Министър Николай Събев е за спасяването на жп гара Нова Загора

Планираното събаряне на жп гара Нова Загора се отменя, след като министърът на транспорта Николай Събев се срещна с граждани и железничари от града. Проектът за разрушаването на вековната архитектурна реликва и построяването на нова вече е одобрен от общинския съвет. Кметът Николай Грозев от ГЕРБ също е привърженик на новото строителство, което ще се финансира с 2.721 млн. лева без ДДС евросредства.
"Искаме да запазим и реставрираме сградата", каза министърът на общественото обсъждане по негова инициатива на проекта за модернизация на гарата. Възложител на проекта е Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която избра фирмата "ВДХ", бивша "Водстрой 98", свързвана с Делян Пеевски. Стойността на поръчката е 2.721 млн. лева без ДДС (3.592 млн. лева с ДДС с добавени "буферни средства"). Събев заяви, че ще поиска писмено становище дали е била опорочена процедурата за избор на изпълнител на проекта.
Участниците в дискусията бяха на едно мнение, че години наред е проявявана безстопанственост при поддържането на сградата. Тя е оставена да се руши, а има безспорни архитектурни достойнства - тя е каменна и е пострена през 1921-1925 г. по проект на арх. Панайот Калчев, изградил гарите Подуяне и Сточна в София.
"Впечатлен съм от гражданската енергия, която ви доведе тук, за да запазите историческото си наследство, вашата история", каза пред гражданите на Нова Загора Събев.

НКЖИ ще направи анализи и изчисления до две седмици дали запазването на сградата ще забави изпълнението на проекта за модернизацията ѝ. В работата по изчисленията може да бъдат привлечени и архитекти от района, които са ангажирани с каузата за запазването на зданието. Идеята е предвидените средства по проекта да бъдат използвани за реставрация на гарата. На 10 март тя бе обявена за недвижима културна ценност от специализиран експертен съвет на Министерството на културата. Това осигурява защита от събарянето й.
