Театър "Азарян" се обърна към държавата за подкрепа, от НДК отричат обвиненията към тях

След като над 850 творци, публични личности и граждани сложиха имената си под подписка за спасяване на театър "Азарян", днес от фондация "Проф. Крикор Азарян" изпратиха декларация до Народното събрание, президента Румен Радев, министъра на културата Атанас Атанасов и министъра на финансите Асен Василев.
"Уважаеми господа министри и народни представители, отправяме към вас молба да вземете най-добрите решения, с които да защитите не само театър "Азарян", но и паметта и честта на един голям творец, дал извънредно много на българското общество, и да предотвратите извършването на подобни недостойни действия и в бъдеще", се казва в нея.
Творците обвиняват ръководството на НДК в целенасочена политика, целяща затваряне на театралните и литературни пространства под тяхната шапка - ДНК, което фактически не работи от есента на миналата година, театър "Азарян" и клуб "Перото".

Сред проблемите, които изтъкват те, са липса на разпространители на билети за постановките им, спиране на отоплението в залите, уволнения сред техническите екипи, забавяне на назначаване на нов директор на театър "Азарян" след напускането на предишния, както и липса на специалисти по маркетинг, мениджмънт и реклама, непрозрачност на комуникацията и липса на диалог между управата на НДК и творческите екипи и други.
Повече за ситуацията, която описват театралните дейци, прочетете тук.
От "Дневник" изпратихме въпроси на ръководството на НДК в лицето на изпълнителния директор Пени Раева. Тя е назначена на поста през октомври 2021 г. от тогавашния служебен министър на културата Велислав Минеков. Ето и техните отговори:
"Дневник": Как бихте отговорили на обвиненията за липса на прозрачна комуникация и ясен диалог с екипите, работещи по театрални проекти в пространствата в НДК?
Пени Раева: Обвиненията са учудващо некоректни. От първия момент вратата на кабинета ми е отворена в буквалния смисъл и без предварителна уговорка, на никого не е отказана среща и разговор, независимо от повода. Това важи както за колеги и екипите, работещи по театрални проекти, така и за външни посетители, всеки ден до късно вечер, включително и голяма част от почивните дни.
Многократно сме организирали срещи с ръководството на Съюза на артистите в България, както и с различни групи от гостуващите в театралните пространства артисти. Ангажиментите, които са поемани в краткосрочен план, са изпълнени - продажба на билети от външни разпространители, каса на входа на залата, непосредствено преди спектаклите, рекламни пана на фасадата, редовно обявяване на събитията на електронните ни страници.
За разрешаването на наследените с години въпроси - отопление, доизграждане на електронната система за продажба на билети и други, за които са необходими време и средства, е говорено откровено на всички срещи. Едновременно с това за проблемите, чието изпълнение не зависи от ръководството на НДК, сме сигнализирали принципала и ресорния зам.-министър на дружеството.
Няма запитване за среща или разговор, което да съм отклонила. На разположение съм да предоставя официални документи за изясняване на реалното състояние на нещата и да отговоря на всякакви допълнителни въпроси. Накратко, опит за преустановяване на дейността в нито един момент не е имало.
"Дневник": Какви са причините да бъде спряно програмирането на съществуващите спектакли и планирането на нови събития в ДНК от края на миналата година насам?
Пени Раева: Постъпилите от началото на годината заявки са за три представления и три филмови прожекции. Предвид финансовото състояние на НДК и много слабата посещаемост на спектаклите - средно под 20 билета на представление за последните години, съветът на директорите взе решение спектаклите да се провеждат при преференциални условия, но с гарантиран приход за дружеството с цел поне някакво ограничаване на загубите. Тези предложения бяха категорично отхвърлени. Първата от прожекциите се реализира, но поради продадените само два билета има искане за отказ от страна на заявителя за останалите две.
"Дневник": Случва ли се същият процес в момента и спрямо театър "Азарян", както твърдят организаторите на подписката?
Пени Раева: Нека първо уточним за какъв процес става дума. Погрешно е внушението, че е правен опит да се "закриват театри". Ако имаше подобно намерение, то с предизвестие това би могло да бъде направено в съответствие с действащите договори.
