студентските ви години повлияха на пътя, по който сте днес?
- Мисля, че в АУБ за мен в най-голяма степен повлия проектирането на собствена образователна квалификация - специалност Self-Designed. Сама съставих бакалавърската си степен по "Идентичност и изграждане на мира" и това беше важен етап от пътуването ми към миротворчеството. Като голям проект в края на предпоследната си година създадох Color Up Peace - социално начинание за изкуство за мир, като част от което сега направих проекти в родината си Украйна, Кения, както и Израел и Палестина. Чрез работата си по Color Up Peace станах част от Arts Twenty Thirty (Sustainable Development Solutions Network - Youth) - общност от мултидисциплинарни художници от цял свят, работещи за постигане на Целите за устойчино развитие (на ООН - бел. ред.). През 2021 г. Color Up Peace и аз бяхме избрани за един от 25-те участници в срещата на върха на ChangemakerXchange - Европа и Близкия изток и Северна Африка.
2. Как решихте да кандидатствате в АУБ?
- По това време търсех творческо място, където да се подкрепят идеите на студентите и където да се комбинират различни парченца знания, за да се създадат иновативни решения. Мисля, че направих страхотен избор.
3. Кой е преподавателят, оставил най-голям отпечатък върху вас?
- Курсовете по антропология на проф. Марк Стефанович ми помогнаха да реша сама да създам специалността си, а професор Стефанович стана основен ръководител на учебната ми програма по "Идентичност и изграждане на мира". В този момент да направя образованието си възможно най-холистично ми помогна проф. Ивелин Сардамов. Винаги съм се чувствала подкрепяна в творческите си начинания в рамките на специалността си в "Политология" и "Международни отношения". Наистина оценявах съветите, които професор Сардамов ми даде за избора на магистърска програма. Със сигурност трябва да добавя, че пътешествието ми в АУБ би било непълно без проф. Кръстанка Божинова и огромните ѝ усилия да ми помогне да науча френски от нулата и да завърша второстепенния курс "Съвременни езици и култури".
4. Какъв е най-важният урок, който получихте там?
- Най-важният неформален урок (или нещо, което остана у мен) беше, че за да е страхотно дадено място, това винаги е свързано с хората, стремежите им към най-доброто и почтеността им, насочена към постигане на етичен успех. Що се отнася до формалните уроци или часове, всяка класна среща от курса "Култура и власт" на проф. Ивелин Сардамов беше много важна. Курсът ми помогна да обединя всички различни преживявания, които имах през времето на АУБ, под един чадър и да използвам този чадър, за да дам най-доброто от себе си в магистърската си програма - а сега и в докторантурата.
5. Каква си представяхте, че ще станете, когато започвахте да учите в университета?
- Мислех, че може би мога да работя в Министерството на външните работи на Украйна. И направих програмата "Обмени към стажове" във външното министерство на Украйна през 2020 г.. Беше невероятно вълнуващо преживяване. Въпреки това по време на магистърската си степен разбрах, че искам да бъда докторант. И точно това съм сега.
6. Как се измерва успехът в живота?
- Правилният начин е да се уверите, че създавате такива преживявания за хората, които биха улеснили променящи живота и създаващи важни връзки моменти за тези хора. И аз бих посъветвала просто да преживеете тези вълни от знание, че сте променили живота на някого, без да ги броите. Color Up Peace е моята основна платформа за създаване и преживяване на такива моменти.
7. Кои са трите урока, които научихте през последната година?
- Научих, че щастието винаги се създава вътре в нас, научих се да се доверявам на интуицията си повече от всякога и да бъда отдадена на непрекъснато саморазвитие.
8. Коя е книгата, която ви се иска да бяхте прочели в университета?
- Сега участвам активно в проекти за миротворчество в Израел в Палестина (и други места). И във връзка с това ми се иска да бях прочела книгата In Pursuit of Peace in Israel and Palestine ("В търсене на мира в Израел и Палестина" - бел. ред.) от Гершон Баскин много по-рано, отколкото го направих.
9. Ако можехте да разрешите един проблем в обществото, кой щеше да е той?
- Особено предвид войната на Русия срещу Украйна бих положила (и ще положа) възможно най-много усилия за изграждане на мира в Украйна и възстановяване на Украйна.
10. С какво мислите, че бихте се занимавали след 10 години?
- След десет години планирам да създам своя собствена неправителствена организация с фокус визуалните технологии за мир (темата на докторантурата ми) и да ръководя образователни програми за мир, насочени към технологиите и изкуството за хора в Украйна и извън нея.