Ресорната агенция обеща засилен контрол на качеството на пътните ремонти и солени глоби

В обществените поръчки за поддържане на пътищата, които Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви на 5 април, се предвижда увеличаване на санкциите и контрола на качеството на изпълняваните текущи ремонти, уверяват от АПИ и допълват, че освен това се стимулира конкуренцията между пътните фирми, които могат да участват в откритите търгове при по-облекчени условия.
Чрез завишаване на санкциите се давало възможност АПИ да следи, контролира и изисква качествено и срочно изпълнение на ремонтите в гаранционния период и на временната организация на движението при изпълнение на дейностите.
Предвидено е, ако изпълнителят не приведе въведената временна организация на движение в съответствие с изискванията на АПИ в определен срок, да му се налага неустойка от 10 000 лв. за всеки ден забавяне. Досега такава санкция за фирмите не беше заложена.
При зимното почистване на пътищата също са завишени глобите. Ако изпълнителят не започне почистването на снега в определените срокове, ще дължи неустойка 5000 лв. за всеки час забавяне за всеки отделен случай. Досега санкцията беше 10 000 лв. на ден. Увеличена е неустойката за случаите, в които пътното платно не бъде почистено от инертните материали в срок до един месец от приключване на зимното поддържане на пътищата. Изпълнителят ще дължи по 5000 лв. неустойка на ден. Досега санкцията беше 10 000 лв. на месец.
При неизпълнение или забавяне при отстраняване на проявени в гаранционния срок дефекти неустойката ще е 30% от стойността на извършените дейности.
В новите договори са увеличени гаранционните срокове за изпълнените ремонтни дейности. Гаранционният период за изкърпването на всички републикански пътища е две години, за машинното полагане на асфалт - три години. Гаранционният срок на изпълнените дейности е включен в срока на договорите за поддържането на пътищата. По този начин се осигурява възможност за определяне и задържане на част от гаранцията за обезпечаване на изпълнението по договора за периода на гаранционното поддържане.
С новите процедури е разширен кръгът на възможните участници в обществените поръчки и ще могат да кандидатстват фирми с опит в поддържането на пътища от общинската или уличната пътна мрежа. Целта е да се стимулира конкуренцията между участниците и да се постигне най-добра цена. Досега в тези процедури са били допускани единствено участници с опит в изпълнение на подобни дейности само на републиканските пътища. Изискването е през последните пет години да са осъществявали текущо или зимно поддържане на 150 км пътища.
От АПИ уточняват, че при формирането на прогнозните стойности на обществените поръчки било отразено и поскъпването на основните строителни материали заради пандемията и затрудненията в доставките. Цената на стоманата, която се влага в строителство, се е повишила около три пъти спрямо 2020 г. Битумът е поскъпнал с около 80% за същия период, а цената на полимермодифицирания битум, който се използва за износващия асфалтов пласт, е поскъпнал почти двойно. Цената на цимента е с около 50% по-висока за същия период. Взето е предвид и увеличението на минималната работна заплата на 710 лв. от 1 април 2022 г., както и поскъпването на горивата. Изрично е предвидено, че прогнозната стойност не може да се надвишава.
АПИ преди дни обяви обществените поръчки за избор на изпълнители за поддържане на пътищата за следващите 3 години. Обществените поръчки са за поддържане на автомагистралите "Хемус", "Тракия", "Струма" и "Марица", както и за пътната мрежа в шестте района за планиране - Северозападен, Северен централен район, Североизточен, Югоизточен, Южен Централен и Югозападен район. Общата предвидена сума е 2.31 млрд. без ДДС.