За справяне с агресивните шофьори пътните полицаи ще извършват контрола предимно в движение

МВР обяви за обществено обсъждане промени в инструкция, регламентираща реда и организацията на дейностите по контрола на движението по пътищата, като с промените вътрешното ведомство цели да се оптимизира осъществяването на контрола от пътните полицаи.
Предвижда се контролът на движението по пътищата да се извършва предимно в движение (сливане с трафика, включително с немаркирани коли), като целта ще е установяване и отстраняване от трафика на агресивните шофьори, които са една от основните причини за катастрофи. Реализацията на това предложение на МВР би означавало да се сведе до минимум практиката на пътните полицаи да се позиционират неподвижно на различни места по пътищата и да спират автомобилите.
Правителството на Кирил Петков през последните дни приоритизира проблема с пътната безопасност, като МВР излезе със серия от предложения за промени в Закона за движение по пътищата, част от които предвиждат намаляване на максимално разрешената скорост по магистралите, както и по-сурови глоби за нарушения на пътя.
Също така в предложените промени в инструкцията е прецизирана регламентацията на действията на пътните полицаи при извършване на проверки на шофьорите с цел осигуряване на безопасността на служителите и осигуряването на възможност за адекватни реакции при възникване на различни ситуации. С цел постигане на по-голяма обективност на контрола и прилагане на принципа за нулева толерантност е предвидена възможност за прилагане от съответните ръководни служители на ротационен принцип на организиране на дейността по контрол на пътното движение.
Предвидено е извършването на проверки на шофьорски книжки, издадени от страни - членки на Европейския съюз, чрез Европейската информационна система за обмен на данни за книжките.
По-конкретно промените предвиждат проверка на шофьор и автомобил да се извършва задължително при неработещ двигател най-малко от двама полицаи - проверяващ и охраняващ (подсигуряващ). Също така извън случаите на извършване на проверка по метода "Широкообхватен контрол" не се допуска проверка на два и повече автомобила едновременно.
Проверяваният се спира по безопасен начин в обхвата на камерите, с които са оборудвани полицаите и патрулките, като това трябва да става така, че да се извършва наблюдение, аудиозапис и видеозаснемане на проверяваните лица и автомобили, включително регистрационните им номера. Пътният полицай трябва да се представи, като произнесе длъжността, фамилията, структурното звено, повода за спиране, и трябва да уведоми шофьора, че при проверката той е записван на аудио и видео. При поискване полицейският служител следва да покаже служебната си карта или полицейски знак.
Охраняващият (подсигуряващ) полицай трябва да води непрекъснато наблюдение за поведението на водача и пътуващите в автомобила. При проверката не се допуска проверяваните да влизат, престояват, оставят или вземат предмети във и от служебния автомобил, както и да се намират в гръб на полицейските органи.