В допълнение, въпреки че НДК има право да прекратява тяхното действие при недостатъчно продадени билети, представленията не само не са отменяни, а се провеждат дори при продажба под 10%. Залата и прилежащите пространства, техника, реклама, служители, почистване, склад за декори и костюми - общо около 3000 кв.м, са на разположение на артистите с единственото ново предложение да се гарантира приход, който покрива минимална част от разходите на дружеството за дейността.
Това предполага продаваемост от около 25% от капацитета на залата. Останалата част от разходите продължава да е за сметка на НДК. Не мисля, че и действащ театър, при това с гарантирани от бюджета средства за съществуването си, би могъл да си позволи да поддържа репертоар при системна посещаемост от 15-25% от капацитета на залата.
Упреците, че не рекламираме достатъчно, също са некоректни. Използваме всички собствени възможности за реклама. Основните позиции на фасадата за информационни пана са за театрални събития. Предоставен е билетният център за разпространяване на флаери, разполагане на афиши, прожекция на клипове. Ежедневно се обявяват събитията по електронните ни страници. За съжаление нямаме възможност за платена реклама, а безплатна не предоставят дори обществените медии. Искрено се надявам, че зад всички тези внушения не се крият намерения за възможни последващи действия, обусловени от нечии финансови интереси.
"Дневник": Какво е официалното становище на НДК по отношение на бъдещето и начина на функциониране на културните пространства в него?
Пени Раева: НДК е търговско дружество и като такова е задължено да следва политиката на държавата за участието в публичните предприятия и да изпълнява зададените цели по закона, а първите два показателя, по които се определят резултатите от дейността, са рентабилност на приходите от оперативна дейност и ниво на задлъжнялост.
Рентабилност няма от години, а наследените от това ръководство загуби за десетки милиони - в това число неплатени данъци за периода 2016 - 2021 г., генериращи ежедневно огромни лихви, парно от 2020, охрана и много други. В тези условия за изграждането на пространствата и осигуряване на условия за дейността им вложените от дружеството средства са над 5 милиона лева при приходи до 10% от тази сума.
Друг важен проблем е и отсъствието на статут на тези пространства, което се признава от всички засегнати и също има негативно отражение върху възможностите за тяхната дейност. Това е констатирано и в протокола за създаване на пространствата - "театър "Азарян" не би могъл да съществува като културен институт и да получава субсидия от Министерство на културата като театрите, защото няма вариант това да бъде оформено юридически. Една от основните цели в съществуването на това пространство е в следващите три години да възвърне 300% от средствата, които са вложени в неговото изграждане".
Въпреки липсата на статут и неизпълнение на заложената цел, от една страна, и наследената огромна задлъжнялост на НДК - от друга, подкрепата не е спряла и в момента. Няма други творци, свободни артисти - певци, художници, музиканти, танцьори, детски състави и други, които да разполагат със собствени пространства в НДК и да получават толкова активна подкрепа.
Очевидно е, че съдбата на театралните пространства е пряко свързана със съдбата на самия НДК. За съжаление наследените задължения в размер на милиони, затрудненията за покриване на текущите плащания, особено в сегашните условия, както и действащият статут на търговско дружество не позволяват да се спонсорират изцяло културни събития.
Дейността на пространствата има нашата подкрепа, но не можем да игнорираме и обективните обстоятелства. В писмо до министъра на културата сме записали: "Предвид тежкото финансово състояние на дружеството моделът на функциониране на зала 2/театър "Азарян" и ДНК в най-кратки срокове следва да бъде преразгледан, като се положат усилия да бъде запазена дейността, но не за сметка на съществените финансови загуби за НДК."
Натрупаните в годините проблеми и разрешаването им не е по силите нито само на ръководството на НДК, което и да е то, нито само на принципала - министъра на културата. Налага се по-разширен и експертен дебат с участие на ръководствата на двете институции, Комисията по култура към Народното събрание, Агенцията за публичните предприятия и други заинтересовани ведомства и страни, включително творческите сдружения.
Успоредно с годишния финансов отчет за 2021 г. и тримесечния за 2022 г. изготвяме стратегия за развитие, която ще покаже дали "Национален дворец на културата - Конгресен център София" ЕАД би могло да се стабилизира при строг финансов план, да се самоиздържа и да съществува като търговско дружество, или принципно следва да се промени неговият статут. Това би дало отговор на много от съществуващите сега въпроси.