Близо 25% от публичния ресурс в България се превръща в свръхпечалби или източник на корупция

Само за три години от 2018 г. до 2021 г. без обществени поръчки държавата и общините са възложили на частни изпълнители дейности на стойност 5.6 млрд. лв. Това показва анализ на финансовото министерство, представен пред парламентарната подкомисия за контрол върху управлението на средствата от европейските фондове. В същото време възлагането на близо една трета от обществените поръчки в България, е станало по процедури, в които е участвал само по един кандидат.
Според зам. министъра на финансите Андрей Цеков резултатите от извършена проверка са показали, че около 27% от обявените обществени поръчки в страната се възлагат в
процедури с една - единствена подадена оферта
"Това, което знаем е, че в периода 2018 - 2021 г. има неконкурентни възлагания по линия на така наречените договори - изключения, най-характерни от които е вътрешното възлагане тип "инхаус", казва Цеков по време на изслушването си от парламентарната подкомисия за контрол върху управлението на средствата от европейските фондове, състояло се на 10 март т.г. В този период неконкурентни възлагания са на стойност 5,6 млрд. лв."
Най-известният случай от последните години е тези, при който се оказа, че без търг и конкуренция за строителството на автомагистрала "Хемус" и укрепване на свлачища държавното дружество "Автомагистрали" е получило в рамките на една година близо 2.4 млрд. лв.
По друга "инхаус" процедура Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" възложи удълбочаване на плавателните канали във варненското пристанище за 393 млн. лв. на държавното търговско дружество "Транспортно строителство и възстановяване" ЕАД.
И в двата случая липсата на техника и експертиза от страна на двете държавни компании е довела до наемането на подизпълнители при неясни и дори тайни условия. |
Пак в рамките на трите години години между 2018 г. и 2021 г. целият бюджет за тези дейности е бил усвоен, а на същите изпълнители чрез допълнителни договори са възложени дейности за още 2,7 млрд. лв. Така се оказва, че само за 36 месеца по процедури без конкуренция и с договори - изключения от бюджета са изхарчени близо 8 млрд. лв. "Това е
показател за дефицит в контролните системи
казва Андрей Цеков.
Според други данни на финансовото министерство в периода 2019г. - 2021 г. Агенция "Пътна инфраструктура" е сключила 34 договора за пътна козметика - текущи ремонти, запълване на пукнатини, кърпени на дупки, рязане на храсти, полагане на маркировка, подмяна на мантинели и други дейноисти. Общият обем на тези договори е 631 млн. лв., а те са сключвани като рамкови споразумения за период от 60 месеца.
В хода на извършената проверка са били анализирани и 36 договора, сключени от ВиК оператори и няколко общински администрации. Дейностите, възложени по тях, са финансирани по Оперативна програма "Околна среда и води". Въпросните договори са общо за 690 млн. лв., при прогнозна стойност на възложените дейности 703 млн. лв.
"Това означава, че поръчките са възложени на средна стойност 98,24% от прогнозната цена, което само по себе си е
сигнал за липсата на достатъчно конкуренция
коментира Цеков. В същото време анализите показват, че конкуренцията сваля цената на договорите по обществени поръчки до 70% от прогнозната им стойност.
Резултатите от липсата на конкуренция стават видими и през примерите, представени пред парламентарната подкомисия по контрол на еврофондовете.
Така например "Водоснабдяване и канализация" - Пловдив е обявило процедура за възлагане на обществена поръчка по проекта "Канализационна и водопроводна мрежа на град Пловдив" на прогнозната стойност от 81.9 млн. лв. От подадените пет оферти четири са били отстранени в хода на процедурата и така в състезанието е останал само един участник. Договорът, сключен с него е за 81.5 хил. лв., или 99,56% от прогнозната стойност на поръчката.
"Водоснабдяване и канализация" - Сливен, е сключило шест договора на стойности от 30 млн. лв. до 8 млн. лв. Дейностите по всички тях са възложени на базата само на една оферта, след като до крайното класиране в процедурите по обществените поръчки е допуснат само по един кандидат, а всички останали са били отстранени по различни причини. Най-любопитното в случая е, че в крайна сметка
всичките обекти се оказват възложени на една и съща компания
Особено фрапиращ случай
е този във "Водоснабдяване и канализация" - Смолян. Там са били обявени три процедури за възлагане на обществени поръчки на прогнозни стойности съответно 9 млн. лв., 22.5 млн. лв. и 31.3 млн. лв. В първата процедура от трима участници са отстранени двама, във втората - от осем са отстранени седем, в третата от шест участника, отстранените са пет.
Не по-различно стоят нещата с обществените поръчки, възлагани от Национална компания "Железопътна инфраструктура". Проектите там са финансирани по Оперативна програма "Транспорт" или през т.нар. "Механизъм за свързаност". По проекта "Модернизация на железопътен път Пловдив - Крумово и Пловдив - Скутаре" на прогнозна стойност 132 млн. лв., от четирима участници в процедурата за възлагане на обществената поръчка са отстранени двама, а класираният на първо място изненадващо печели с цена със 7 млн. лв. по-висока от тази на конкурента си.
За периода от 2019 г. до 2021 г. Община Перник е сключила договори по 72 процедури за възлагане на обществени поръчки. Тяхната стойност е 60.6 млн. лв., което представлява 98,36% от прогнозната. Поръчките, възложени на база само на една оферта, допусната до класиране, са 36, тоест половината. Тяхната стойност е 43 млн. лв., което показва, че 70% от всички обществени поръчки на община Перник в период от две години, са възлагани на базата на една оферта.
Ярък пример в практиката на Община Перник е обществената поръчка за възлагане на дейности по проекта за рекултивация на депо за неопасни отпадъци. От девет участници там осем са били отстранени, като сключеният договор с единственият класиран е за 9.2 млн. лв. при прогнозна стойност 9.4 млн. лв.
Но в Перник има и
още по-очевиден пример за "надбягване с един кон"
при възлагането на обществени поръчки с европейско финансиране. Договорът за упражняване на строителен надзор при изграждането на депото е сключен на цена 358 хил. лв. при прогнозна стойност 370 хил. лв., след като от 19 участници в хода на процедурата са били отстранени 18.
Не по-различно стоят нещата и при обществените поръчки, възлагани по проекти с национално финансиране.
"Недостатъчният брой конкуренти в голям брой процедури, при които се явяват един или двама участници, очевидно поражда съмнения за оркестриране и картелизиране на пазарите в различни сектори на икономиката", казва зам.-министърът на финансите Андрей Цеков.
Според обобщените данни, представени от него в парламента, при наличие на конкуренция за възлагане на обществените поръчки в повечето от случаите се постига договаряне на около 80% от прогнозната им стойност. Сравнението на този анализ с практиката у нас означава, че между 20 и 25% от публичния ресурс в България се харчи неефективно като се превръща в свръх печалби за участниците в процедурите или директно - в източник на корупция.